Podcasts worden exclusiever

[BLOG] Exclusieve content is iets wat op (online) tv heel normaal is. Talpa en RTL vechten er regelmatig om en Netflix is groot geworden door zijn Originals. Bij podcasts worden de streams nog op een groot aantal distributieplatformen gezet. Daar lijkt nu verandering in te komen.

BBC meldde deze week dat haar podcasts van Google Search, Google Assistant en Google Podcasts worden gehaald. De exacte reden is niet bekend, maar het zou gaan om de algemene voorwaarden waar Google niet aan zou voldoen. Grote kans dat het gaat het om het gebruikersdata.

Opvallender is de overname van Parcast door Spotify deze week. Het is de tweede podcastuitgever die door het streamingbedrijf in korte tijd is overgenomen. Spotify wil binnen korte termijn het belangrijkste podcastplatform van de wereld worden. Om dit ook te kunnen worden zullen zij met kwalitatief hoogstaande en onderscheidende content moeten komen.

In Nederland gebeurt er ook genoeg binnen de podcastindustrie. BNR heeft al langere tijd zijn BNR Podcastnetwerk dat binnenkort een andere propositie gaat krijgen. Talpa’s audioplatform JUKE gaat gratis worden en zich ook meer richten op podcasts. Volgens bronnen komt NPO binnenkort met een eigen podcastplatform. Voor creëren van waardevermeerdering is er een grote kans dat deze partijen met exclusieve podcastscontent gaan werken, hopende daarmee het bereik en de advertising meer in banen te kunnen leiden.

Voor makers van populaire podcasts bieden deze ontwikkelingen de mogelijkheid om wat meer met hun podcasts te gaan verdienen. Na youtubers lijkt nu de jacht geopend op populaire podcasters. Het is afwachten wanneer Nederlands grootste podcastuitgever Dag en Nacht Media zal worden overgenomen.

‘Het Verdienmodel’ is één van de centrale thema’s op de Online Radio Day. Inschrijven kan hier.

Richard Otto is uitgever van Spreekbuis.nl en extern consultant op gebied van marketing, communicatie en PR voor diverse (media)bedrijven.

1 Comment

  1. Goede visie. Ik verwacht ook dat Podcasts straks niet overal meer te beluisteren zijn. Het huidige model is niet interessant voor platforms, maar ook niet voor de makers. Ik ken heel wat Podcasts-makers en die verdienen allemaal niets aan hun podcast. Dat gaat door het grote aanbod ook niet veranderen als de industrie blijft zoals hij nu is. Ook de bedragen die de bekende podcast-makers met Patreon verdienen is zakgeld. Door een goede scheiding van podcastsamatateurs en professionals met hoogstaande exclusieve content kan de industrie volwassen worden.

1 Trackback / Pingback

  1. Podnieuws Update vrijdag 29 maart 2019 – S1E7 – Thuramedia – webredactie, fotografie, podcasts

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*