[BLOG] Ik kan er niet meer tegen.. De ene na de andere hitlijst vliegt je om de oren bij de Nederlandse radio. En de ene nog gekunstelder dan de andere. Word jij daar nou niet schijtziek van? Dat de creativiteit de laatste jaren op lijkt te zijn bij de Nederlandse radiostations wordt sinds de invoering van het nieuwe luistercijfer meetsysteem wel heel duidelijk. Bijna iedere radiozender heeft om de haverklap een themalijst omdat dat zo lekker de luisterduur verlengt en dus het uiteindelijke marktaandeel een duw omhoog geeft. Zenders gooien hun dagelijkse programmering om de haverklap overhoop met als tragisch dieptepunt het een maand op vakantie sturen van het kersverse ochtendteam bij Radio 10, Gordon en Froukje, om plek te maken voor de Top 4000. Is er dan echt niks beters te verzinnen om luisteraars langer naar je station te laten luisteren?

De Eeuwige 1000 (538). De Top 2000 (NPO Radio 2). De Top 3000 (Veronica). De Top 4000 (Radio 10). De Top 500 van 00’s/90’s. De Top 800 van de 80’s. De 70’s Top 700. De Dutch Top 1000. Ga maar door. Vroeger was het iets speciaals, nu is het een lachertje geworden. Nederlandse radiostations zijn in de wurggreep van de maar 1300 respondenten van het luistercijfermeetsysteem met de RadioCell app, het enige wat blijkbaar werkt om een handjevol extra deelnemers van die steekproef te scoren is je programmering in de uitverkoop gooien en af te tellen van 1000 naar 1.
Natuurlijk zijn er ook andere redenen waarom zo’n hitlijst je station goed doet en extra luisteraars trekt, mits je het doseert natuurlijk. Laten we die pluspunten eens, hoe toepasselijk, in de vorm van een top vijf aan je presenteren:
5. Het station klinkt als één geheel
Waar de meeste radiozenders nog steeds een lappenmand aan verschillende stijlen, vormgeving, jingles, presentatoren, flauwe items en gelach om elkaar zijn, is er tijdens zo’n hitlijst minder tot geen ruimte voor ‘je eigen show’. Dus klinkt je zender ook meteen meer als een geheel en luistert het lekkerder weg.
4. Er wordt minder gepraat
Aangezien je geen platen kunt skippen in een hitlijst, behalve als je Wout & Frank of Rob Stenders heet, moet je opletten dat je niet te lang en te veel gaat praten. Dus hou je het tempo hoog en pak je, wonder boven wonder, zelfs eens een introotje in plaats van dat je kaal gaat zitten vertellen hoe gezellig het gisteravond was op de verjaardag van je neef.
3. Er zit een spanningsboog in
Bij een goed radiostation met een spannende, op elkaar afgestemde programmering zou je altijd het gevoel hebben dat je vaker moet luisteren omdat je anders iets mist. Aangezien dit gevoel weinig tot geen radiozenders kunnen overbrengen met wat er dagelijks aangeboden wordt, moeten ze maar gaan aftellen van 1000 naar 1.
2. Je brengt herinneringen omhoog bij de luisteraar
Vooral de decennium lijsten brengen je als luisteraar terug naar de tijd dat je nog een onbezonnen leven leidde (je jeugd). En je laat natuurlijk muziek horen die je normaal niet draait.
1. De luisteraar heeft het idee dat wat hij hoort van hem of haar is
Vooral bij de Top 2000 is natuurlijk duidelijk dat er echt gekeken is naar hoeveel stemmen er op een bepaalde track uitgebracht is. Maar bij de meeste van deze luistertijdverlengende marketing tools vermomd als hitlijst wordt er weinig tot niet gekeken naar waarop gestemd is
Het probleem van deze overkill aan hitlijsten is natuurlijk dat de luisteraar op een gegeven moment z’n schouders ophaalt en denkt ‘wat een armoe’. Ook loop je het risico een evenementenzender te worden waar iemand alleen even komt meeluisteren als er wat speciaals te doen is en daarna net zo hard weer vertrokken is. Je wordt de V&D in zijn laatste jaren, alleen maar interessant met het Prijzencircus. Alle vijf punten hierboven zouden, nee moeten ook in je gewone dagelijkse programmering teruggebracht kunnen worden. Alleen dan bouw je aan een duurzaam radiomerk wat tegen een stootje kan. Het wachten is op een radiostation dat álleen maar hitlijsten uitzendt. Noem het Top Radio, net als in België en tel iedere drie weken weer lekker af van 3333 naar 1. Vraag Ome A.I. om de intro’s vol te praten en je kunt zo een boel kostenposten naar huis sturen. Scheelt ook weer een hoop gefrustreerde deejays die maar iedere keer weer het enthousiasme moeten opbrengen om te roepen ‘wat hebben JULLIE toch weer een lekkere platen in deze lijst gezet!’

Ik heb al eerder gereageerd met de vraag of de luisteraar niet ” lijstjesmoe ” is?
drama is het en ook nog eens altijd hetzelfde. als je die zooi wil gaat jammeren over te veel gepraat dan zet je toch gewoon een playlist aan
Wat ik ook wel eens fijn vind, is dat je zeker bij de langere lijsten wat andere nummers hoort. Je krijgt tenminste wat afwisseling, soms wel tot zo’n 4000 verschillende tracks. Vooral in de laagste regionen zitten dan nog wat ‘verrassingen’. Maar ja, iedere zender wil natuurlijk wel een punt(je) van de taart.
Exact Rick.
De Oja momenten en verrassende platen daar gaat het om.
Draai het eens om.
Luisteraars worden schijtziek van veel te veel gepraat tijdens normale programmering. De zinloze telefoongesprekken over onderwerpen uit de actualiteit of bedacht door redakteuren.
Door de vele radiostations zitten zwakke dj’s op drive time.
Bij Veronica heb k
precies dat oeverloze gelul is helemaal niet grappig of zo,muziek zoals dat alleen de zeezenders brachten was geniaal ,maar die tijd is voorbij.
Rob Stenders mag zijn Top 10.000 wel weer eens van stal halen die hij destijds bij KX Radio bracht. Kunnen ze even door bij Veronica…
Vooral de decennium-lijsten zijn voor de luisteraars interessant om herinneringen mee op te halen, zoals Patrick Kicken aangaf. Er komt dan inderdaad ook muziek voorbij die radiostations niet of nauwelijks op de reguliere muziek-afspeellijst hebben staan. Er is vanwege nostalgie wel interesse in meer oude muziek.
Ik denk dat de radiostations het uitzenden van bepaalde oude liedjes beperken tot decennium-lijsten. Omdat het uitzenden van veel oude muziek, de nieuwe hedendaagse muziek in de weg zit. De hedendaagse artiesten die in de actuele wekelijkse hitlijsten staan, die willen natuurlijk dat hun nieuwe uitgebrachte muziek vaak gedraaid wordt op de radiostations.
Je moet er ook niet naar allemaal gaam luisteren.
Gewoon een paar de beste. Binnenkort heb je de Evergreentop1000. De oude top2000 versie. Van voor de verjonging. En die, de top2000 is traditie rond de feestdagen.
Maar zo,n top 40000… creatieve armoe?
Tussendoorvraag…weet jij al wiechet Theater van het Sentiment gaat overnemen? Ik denk Herman van het Zandt.
Herman zou een goeie zijn maar die heeft het veel te druk met televisie om dagelijks een radioprogramma te doen. Hij presenteert zo’n beetje alles bij KRO-NCRV op dit moment.
Patrick,
Had van jou op 11 november wel een lijstje verwacht de kortste lijst van Nderland, de Carnaval Alaaf top 11, de 11 geksten van Nederland
Kicken wanneer komt er nou eens een radio zender die puur is met dj’s als Robert Jensen Giel van zijn 3FM ochtend show tijd een Stenders een Mark in the dark Bert van lent ?
Patrick, jij hebt er wel eens een column aan gewaagd over de reclame uitingen (digitaal) van 538. Maar holy hell, die Q music billboard reclames zijn toch ook opgemaakt door een stagier vormgever. Een paspoort foto + de naam dj. Ziet er niet uit, wat vind jij daar van?
Laatst was er een lijst op radio2, volgens mij de 90s. Bij ruud de wild viel dit het ergst op, het eerste uur werd er teveel geluld waardoor platen afgekapt werden, het tweede uur was voor het grootste deel non stop om weer in te lopen. Gok dat die ook vakantie neemt de volgende keer
De meeste mensen luisteren naar een vast station, dus dan valt het aantal lijsten wel mee.
Inderdaad echt creatieve armoede. Ook van mensen die een lijstje maken elk jaar voor de TOP2000. Ga er nou eens echt voor zitten en stem nou eens echt op je favoriete 35 platen i.p.v. op platen waar iedereen al jaren op stemt omdat dit “traditie” is.
Bohemian Rhapsody knap gemaakt hoor, Pianoman een mooi liedje, Rollarcoaster ook mooi maar, zijn dit nu echt je eigen mooiste platen? Draai je ze vaak thuis of in de auto? Ik denk een hoop mensen die er wel op stemmen niet. Als nu echt iedereen op zijn echt favoriete eigen platen zou stemmen krijg je een veel leukere en meer verassende lijst.
Overigens nog een tip voor iedereen die de Nederlandse radio spuugzat is. Luister eens een weekje naar Radio 2 België. Zo’n gevarieerde playlist heb ik in Nederland nog nooit gehoord. Van jaren 60 muziek tot nu en van Nederlandstalig en Pop tot dance, rap en hardrock. Alles komt voorbij en in totale willekeur. Ja, er wordt ook best veel gekletst op Radio 2 België maar, het gaat wel altijd ergens over. Geen gereutel over wat de dj gisteren heeft gegeten of telefoongesprekken over wat iemand aan het doen is. Gewoon leuke verhalen en gesprekken. Het luistert heerlijk weg.
Helemaal eens!
Het is het beste geheim van Hilversum. Hoe het lijstje van de top2000 wordt “samengesteld”. Hoe erg moet je je best doen om een plaatje van Rob de Nijs dit jaar in de top3 te krijgen?
Misschien een idee voor Zembla om dat eens uit te spitten 😉
Ik verwacht wel veel Rob dit jaar in de lijst.
Radio 5 pakt het goed aan. 3 keer per jaar een themaweek van de jaren 60, 70 en 80 en dan in die week op vrijdag een toplijst. In november altijd de evergreen top 1000. Doen ze goed.
Doe eens gek en begin met nummer 1
Eens! De Top 2000 is de enige lijst die waarde heeft voor mij. Dit vooral vanwege de traditie en het feit dat dit volgens mij de enige lijst is die écht van het volk is. De rest zijn allemaal slappe tot zeer slappe aftreksels hiervan.
Hitlijsten werken bij mij juist averechts. Zodra een station een hitlijst uit gaat zenden ben ik er weg. Ik luister voor de reguliere programmering, niet voor een of andere duffe lijst. Behalve dus voor de Top 2000, daarvoor stem ik juist af op Radio 2, waar ik normaal gesproken niet bijzonder veel naar luister.
Als een zender een lijst heeft, dan sla ik dat station die periode over. Je telt van X naar 1 en dat einde voelt altijd zo teleurstellend. De boel zakt in elkaar, de hype is over.
Vaak zitten er ook veel zendervreemde platen in die ze anders nooit (willen) draaien. Waarom in zo’n lijst dan wel? Blijf trouw aan je profiel.
Uitzonderingen zijn er ook. Denk aan de foute uur lijst van Q België vanwege de goede feestplaten (en de foute party als live finale) en het basispakket van Veronica. Maar die laatste is eigenlijk een soort anti-lijst omdat er niets geranked wordt. Ook de 1500 van RadioNL kan ik waarderen en dat komt omdat deze lijst voor 90% overeenkomt met hun normale playlist.
Af en toe een lijst: leuk. Jaarrond: vervaagt alleen maar je merk. Bovendien blijft dit middel niet voortdurend zo krachtig.
Ze proberen allemaal het gevoel van de Top 100 en de Top 1000 aller tijden op te roepen. Radio 2 heeft de eeuwwisseling als kapstok gebruikt, dat bleek een succes en is inmiddels traditie. Alle andere Top Duizendtallen willen meeliften op dat succes, maar er is niemand in Nederland die niet kan slapen omdat morgen de Top 4000 begint…
Kicken heeft gelijk, zo’n Top-lijst zorgt ervoor dat we verlost zijn van de standaard DJ’s die naar mijn idee niks meer toevoegen. Puur uit automatisme springt mijn wekker ’s ochtends op Radio 2, maar zelfs daar heb ik geen binding meer mee. Bart Arens doet volgens mij nog moeite, maar de rest van de dag is totaal niet boeiend meer. En dan heb ik het niet over de mensen zelf, dat zijn allemaal schatten van mensen en ze zijn allemaal welkom op mijn verjaardag. Maar neem de A-lunch? Een producer die zo hard lacht om alles wat Annemieke zegt dat er bijna een dopje vocht meekomt. Paul Rabbering heeft volgens mij nog nooit een interessant verhaal gebracht, Ruud de Wild heeft er gewoon hoorbaar geen zin meer in en Eddy – goeiemiddag – Keur? Serieus? Ben ik nou echt de enige die wel een beetje klaar is met de constante stroom aan “hahaha wat ben ik toch gay”-opmerkingen?
En wat is er toch aan de hand met mijn held van vroeger Jeroen van Inkel? Het is in 2025 niet stoer en gewaagd meer om nog steeds die fuck-you-jingle van de irri-top-10 te draaien of om een nietsvermoedende landgenoot te bellen en te doen alsof je grappig bent. Ik luister met plaatsvervangende schaamte en merk dat ik steeds vaker de radio dan maar uit zet. En dat is zo jammer, het is het mooiste medium dat er is!
Dus ja, die Top 2000 heeft nut, de Top 3000 heeft nut, de Top 4000 is nuttig, het zorgt ervoor dat die mensen hun werk doen: Discs Jockey’en en luisteraars niet lastig vallen met hun grappig bedoelde geneuzel. Stand-up comedians moeten geen plaatjes draaien en DJ’s moeten niet denken dat ze comedians zijn. Het is te gezocht, te gemaakt, te voorgeproduceerd en meestal gewoon niet grappig. In mijn oren dan, maar het oor wil ook wat… Aaaargh, nog zo’n programma dat nog nooit iets heeft toegevoegd.
Wat een eerdere spreker ook al zei: radio moet spannend zijn, je moet een onverwachte plaat horen, verrast worden, op Internet willen zoeken wat voor muziek die ene artiest nog meer uitgebracht heeft, Spijkers met Koppen moet naar Radio 1 en die 3FM-zender naar Radio 5.
Zo, ik ben ’t kwijt 🙂
Helemaal mee eens.
Ik heb het er hierboven al over gehad. Probeer Radio 2 België eens.
Zal even wennen zijn misschien in het begin maar echt een top zender.
Ik vind dat als je een hitlijst maakt, dan moet die wel relevant zijn! Kijk, dat iedereen er zo ongeveer sinds 1999 toen NPO Radio 2 ermee begon deze tijd van het jaar iets mee is gaan doen, zegt al genoeg.
Ik denk juist dat zulke enorme hitlijsten verspreid door het jaar te horen moeten en dan is de kunst nog om ze niet geheel op elkaar aan te sluiten. De themaweken en toplijsten daargelaten.
VRT Radio 2 is al heel lang het by far meest beluisterde station van Vlaanderen.Met een marktaandeel van ca25%. Daar kunnen ze in Nederland alleen maar (nat) van dromen.
En dat dus met een breed format.
R2 speelt wel een beetje vals met veel beter FM netwerk dan de concurrentie.
Vroeger luisterde ik vaak in de auto naar ze op 540 AM.
Bij mij is enkel de NPO Radio 2 Top 2000 hetgeen dat telt (ze waren na Veronica immers de eerst met zo’n initiatief.
Top 100(0) Aller Tijden is een merk van de Stichting Nederlandse Top 40. Denk dat de licentie voor naamgebruik tussen Radio Veronica en SNTop 40 is verlopen en dus niet is verlengd, Veronica en mr. Top 40 zijn nou niet echt bepaald vriendjes geworden na de illegale annexatie van de naam “Alarmschijf” door Veronica. Vandaar dus dat Mediahuis/Veronica voor een eigen merk heeft gekozen nl. de Top 3000 (wat op haar beurt een importproduct is van Nostalgie uit Vlaanderen).
Het enige voordeel van de Top4000 is dat Gordon een maand lang niet te horen is. 538 maakte er helemaal een rommeltje van met die Eeuwige 1000, totaal niet in lijn met het format. De helft leek wel Nederlandstalig. Als je er niet van houdt dan haak je snel af. Ik ben ook van de normale programmering op radiostations, daarom stem je juist af op zo’n zender.
Er is nog een voordeel, het aantal grijsgedraaide kerstliedjes wordt zo erg beperkt.
Inderdaad, zouden die stations serieus denken dat de hele Nederlandse bevolking vanaf medio november op Wham en Mariah Carey zit te wachten? Dat is het grootste voordeel van de Top 2000 voor mij. Geen grijs gedraaide kerstmuziek op een te hoge rotatie.
Ik luister eigenlijk nooit naar lijstjesradio. Ik vind interactie het belangrijkste als ik luister en dat is er weinig. Alle interactie is al uitgeschreven en voorgekookt. Ik vind de stemweek van de Top2000 het leukst en kijk de lijst op de tv, want dan komt de sfeer over en als t lukt ga ik naar t cafe, maar ik zit niet klaar om bepaalde nummers te horen. Het is wel het event van het jaar ik laat me meeslepen.
Maar die andere, top 90s, top 4000, top3000, top80s. Meestal hoor je ook niets nieuws. Een lijst die me wel verrast is de EvergreenTop1000 omdat hier veel nummers instaan die je niet verwacht of vaak hoort
Dus voor mij: de top2000 en de evergreentop1000
O en de filmmuziek top200 op Radio4 is de moeite waard
Het is duidelijk: Kickie en veel van de bovenstaande reageerders, willen geen DJs die van alles vertellen én vinden de meeste lange top-lijsten niet nodig.
De oplossing: Joe Nonstop, Radio 10 Nonstop, Q Music Nonstop, Radio 10 80s hits en een hele batterij aan Belgische Joe zenders. De meeste hoor je gewoon op DAB.
Ideaal en volgens mij precies wat jullie zoeken! Ik luister er al jaren naar!
En ga nou niet verwijzen naar Spotify, want deze nonstop zenders zijn veel makkelijker. Komt er reclame? Dan zap je naar één van de andere nonstop zenders.
Afwisselende muziek en een DJ zijn voor mij wel belangrijk. Maar het liefst niet in een lijst.
Non-stop zenders zijn daarom niet mijn favoriet. Streaming muziek ook niet, want geen DJ en het algoritme verrast vaak niet.
Als je goed leest hierboven dan lees je dat de meesten wel dj’s willen. Met daarnaast veel gevarieerde muziek. Ook willen ze gepraat tussendoor maar het moet wel ergens over gaan. Dit is helaas meestal niet meer het geval op de landelijke Nederlandse zenders.
Dan lees je niet goed. Een lijst is een soort van nonstop, een vaste plaat met uitgeschreven tekst van 20 seconden. Wat de meesten van ons willen is een normaal programma. De meeste onder deze column dan, de meeste luisteraars verslinden lijstjesweken gezien het succes
Michel moet eens naar de Vlaamse zenders luisteren.
Ik luister daar al heel lang naar Keesje.
Joh.
Keesje moet maar eens weg van deze site
Pumt 5. Het station klinkt als 1 geheel? Misschien wel qua vormgeving, presentatie, maar juist niet qua muziek, want nu kan de muzieksamensteller niet elke 3 a 4 uur met dezelfde paar platen komen. Klinkt leuk die hetkenbaarheid qua marketing etc. maar geeft de luisteraar er om?
Ik had je reactie niet goed gelezen. Ben het met je eens.
Even een domme vraag. Wie is Patrick kikker. Een achter zijn bureau vandaan spreekbuis vervuilende kwakende gast of nog serieus actief in de media. Ik denk dat iets minder Patrick lezers van spreekbuis niet erg vinden.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Patrick_Kicken
Opzich zijn er geen domme vragen. Het is misschien lastig maar er is zoiets als het niet eens zijn met…en iemand waarderen om zijn deskundigheid. Patrick is een ervaren radioman. Zijn liefde voor dit medium deel ik zeker. Zijm rechtse standpunten iets minder maar dan kan he? Het lijkt anno 2025 dat je dan op oorlog met elkaar moet zijn. Nee hoor. Toch Patrick.
Lof yoe toe.
Geen fan meer van hitlijsten zoals de top 2000 door dat fanclubjes obscure nummers de lijst in stemmen. Nummers die niemand kent. Er zijn zoveel goede platen gemaakt maar het zijn altijd dezelfde die gedraaid worden ivm een ontbrekende kennis en creativiteit. Laat het computersysteem maar kiezen. En zo wordt het overal hetzelfde. Een uitzondering op de regel is Rob Stenders, daar hoor je nog juweeltjes met een goed verhaal.
Het idee wat ik bij Rob Stenders heb is dat die juweeltjes die hij draait uitsluitend zijn van de jaren ’70 en ’80, de jaren die waarschijnlijk het meest in zijn geheugen liggen. Heeft Rob Stenders ook veel kennis van muziek uit de jaren van 1990 tot en met 2019?
Hij volgt recente muziek wel. Hij luistert er wel naar met een Gen X-bril op, dat voel je. En in 90’s-muziek is hij gewoon thuis.
En dan de herhaling van de laatste 2 dagen in het weekend erna ….. pfffff
En dan de herhaling van de laatste twee dagen in het weekend dat volgt. Zucht!
Ik vond in 1984 de top 100 aller tijden fantastisch. Na 1990 was ik al lijstjes moe. Top 2000 en al die andere zooi, verschrikkelijk.
Ik vind die lijsten heerlijk en wel precies om de punten die je noemt. Geen herhalingen van nummers vanwege het “format”, geen geleuter met onbekende auteurs die een promo praatje doen of redacties die echt in alle krochten hebben moeten zoeken om iemand te vinden met een verhaal waar niemand op zit te wachten. Geen jaren 60-70 station met muziek samengesteld door een 24 jarige die geen flauw benul heeft van de hoeveelheid muziek die toen geproduceerd is.(het zal me niet verbazen als dat binnenkort door AI gedaan wordt, met hetzelfde resultaat.) Als wij, de luisteraar, dat allemaal zien waarom komt dat dan niet aan bij de zenderbazen? Zo lastig is het niet; format loslaten, geen redacties, een dj zonder grappen en grollen of drie sidekicks en alleen maar goede muziek. Veel minder kosten dus geen sponsor praatjes geneuzel meer nodig en gegarandeerd luister publiek.
Met al die hitlijsten spelen radiozenders op safe. Het Nederlandse publiek moet vooral niet worden vermoeid met iets dat ze niet kennen. Want stel je toch eens voor dat je door toedoen van een enthousiaste DJ een vergeten pareltje uit het verleden of – nog erger – nieuwe muziek ontdekt. Al die lijstjes zijn inwisselbaar en hebben hetzelfde doel: herkenning. Net zoals je met demente bejaarden door fotoboeken van vroeger bladert.
Ach ja, was dat ook al niet een beetje zo in ‘de hoogtijdagen’ van radio? In de tijd waarin ik jong was, eind 70, jaren 80 hadden we: de Nationale Hitparade (Frits Spits), De Tros Top 50 (Ferry Maat), De Tippparade (Bart van Leeuwen) De Nederlandse Top 40 (Lex Harding) , De polderpopparade (Ad Roland), De Europarade (Ad Roland), De Verukkelijke 15 (Jeroen Soer), De Top 100 aller tijden (VOO jocks). En dat (m.u.v. Top 100 AT) iedere week op de enige nationale popzender.
Maar eerlijk is eerlijk, de radio was toen niet zo ‘leeg’ als nu. Om al die lijstjes heen zaten hele fijne shows. Sommige lijstjes waren best leuk; op zondagavond tijdens de Nationale Hitparade met Frits,liep menig cassettedeck mee omdat daar de-hele-plaat werd gedraaid. Tot zover weer van de afdeling :’vroeger (leek) was alles beter.’ 😉
Waarom wordt er door de radiozenders via de digitale kabel geen RDS informatie meegestuurd zoals de naam van het
programma en de muziek die wordt gedraaid.