[BLOG] Een van de meest opvallende dingen die me van 20 jaar landelijke radio zijn bijgebleven is dat iedereen die er werkt maar zo druk is met de muziek die ze (moeten) draaien. ‘Heb je de nieuwe van die en die al gehoord? Vette track hoor!’. Of ‘onbegrijpelijk dat ze dit Alarmschijf hebben gemaakt’. Zelden hoorde ik collega’s over het vak radio zelf. Altijd maar dwepen met oude soulmuziek, wat een lekkere uuropener is en filmpjes op instagram van overgangen van de ene ‘plaat’ naar de andere ‘plaat’. Het lijkt wel niet cool je bezig te houden met de wetenschap van radio, dat het niet slim is om voor een lang reclameblok nog twee minuten te gaan zitten lullen, dat die phoner twee keer zo kort kon, de verbinding beter kan etc. Of is dat inmiddels veranderd?

Ik kan me een anekdote herinneren uit de tijd dat Robert Jensen nog actief was op de radio. Hij draaide de muziek steevast op standje nul. Was gewoon onderdeel van zijn show maar er was eigenlijk maar een plaat die hij zelf lekker vond en dat was Iris van Goo Goo Dolls. Voor de rest zal het wel, plan alleen maar goed geteste platen in zei hij tegen de muziekredactie. Nou daar vond de rest wel wat van natuurlijk, hoe kan hij zich nou niet met de playlist van zijn ‘eigen’ radioprogramma bemoeien?! Nou omdat het Robert ging om het entertainment tussendoor, daarvoor zat hij daar, niet om ook nog eens zijn eigen stempel op de muziek te drukken. Ik ben maar zelden iemand tegengekomen die zo professioneel met het medium omging. Het is eerder andersom, de meeste jocks maken zich vooral druk over de muziek, de volgorde van de muziek, of er genoeg uptempo platen in zitten en verzaken daarmee hun belangrijkste taak waarvoor ze daar zitten: wat er uit hun mond komt, of het interessant genoeg is en ze weten te verbinden met de luisteraar. Entertainment is trouwens al helemaal niet: spelen met de titel van het nummer wat je net draaide. Jock draait A-Ha met Take on me, kondigt af met: Heb ik ook wel eens gehad, een teek on me! HAHAHA..
Veel commerciële radiozenders scoren niet of nauwelijks omdat de jocks zich alleen maar bezighouden met de muziek in plaats van hun vak, wat is: luisteraars weten te raken en vermaken. Het is inmiddels zo normaal geworden dat iedereen met dit virus wordt aangestoken. Om maar te zwijgen over dat gestrooi met feitjes over de muziek en de artiesten. Vertel toch eens een boeiend verhaal of een leuke anekdote uit je leven! Eerdergenoemde Jensen gaf als baas zijn jocks wel eens de opdracht een radioshow te doen zonder ook maar een plaat aan of af te kondigen of iets te zeggen over de muziek, gewoon meteen naar het item of de (hopelijk boeiende) talk. Een fantastische oefening. Net als de opdracht daarna waarin Robert zijn jocks liet uitschrijven wat ze allemaal gezegd hadden die dag in hun show en wegstrepen wat eigenlijk overbodig was. Heerlijke manier om je bewust te worden van de wolligheid die er vaak uit je mond komt. Als je dat niks lijkt kan je ook nog gewoon je talks opnemen in Voxpro en tussen de muziek plakken, hoor je zelf ook meteen of iets te lang duurt en verzaak je niet in oeverloos gezwam met je sidekicks.
Als ik dit zo bespreek wordt vaak NPO Radio 2 aangehaald als voorbeeld van ‘ja maar daar hebben ze het toch ook de hele tijd over de muziek, inclusief feitjes?’. Juist, laat dat lekker over aan de grootste lokale omroep van Nederland die er door hun torenhoge subsidie en mega zenderpark mee wegkomen. Als jij voor een commerciële radiozender werkt telt iedere euro en iedere seconde zendtijd dubbel zo zwaar. Laat je liefde voor muziek, als je die al hebt, achter bij de studiodeur. Je komt daar binnen met maar twee taken: het station zo goed mogelijk verkopen én verbinding maken met je luisteraar. Je hoeft niet de hele tijd te laten horen hoeveel je toch van muziek weet en houdt, dat is hooguit pedant en wordt zelfs irritant. De tijd dat de radiodeejay bepaalt wat de luisteraar goed moet vinden is al zeker 10 jaar voorbij, je draait wat de luisteraar wil horen (wat bekend is uit onderzoeken) en voor de rest doe je je stinkende best om er één geheel van te maken en jezelf, hoe subtiel dan ook, bloot te geven. Je druk maken over de muziek die je draait is gewoon een smoes waarmee je probeert te verbloemen dat je voor de rest eigenlijk niks zinnigs te melden hebt en niks leuks, grappigs of boeiends hebt voorbereid!
Dit keer ben ik het er helemaal mee eens Kicken
Jensen KON dat! En zo waren er nog wel een paar vroeger die dat talent hadden.. maar IK luister alleen maar naar dj’s die muziekfreak zijn.. zoals bijvoorbeeld Stenders en Ekdom, ook heb ik een andere muzieksmaak. Het oplepelen van weetjes is strontvervelend (werd een tydlang gedaan bij Sublime) maar Stenders en Leo Blokhuis weten echt veeeeeel leuks te vertellen!
Deejays die iedere dag willen laten horen hoeveel ze van muziek af weten begin ik strontvervelend te vinden. Doe dat lekker met je hobbyclubje op maandagavond bij een borrel tijdens een popquiz, je zit daar om de luisteraar te vermaken
Ja daar krijg ik ook enorme jeuk van. Wie bepaald dat jij een betere muzieksmaak zou hebben als Mien op de hoek. Een relatie tussen persoonlijke smaak van de DJ en de muziek die ze laten horen in hun programma is zo jaren 70 en zwaar achterhaald.
Jensen professioneel met zijn vak bezig? Laat me niet lachen .Op een gegeven moment nam ik alleen nog maar voice tracks op die Jan Papparazi dan instartte vanuit de studio waarbij ze net deden of het live was. Op drive time uren. Minachting voor de luisteraar.
Makkelijk en goedkoop misschien van Jensen en consorten maar, het boeide zijn vaste luisteraars echt geen reet of live was of niet. Dus minachtig naar de luisteraar is een beetje overdreven. Misschien wel minachting naar het bedrijf waarvoor je werkt. Die betaalden fors om Jensen daar live te laten zitten. Als je er dan keer op keer niet zit kan ik me voorstellen dat de directie niet zo blij is.
Totdat hij een keer een in de middag opgenomen interview met een voetbaltrainer in de ochtend erna liet horen terwijl deze in de tussentijd ontslagen was
We hebben het hier niet over de tijd dat Jensen er zelf klaar mee was en met de pet naar ging gooien, we hebben het over de tijd dat hij van Veronica FM / Yorin FM echt iets goeds probeerde te maken
Ja en toch zeker ook minachting voor zijn werkgever. @patrick omschrijft hem als een gedreven radiomaker, ik kan dat niet rijmen met de vele keren dat hij afwezig was en de vele keren dat hij even een jaartje op sabbatical ging. En ik denk niet dat ik de enige teleurgestelde luisteraar was als hij er weer niet was, want je luisterde dat programma echt niet voor de niksige muziek.
Helemaal eens. Ik heb Jensen hele goede uitzendingen horen presenteren als hij geïnspireerd was. Meestal in het begin bij een nieuwe station. Al snel werd hij lui en kwam hij niet meer alleen maar voicetracks. Niets creatiefs meer aan en ook niet leuk. Laten we Jensen niet heilig verklaren. Hij heeft talent, maar het weinig goed gebruikt.
Nog even over hoe professioneel Jensen was
Jensen was ooit nog de baas bij Radio Veronica van Jeroen van Inkel en Edwin Evers waar hij Evers verbood nog typetjes te doen.
Bron: Arjan Snijders / Herinnert u zich deze nog?
Toen Evers tekende bij 538 zat er een Jensen clausule in zijn contract. Als Jensen ook bij de zender kwam mocht Evers zonder consequenties per direct weg.
Bron: Rob Stenders / Stenders leesvermaak
Jensen heeft ook Telefoonterreur gejat van Stenders
Bron: Rob Stenders / stenders leesvermaak
Stenders, Van Inkel en Evers zijn nog steeds op landelijke radio. Jensen al decennia niet meer.
Stenders was ook niet de eerste met telefoonterreur. Jensen ook niet de laatste.
Jensen is niet meer te horen op de landelijke radio en dat is zijn eigen keuze, hij koos een nadere pad.
andere weg bedoelde ik
Wees blij dat Jensen en Paparazzi uberhaupt nog nadachten over wat leuk was voor de luisteraar. Die Telefoonterreurs van Jan gaan nog steeds rond op internet anno 2025 en worden volop bekeken op YouTube, bij gebrek aan dat soort content op de huidige radiozenders
…. en Timur was niet degene die de Mama Appelsap bedacht had….. Van Inkel deed al jaren ervoor hetzelfde met “Lip Twister” 😉
Patrick, je geeft precies aan waarom ik niet meer naar muziekzenders luister. Afgezien dan van de Lokale Omroep Landsmeer met zijn fantastische non-stop muziekservice.
Ook ik erger me aan zo’n Wouter van der Goes die doet alsof hij een hele bijzondere plaat gaat aankondigen en dat we daar als luisteraar heel blij mee moeten zijn, terwijl hij die plaat waarschijnlijk al honderden keren heeft gedraaid. Het is vooral dit misplaatst enthousiasme voor altijd weer dezelfde middelmatige muziekkeuze die zo ergerlijk is.
Maar Patrick, wat zou de meeste luisteraars opleveren? Een zender als Sky Radio met 24/7 non-stop muziek of een zender met 24/7 non-stop geouwehoer van DJ’s zonder muziek?
Wout heeft er inderdaad een handje van dingen op te blazen tot proporties die overdreven zijn. Iets waar je ooit nog wel mee weg kwam maar tegenwoordig prikt de luisteraar daar zo doorheen.
In principe ben ik het eens met de stelling in de kop van deze column. Echter, het verschilt wat mij betreft per diskjockey. Naar dj’s als Gerard Ekdom en Rob Stenders luister ik bijvoorbeeld graag, juist ook vanwege hun enorme liefde voor muziek, de mooie anekdotes die ze daarover kunnen vertellen en omdat ze me soms nog wel eens positief kunnen verrassen met hun platenkeuze (al zitten de meeste jocks natuurlijk vast aan een in beton gegoten playlist). Naar andere radiomakers luister ik juist weer graag vanwege hun hoge entertainmentgehalte. De in de column al aangehaalde Robert ‘bommetjevolle show’ Jensen was daar in het verleden een goed voorbeeld van. Een ander legende in dit genre is de ongeëvenaarde Eddy Keur, voor wie muziek naar eigen zeggen een hinderlijke onderbreking is van zijn presentatie. Maar wat voor type het boeltje ook presenteert, ik luister altijd voor de dj. De muziek is wat mij betreft van beduidend minder belang, maar kan wel een belangrijke bijdrage leveren aan de sfeer van de show.
Natuurlijk is radio een sfeer medium, maar sfeer maak je ook buiten de muziek om. Je kunt vanallerlei emoties triggeren bij je luisteraar als je maar weet wat je zit te doen en vooral: waarom. Wat wil je bereiken met deze talk? Of ben je Gerard Ekdom en denk je: ze luisteren toch wel, want ik zit er.
Knap hoe je in elk stukje je liefde voor de publieke omroep niet achterwege laat Patrick.
Ik heb Bart van Leeuwen ooit horen zeggen dat hij vaak niet hield van de muziek die hij draaide. Nooit wat van gemerkt Dat vind ik knap. Hij was notabene soort muzieksamensteller bij Veronica in de jaren tachtig/negentig. Toch?
Nouja NPO Radio 2 is het schoolvoorbeeld van hoe je over het algemeen heel zaaddodende radio probeert te verkopen als iets heel speciaals. Muziekrubriekjes, kletsje met je nieuwslezer, slechte veel/te lange phoner, denken dat een dansje voor de webcam leuke radio oplevert etc.
Het jammere is dat jonge discjockeys denken dat dit het hoogst haalbare is op radiogebied, dan heb ik nieuws voor je: dat is het bij lange na niet.
Blijkbaar legt John de Mol (of de commerciëlen) veel geld neer voor deze “talenten.”
Maar noem een huidige dj die jij wel een goed voorbeeld vindt. Misschien niet hier dan wel in het buitenland?
nooit wat van gemerkt?? Als er nou iemand structureel zuur dat te doen over de muziek die hij draaide bij Veronica en 538 in de jaren 90 dan was het Bart van Leeuwen wel…
Daarom deed hij Goud van oud. 😉
Bemoeienis van discjockeys over de muziek die uitgezonden wordt op de commerciële radiozenders kan positief maar ook negatief zijn. De persoonlijke muziekvoorkeur van de discjockey moet aansluiten bij de behoefte van de luisteraars, in de doelgroep die het radiostation moet bereiken.
Ik denk dat er momenteel veel discjockeys bij de radio werken die een voorkeur hebben voor muziek uit de jaren 80. Dat past goed bij de doelgroep 50-59 jaar die de radiostations willen bereiken. De jaren 80 liggen in het geheugen, interessegebied van de discjockeys. En daarom vertellen ze graag wat meer over de muziek uit die tijd, tijdens hun radioprogramma’s.
Heb je je ChatGTP vriend weer geraadpleegd, naamgenoot?
Dat is niet nodig want ik kan zelf ook nog nadenken.
Jensen was de eerste waar ik direct de radio voor uitzette Stenders hou ik ook niet langer dan 2 minuten vol.
Evers of vroeger van Inkel konden mij meer bekoren.
Kwestie van smaak, maar dat je deze vier opnoemt en heel veel andere niet zegt genoeg
Niet direct. Ik heb het over mijn eigen jeugd. Maar ook nu hoor ik nog wel leuke radio. Het is alleen wel goed zoeken omdat het allemaal gouwe ouwe zenders zijn. Maar vooruit, Barend van Deelen vind ik in deze tijd een uitstekende DJ.
Wat er op Joe, Radio2,3,10 en Veronica gebeurd weet ik niet. Ik ben allergisch voor gouwe ouwe zenders.
Radio 5 bedoel ik, niet 3
Jeroen van Inkel was vroeger leuk op de radio, Een van de betere,
Edwin Evers altijd verschrikkelijk gevonden. Een hoop drukte en gelach om niets. Nu ook weer in de ochtend bij 538 en je ziet het maakt niet uit wie je naast Rick en Niels zet. Het blijft het zelfde. Hier en daar was vroeger een imitatie van Evers nog wel eens grappig.
Stenders en Jensen dat zijn mijn radiomannen. Ook wel Eddy Keur. Toen Ruud de Wild nog bij 3FM zat was hij echt top. Tegenwoordig val je nog net in slapa als je hem op de radio hoort.
Gerard Ekdom was veel belovend en heeft eigenlijk radio visueel gemaakt voor tv met Serious Request en TOP 2000. Anderen zijn hem na gaan doen en dat maakt zo’n Paul Rabbering, Domien Verschuuren en Annemieke Schollaard zo irritant om naar te luisteren en te kijken. Helaas werd al snel duidelijk dat Ekdom zelf maar, een trucje kan en dat doet hij haal ruim 20 jaar. Nooit enige vernieuwing en met veel geld neerkijken en pronken naar alles en iedereen wat hij vroeger zelf ook was en deed.
IK zal maar niets zeggen, maar DJ’s HEBBEN ALLEMAAL EEN EGO. Ik heb er veel meegemaakt waaronder best wel een paar aardige namen. Zo ook onze colum schrijver en zijn broer, we hebben allemaal onze kwaliteiten en tekortkomingen. Ik zeg altijd leven en latenleven ieder doet het op zijn eigen manier. En als het me niet bevalt gaat de knop links om en zing ik zeld wel wat.🤣🤣🤣
ik moest anders net wel hartelijk lachen met je mopje over Aha
Ja voor een keertje kan het ook wel, maar er zijn zat jocks die iedere keer maar weer gaan zitten spelen met de titel van de plaat, tot vervelens aan toe..
En vergeet niet de koekoeksklok in het witje bij Beds Are Burning van Midnight Oil. Mijn God hey, dat horen we ook al dertig jaar
Ja daar kon je ook die hele snelle TROS jingle in starten. Nog leuker.
De enige echt creatieve en originele dj met entertainment value heeft er zelf voor gekozen om voortaan anoniem en inwisselbaar platen in te starten op Joe.
Timur Perlin. Werd laatst nog gevraagd op een verjaardag of ik dat was van ‘Aldi’s Goedkoper’. Ere wie ere toekomt
De stijl van Jensen was prima voor de jaren negentig, anno 2025 is het maar de vraag of de luisteraar op onderbroekenlol zit te wachten. Er is ook zoiets als tijdgeest. Genoeg voorbeelden in de entertainmentindustrie van vroeger razendpopulaire bners die nu niet meer een deuk in een pakje boter zouden slaan
Mensen willen vermaakt worden. Natuurlijk hoeft het allemaal niet (zo) hard, maar voor verrassende radio moet je er vantevoren tijd in stoppen. Zou graag eens de voorbereiding op papier willen zien en in audio willen horen van jocks die voor een godsvermogen iedere dag radio zitten te maken. Kans is groot dat het vooral van de luisteraar afhangt of het een leuke show wordt. Net als Frank Dane zijn luisteraars de opdracht geeft met leuke content te komen aan de telefoon. Dat is JOUW taak Frank, de rest mag hooguit een kers op de taart zijn
Ik vind dat we niet mee moeten gaan met die onzin van dat er niets meer zou kunnen. Hoe meer we dat blijven roepen in Nederland des te eerder mag en kan er straks inderdaad niets meer.
Het is een keuze als je ergens naar kijkt of luistert. Als je er niet tegen kan dat kijk/luister je niet.
Jensen is in elke geval nog heel populair gezien alle content die er online van hem wordt teruggeluisterd en bekeken.
“Veel commerciële radiozenders scoren niet of nauwelijks omdat de jocks zich alleen maar bezighouden met de muziek in plaats van hun vak”
Hier sla je de plank mis. De jocks hebben heel weinig te zeggen over hoe ze hun programma invullen. Ze zijn gebonden aan platen (1 vrije keus per uur) ze zijn gebonden aan spreektijd (minimaal 13 platen per uur) en items moeten langs de directie.
Humor wordt gemonitord en ligt aan banden (behalve als je echt groot bent als Ruud de Wild of Rob van Someren, dan zeg je gewoon wat je wilt.)
De tijd dat Jensen kon doen wat ie wilde is al heel lang voorbij, zelfs Giel Beelen na hem kon niet meer alles doen wat hij ter plekke bedacht.
Bovendien is de luisteraar veranderd. Jij mag het saaie radio vinden maar Q en R2 zijn muziekgedreven zenders die het populairst zijn, en Q zonder de door jou gehekelde subsidies en bandbreedte.
Ik heb zelf een hekel aan wikipediapraatjes, ELKE keer bij Bitter Symfonie vertellen dat de stones alle royalties hadden, ELKE keer bij Runaway train dat er door de clip echte vermiste kinderen zijn gevonden
Ik luister graag naar een mix van goede muziek en nieuwe achtergrondverhalen, die je hoort bij Blokhuis en Op het Broek en Emmely de Wilt.
Ik luister ook nog wel eens telefoonterreur terug, waar Chriet Titulaer gek wordt van Jan Papparazi. Maar zou niet weten in welk programma dat anno 2025 zou passen.
Je noemt een paar treffende voorbeelden op Stefan, inderdaad steeds die dezelfde feitjes. Wat dacht je van bij Eternal Flame van Bangles roepen dat de zangeres het naakt ingezongen heeft?
Vreselijk Tim op de Broek en Emmely de Wildt die constant moet melden dat het programma Het Oor (wil ook wat) heet. Echt verschrikkelijk. De vervangers van Emily Evelien de Bruin en Klaas (hinnik hinnik) van Kruistum nog erger.
Leo Blokhuis is leuk maar, is weer heel ander soort radio. Daarvan wil je juist dat hij veel verteld over de artiesten en de muziek. Weer heel anders Eddy’s Nachtwacht, een hele andere sfeer dan zijn middagshow.
Wat ik wel spannende radio vind, dat is het item War of the Roses van het radioprogramma MOJO in the Morning. Staat op YouTube.
Daar kun je als luisteraar je aanmelden als je denkt dat je partner vreemdgaat en dan bellen ze die partner op met een smoesje dat ze een bloemenwinkel zijn en je rozen aan je liefje mag sturen. Of ze verbinden de partner door met die goede vriend/vriendin waarvan ze vermoeden dat die een affaire hebben.
Het is wat Peter Plaisier in de jaren 90 deed met de Vakantie Controle Dienst
Dit is mijn favoriete item aller tijden
Jammer dat er nog maar 1 fragment van online staat
https://www.youtube.com/results?search_query=vakantie+controle+dikenst+peter+plaisier
Ja Flirt je stijf om kwart voor vijf was ook een leuk item van Timur Perlin. En bijna alle items in de Avondspits. Pure Creativiteit en een snelle show. Geweldig programma nog steeds. Vooral het Steunfonds. Jammer dat een andere programma dit item niet heeft overgenomen.
Tja, over Jensen in de ochtend praten als beste radio, is toch een beetje hoe je in die tijd mensen hoorde praten over de zeezender tijd… 😁 Maar eerlijk is eerlijk, ik vond het ook top, maar dan zou ik het hele team daar credits voor geven (KidV, Eddo, Jasmijn en Paparazzi).
Als semi-professionele luisteraar 😜 maakt het mij meer uit of er iemand zit die een goede sfeer kan maken en ook op een verrassende manier contact maakt met de luisteraar.
Een beetje muziekkennis is denk ik nooit verkeerd. Ik stoor me meer aan bijv. herhalende oproepjes in de trant van “Het is weer zaterdag, ga je klussen of sporten? Laat het ons weten!!!” ~ is toch echt killing.
Ja het ‘laat ons weten wat je aan het doen bent’ virus is bij heel veel stations aan de orde van de dag. Alsof dat de beste manier is om verbinding te maken met de luisteraar?
Patrick, wat is “goede radio?”…………… In mij optiek moet je als dj muziekkennis hebben. OK, dat hoeft kennelijk tegenwoordig niet meer, want de huidige dj’s zijn tijdens de plaat in de computer aan het kijken wat er gedraaid moet worden en is alweer op weg naar de volgende grap. (die niet leuk is)
Het is handig als een deejay kennis over de muziek heeft maar dat is iets anders dan liefde voor de muziek die hij draait. Sterker nog: een deejay horen zeggen dat hij een plaat kut vindt is helemaal not done, je verpest het zo voor een luisteraar. Andersom ook, heel lyrisch doen over een nummer waar de meeste luisteraars hun schouders bij ophalen veroorzaakt ook weer meer afstand tussen jou en de ontvanger
Jammer dat Jensen geen comeback maakt … is zijn liefde voor radio er nog ? Zou die over te halen zijn?
Ik denk het niet, hij heeft alles al uit kunnen proberen wat op radio mogelijk is
Al drie dagen een radiofeestje op Radio 2 met Concert at Sea en met uitstekende visual radio. Mag wat kosten.
Oh ik hoorde vooral mensen klagen dat Eddy Keur niet te horen was vrijdagmiddag. Blijft vreemd je hele programmering omver te gooien voor live muziek op de radio, wat steevast veel minder mensen boeit dan gewoon een leuke radioshow
Die houden niet van muziek.
Wat een onzin, er was heel veel lof voor hor CaS werd verslagen, zat goed in elkaar. Leuk sfeerverslag prima muziek
De tv registratie werd gedaan door Avro Tros
Het was zeker leuk maar, als je dit dan doet doe het dan de hele dag.
Net als volgende week met de Nijmeegse Vierdaagse, als je er dan bent zendt dan de hele dag daar vandaan uit en niet alleen in de ochtend tijdens JW Start op. Doe het dan niet.
Oneens. CaS begint pas echt rond 1400 u, wat voor zin heeft het om vanaf een leeg terrein uit te zenden
De Nijmeegse de hele dag is ook saai. Wat ik wel zou doen is het die week tot 10 uur door te laten lopen
Als CaS rond 14.00u begint dan kun je er toch ook vanaf 14.00u uitzenden en niet pas vanaf 18.00u.
De Nijmeegse 4Daagse kun je de hele dag sfeer verslag van brengen. De dj’s kunnen steeds het estafettestokje aan elkaar doorgeven of iemand anders van de dj’s mee laten lopen. Nu wordt er weer een heel circus naar Nijmegen verplaatst voor 3 uurtjes radio. Zonde van het geld als je het niet volledig doet. Gewoon de hele dag de Vierdaagse, dj’s lopen. Iemand bij de finish. In de avond de 4daagse feesten met Emily, Morrad en Daniel. Die feesten beginnen al het weekend ervoor en gaan door het weekend erna. Kan Radio 2 allemaal bij zij.
Radio 2 en veel andere radiozenders in Belgie zenden de hele zomer (en December) van het strand en andere locties uit. Met groot succes en Belgie gaat er massaal langs.
Jaren lang gewerkt bij 4Dazgse radio. Zeven dagen lang 24 uur per dag waarbij overdag de focus lag op de wandelaars en de sfee. ’s Avonds en ’s nachts de focus op de Vierdaagsefeesten. En dat werkte uitstekend.
Om Robert Jensen heb ik zo gelachen, echt buikpijn, en nog als ik er aan terug denk. Hij kan met gemak terug op de radio. Maar ook luister ik vaak naar Leo van der Goot op 40up. Zijn manier van platen af en aan kondigen, korte talks en zo’n aanstekelijk enthousiasme voor de muziek. Van hem accepteer je elk nummer ook al vind je’m kut. Of zou je zo’n plaat kopen of gaan beluisteren op Spotify. Hij begint het uurtje altijd met een manier van praten alsof je al uren naar hem zit te luisteren. Geweldig!
Jensen heeft een terugkeer inmiddels onmogelijk gemaakt door zijn kanaal waar hij allerlei vreemde standpunten inneemt. Geen radiostation dat er aan denkt om hem aan te nemen lijkt me. Paparazzi zou toch naar Radio 10 gaan volgens Patrick om daar met Gordon te gaan werken in de ochtendshow? Wellicht horen we daar weer een keer telefoonterreur.
Zover ik weet wil Jan zelf ook niet meer echt geassocieerd worden met de Telefoonterreur tijd. Hij laat nu natuurlijk een veel gezelligere versie van zichzelf horen.
Het gaat er hier ook niet om dat Jensen teruggevraagd moet worden bij een landelijk radiostation. Zijn ‘comeback’ bij Veronica heeft hem denk ik ook geleerd dat live radio maken een gepasseerd station is, net als bij mij.
Als je een beetje intelligent bent en houdt van avontuur dan blijf je toch ook niet je hele leven lang hetzelfde doen? Chapeaux dat hij zichzelf opnieuw heeft uitgevonden, ongeacht welke standpunten hij inneemt
Hoe zit het eigenlijk met de switch van Paparazzi en Corné Klijn naar 10 of Noordzee? Werd met veel bombarie gebracht, maar het is nu erg stil….
Hij neemt geen vreemde standpunten in. Het merendeel van wat Robert Jensen de afgelopen jaren heeft voorspeld is allemaal uitgekomen. Je hoort ze niet in de media die jij volgt want, jij blijft liever in de omgekeerde waarheid leven. De overheid heeft het best met u voor en als het bij het NOS journaal komt dan is het zo. Lekker blijven slapen Jeroen.
Is daar nog een podcast van, die shows van Leo van der Goot? Was er wel ooit, complete shows
Ja, bij 40up kun je die beluisteren.
Patrick ik snap niet dat je zo’n fan bent van Foxpro en niet van live gesprekken op de radio. Een live gesprek is toch veel leuker. Ik weet dat je nu gaat zeggen dat je de luisteraar in bescherming moet nemen omdat die niet iedere dag op de radio is. Maar ik luister bijvoorbeeld graag naar Rob Stenders met een luisteraar. Soms komt er iets verrassends uit en vaak ook emotionele radio. Soms loopt zo’n gesprek ook niet zo goed maar dat vind ik alleen maar leuk en echt om naar te luisteren. Beter dan een nietszeggend gesprek op Voxpro. Met de geijkte vragen. Ik weet dat niet iedere DJ het kan maar bij sommige die dit beheersen is een live gesprek echt een meerwaarde.
Tuurlijk kan live goed uitpakken maar waarom zou je het aan het toeval overlaten in deze tijd van snel gemonteerde TikTok video’s en items bij RTL Boulevard? De kijker/luisteraar is gewend dat ze alleen het beste te horen krijgen. Of vind je dat we van muziek ook de demo versie moeten laten horen waarin een bepaald gitaarstuk te lang doorgaat of de zanger zijn tekst vergeet?
De spanningsboog wordt juist heel veel sterker als je op het juiste moment een gesprek beëindigd en/of zo knipt dat de luisteraar juist heel gevat uit de hoek komt. Dat is niet de boel voor de gek houden maar het maximale uit een telefoongesprek halen en dus voor entertainment zorgen
Nee de spanningsboog is dat er iets uit de hand kan lopen. Gesprekjes zijn live veel beter en spontaner
Interessante stelling. Eentje die mijn muziekhart doet bloeden, maar ik denk dat het voor 100% opgaat voor hitradio. De mensen die daarna luisteren zijn inderdaad niet de fijnproevers die een uitgebreide collectie soulplaten in een op lp-formaatmaat betimmerde muziekkamer hebben staan. In het radiolandschap hoop ik wel dat er ruimte blijft voor de niche van muziekliefhebbers die meer daarover willen weten en ontdekken. Maar, dat is inderdaad een niche.
Het lijkt me overigens heel interessant als jij je stevig tegen Radio 1 aan gaat bemoeien. Wat als je deze radiowetten gaat toepassen op een nieuwszender, wat zou je dan krijgen?
Om nieuws te brengen hoef je er geen verstand van te hebben? Zoiets. En dan laat je een stagiaire wat leuke nieuwsfeiten verzamelen zodat je toch een tof spelletje kan spelen. “Een keuken schort of een envelop”.
En dan donderdags afsluiten met de plaatselijke dorpsheld;
HET IS WEER OVER HET IS VOORBIJ🎶
Manmanman
Nog effe en de Tour begint weer….
Radio Tour de France is leuk!
Ik moet denken aan Henk Westbroek toen hij decennia geleden op 3FM de lokale Utrechtse politiek met onsdoornam, waar hij namens Leefbaar deel van uitmaakte. Hij draaide amper nog plaatjes. Je maakt mijn vraag een beetje belachelijk en en dat mag, natuurlijk. Patrick betoogt dat radio maken een vak is en er dus vakmatige wetten gelden. Ik zou het oprecht interessant vinden om te lezen hoe deze in zijn visie opgaan voor een actualiteitenzender. De inhoud moet je aan de redacties overlaten, natuurlijk.
Het was niet mijn bedoeling jouw vraag belachelijk te maken.
Dankjewel Madelief (ik tilde er sowieso niet zwaar aan)
NIKS is minder interessant dan een leuke anekdote uit het leven van een jock (cc Herman Hofman)
Als ik iemand moet aanhalen die én goed was voor de zenders waar diegene werkte én werkt én een fijne stem heeft ondanks zijn bijna 80 jaar, dan is het wel Ferry Maat! Die heeft het in zich! Een gedreven goed programma te maken! Ongeacht wat voor muziekstijl eruit de speakers komt! Hij zal misschien niet zo gouw iets voor een station doen als Slam maar hij doet het zeker nog wel!