Patrick Kicken: Mijn dagelijkse gevecht met Omniplayer

[COLUMN] Een van de redenen waarom ik het eind 2015 ook wel welletjes vond bij de landelijke radio is het onvermogen van programmeurs dan wel technici om het beetje bij beetje makkelijker te maken je steeds langer wordende shifts toch nog een beetje door te komen, zonder pijn in je pols, rug of staar in je ogen van het constant naar een vijftal beeldschermen te moeten kijken. En anno 2020 is er nog weinig verbeterd, met burn-outs onder deejays tot gevolg.

Natuurlijk is het makkelijk wijzen als je ziek thuis komt te zitten bij de radio. Of als je show niet lekker loopt en de luistercijfers dalen. Het ligt aan de software! Maar dat is niet de bedoeling van dit stuk. Mogen we het beestje nou gewoon eens bij de naam noemen? Omniplayer. Het meest gebruikte stukje radiosoftware, zeker in Nederland. Het was de langverwachte opvolger van ‘Dalet’, wat we jarenlang gebruikten, al sinds de jaren 90. Maar wat kregen we ervoor terug? Eigenlijk gewoon stiekem een opgeleukte versie van Dalet. Met een paar extra functies. Een geluidsspoor extra om wat jingletjes in te hangen. Maar qua gebruiksgemak schoten wij (moderne) radiomakers er verder weinig mee op.

Ik weet nog dat Omniplayer aan ons voorgesteld werd, samen met de concurrerende radiosoftware genaamd GML. Wat me meteen aantrok in GML was dat het tenminste wel ánders was. Zo stond het scherm bijvoorbeeld verticaal, waardoor je als jock meer overzicht had. Kon je veel meer met drag & drop werken, om platen aan elkaar te hangen. Bij Omniplayer heb je overal de muis en een klik voor nodig. Gek in een tijd waar we gewoon gewend zijn met onze wijsvinger alles te bedienen, dat wij radiodiscjockeys en technici nog steeds een apparaatje van 35 jaar oud moeten gebruiken. Overigens is dat GML ook niet alles, zeker als je er een beetje een puike overgang mee wil maken.

Het werd toch, door het betere lobbywerk en een sterkere salesafdeling bij Music & Images, Omniplayer. En mijn beginjaren met Omniplayer waren een hel. Het liep steeds vast, met stilte on-air en paniek in de studio tot gevolg. Pas na een flink aantal updates kon je er als deejay op vertrouwen dat het deed waarvoor het ontworpen was: jou perfect ondersteunen met de audio die je wilde uitzenden. Maar voor mij was het leed toen al geschied. Het is net als met een auto die je een paar keer flink in de steek gelaten heeft, je vertrouwt hem niet meer. Ook werd ons deejays aan het begin bij de keuze tussen GML en Omniplayer allerlei dingen beloofd, als ‘je kunt dan makkelijk vanuit thuis vast je hele programma in elkaar zetten’. Je begrijpt het, ook daar is weinig van terechtgekomen.

We zijn 7 jaar verder en Omniplayer is nog steeds nagenoeg hetzelfde, op wat kleine aanpassingen na. Er zit veel onlogica in. Zoekopdrachten die verdwijnen, je kunt niet met één druk op de knop een heel uur ‘doorpijlen’, nee dat moet klik voor klik, als je live zit. Navraag bij het bedrijf dat het ontwerpt geeft steevast het antwoord: ‘dat komt omdat jullie het zelf zo hebben ingesteld’. Of ‘we kunnen het niet iedereen naar z’n zin maken’. Snap ik, maar je kunt wel luisteren naar de mensen die er dagelijks mee moeten werken. Waarom volgen ze bij Music & Images in Hilversum niet het voorbeeld van Rode, ontwerper van microfoons en sinds kort het perfecte podcastopname apparaat de ‘Rodecaster’. Zij zijn eerst een half jaartje gaan inventariseren bij podcasters wat ze nodig zouden hebben en hebben toen pas het apparaat en de bijbehorende software gemaakt. Met als resultaat: een topmachine, die heel intuïtief werkt en je als podcaster niet in de steek laat. En je kunt niks instellen wat het slechter maakt.

Iedereen werkt maar met Omniplayer omdat het het beste is wat ze tot nu toe kunnen krijgen. Maar zoals met zoveel bedrijven en apparaten die zich niet razendsnel aanpassen aan de tand des tijds hoeft er maar een andere partij op de markt te komen met radioautomatisering die veel sneller en efficiënter werkt en dan is het gebeurt. Waar blijft de touchscreen bediening? Waarom moet alles met zoiets ouderwets als een muis?
Waarom zitten we met scheve schermen in de studio en witte tekst op een zwarte achtergrond, waarvan iedereen weet dat het moeilijker te lezen is dan gewoon zwart op wit. Waarom voorkomt Omniplayer, waar je als radiozender een flinke licentie voor betaalt om het uberhaupt te mogen gebruiken, geen ‘witjes’ on-air, wat een simpel gratis stukje software van internet wel doet? Waarom moeten wij jocks iedere overgang met de hand maken en checken? Waarom kan ik niet, net als bij iedere simpele muziek player een aantal tracks tegelijk oppakken en verplaatsen vanuit de jingle of on-air player?
Waarom kan ik niet met één druk op de knop het volume van álles in dat uur even hard maken? Waarom moet je met ‘voicetracks’ opletten dat je niet dwars door een reclameblok heen te horen bent in plaats van het volgende nummer? Allemaal te voorkomen door software die je helpt, voorkomt en meedenkt. Geef me een uurtje met Omniplayer en een kladblok en ik schrijf je zo twintig dingen op die het voor mij als jock (en dus ook collega’s) veel makkelijker zouden maken.

In deze grote bezuinigingstijd bij de radio is het gewoon van de gekke dat al die dingen nog handmatig gedaan moeten worden, terwijl een simpele plugin makkelijk alles al netjes aanelkaar kan hangen, inclusief jingles. Bij Sky Radio zijn er zelfs mensen voor in dienst om dit te doen. Hallo, het is 2020! En ja het is romantisch als deejay of technicus om deze overgangen handmatig te maken, maar die tijd kun je ook stoppen in het bedenken van een geniale grap, een phoner net wat scherper editen of nogmaals je prep door te lezen. Daarvoor is snelle, slimme, intuïtieve software nodig. Omniplayer is dat (nog) niet. Voor apps krijg ik wekelijks updates die een app slimmer maken, de laatste grote verandering die het gebruiksgemak verbetert en dus de arbeidsproductiviteit (om maar eens een chique woord te gebruiken) omhoog helpt van diegene die ermee werkt voor Omniplayer moet nog komen. Wat overigens niet wil zeggen dat ze bij Sky Radio geen mensen nodig hebben in de studio om de live radio te begeleiden, daar is zat te doen met alles wat ze aangeleverd krijgen aan weer, verkeer, nieuws. Maar het geeft rust als in ieder geval de muziek en vormgeving al zó door de software is voorbereid dat je jouw expertise kunt inzetten om de uitzending nóg beter te maken of vlekkelozer te laten lopen.

Het komt waarschijnlijk ook omdat de makers ervan niet met de dagelijkse gebruikers (lees: deejays en on-air technici) in contact staan maar met de managementlaag daarboven. Die natuurlijk vooral kijken naar het kostenplaatje. En liever fancy pancy doen met een ‘Visual Radio plugin’. Of ‘Text to Speech’. Waar de eindverantwoordelijke en maker van de radioshow geen biet mee opschiet. En die verwende discjockeys moeten hun mond maar houden, laat ze maar werken voor hun geld! Aldus Henk van automatisering. Hallo Music & Images: tijd voor een werkgroep ‘Hoe tillen we het inmiddels bejaarde Omniplayer écht naar de 21e eeuw en helpen we de radiomakers aan meer tijd en rust in de studio’. Anders maar weer terug naar Dalet. Of PC Radio, scheelt weer een hoop duiten. Mij zie je in ieder geval pas weer dagelijks in een radiostudio als ik nu eindelijk na 30 jaar liveradio gemaakt te hebben eens geholpen wordt door een computer in plaats van dat ik alsnog alles zelf met de hand moet doen, checken, verplaatsen en aanelkaar hangen. Neem een voorbeeld aan Pioneer, dat voor clubdeejays ook het perfecte apparaat en software heeft ontworpen. Waarom kan dat bij de radio niet?

Patrick Kicken

74 Comments

    • Hoi Bert, dit is een column, op persoonlijke titel. Vrijheid van meningsuiting. Zonder mening of standpunt bestaan columns niet. Ik stel vragen in de hoop dat het voor makers én gebruikers beter wordt. Hoor graag waarom jij er wel goed mee uit te voeten kan?

      • Nee, Patrick, dat hoor je dus niet van mij. Ik had het zelfde geschreven als je GML had afgebrand.
        Kom, positief: Titel van je volgende persoonlijke Blog: ’10 functies die leveranciers van playout in hun software zouden moeten stoppen…’

        • Maar wat is software waard als er niet over gesproken mag worden wat er allemaal beter zou kunnen Bert? Omni is het enige waar ik dagelijks jarenlang mee gewerkt heb, met veel ergernis en stress tot gevolg. Kan daar dus alleen maar een oordeel over vellen. GML hooguit een keer of zes.

          • Natuurlijk mag je over software schrijven, maar draag dan iets bij.
            En tegen de spreekbuis zeg ik; Jullie publiceren een zeer tendentieuze blog die de wereld van mediaprofessionals niet beter maakt. Laat dit soort teksten gewoon op Facebook staan alsjeblieft

    • Beste Bert, dit is een blog op persoonlijke titel (zoals elke blog of column). Het is dus niet de mening van Spreekbuis, zoals de column van Youp van ‘t Hek niet de mening is van NRC.

        • Lees de blog dan nog maar eens Bert, de suggesties voor verbeteringen spatten er vanaf. Ik snap dat het even wennen is dat iemand in radioland z’n bek open trekt en zegt wat ie er werkelijk van vindt, in Zeeland gaan jullie waarschijnlijk anders met elkaar om maar ik heb er het geduld niet meer voor. Radio gaat kapot door al dat trage niet gemoderniseer en altijd alles maar op dezelfde manier blijven doen. Ik wil er op z’n minst een poging toe gedaan hebben dat te voorkomen.

  1. Erg jammer Patrick dat je ons niet mondeling te woord wilde staan. Dan had ik je kunnen uitleggen dat het grootste deel van wat je schrijft niet klopt. In tegenstelling tot wat je schrijft luisteren wij juist wel naar onze DJ’s en programmamakers. Dat is ook de reden waarom meerdere omroepen juist van andere systemen op OmniPlayer overstappen. Natuurlijk kunnen wij niet iedereen tevreden stellen, maar wij doen in ieder geval wel onze best. Als je overigens een keer op de IBC was langsgekomen dan hadden wij je kunnen laten zien dat wij juist met innovatieve ontwikkelingen bezig zijn als touchscreen bediening op tablets en waarom visual radio een toevoeging is. In jouw beleving biedt ‘Text to Speech’ geen voordeel, maar dit geeft journalisten heel veel tijdswinst in plaats van bijvoorbeeld het spotten van een interview. Van de Zoekopdrachten (is een instelling om onze gebruikers een keuze te geven) heb ik je een jaar geleden al uitgelegd. Zo kan ik nog wel uren doorgaan. Nogmaals jammer dat je ons niet de kans hebt gegeven om de door jouw genoemde punten te kunnen uitleggen. Blijkbaar was dat alleen mogelijk als we jou gingen inhuren zoals je voorstelde (op factuurbasis).

    • He die Peter, dank voor je toevoeging. Ik had inderdaad geen zin (en tijd) om je telefonisch te woord te staan. Ik ben nu inmiddels iets te vaak teleurgesteld door Hilversum om uberhaupt nog iets te geloven. Het kwam dan ook over alsof jij met het telefoontje wilde voorkomen dat ik iets negatiefs zou publiceren over Omniplayer, net als die tweet van twee jaar geleden. Deze column stond al weken op de planning en werkt voor mij uiterst effectief, omdat de ervaringen met Omniplayer er écht toe hebben bijgedragen dat ik eind 2015 een tweede burn-out kreeg. Je kunt deze tekst dan ook zien als een (gratis!) vorm van feedback, zonder factuur. Ik weet dat ze bijvoorbeeld op de Bergweg in Hilversum maar al te blij zijn met mijn gratis advies.

      En: ik heb niks aan uitleg. Mooie woorden. Ik wil resultaat zien. Er wordt al veel te veel gepraat over verbeteringen die er niet komen. Zoals ik ook al via WhatsApp aan je aangaf is het nu tijd dat de discjockeys eens gehoord worden. Dat ik aanbied om een hele analyse van Omniplayer te maken op factuurbasis, om een loos telefoongesprek te voorkomen en dan misschien wél gehoord te worden, zou je met gejuich mogen ontvangen. Maar nee, je legt zelf liever uit waarom het allemaal niet zo is en dat jullie echt goed bezig zijn. Deze Hilversumse arrogantie zou afgelopen moeten zijn, in een tijd van constante reviews, waarderingen en vragen om input van appmakers en ontwikkelaars.

      Overigens benoem je ook nog een probleem van Omniplayer: het wil alles voor iedereen zijn. Journalisten, technici, deejays, allemaal moeten ze het kunnen gebruiken. Daarom is het het nét niet voor allemaal. Wat denk ik nog het grootste probleem is is dat deze en veel andere radiosoftware door IT mensen wordt gemaakt en niet door radiomensen. Ze denken niet vanuit de maker, ze denken vanuit de database/software/code/systeem en het netwerk. Ook belangrijk maar niet hét belangrijkste, lijkt me.

  2. Waarom mag niet iedere jock / presentator zn eigen systeem gebruiken? Dat vergt wel studiowissel, maar dan draai je ook lekker.
    In deze tijd moet het mogelijk STER etc met elk systeem te integreren, of STER afzonderlijk te draaien.

    Vroeger deden we gewoon alles met de hand……. losse apparaatjes (carts, PU/CD) starten, al dan niet met faderstart. Wist je wel wat je deed.

    Een vd vroegste automatiseringen was cart machines achter elkaar laten starten, deden ze bij Laser (op zee). Maar dat liep wel eens vast, net als de lange LP track bij Caroline (soms een kwartier in de groef)

    Ik was een van de eersten die met Dalet werkte, bij de WereldOmroep die een tijdlang het grootste Dalet netwerk had. Viel ook wel eens uit, ook bij de Regio zenders waar ik voor werkte.
    Ik had zelf ook een systeem, dus dat was lekker verwarrend.

    (Huiskamervraag, wat betekent Dalet?)

  3. Ik vind dit dit keer grote onzin van je, Patrick… Op een paar bugjes na is Omniplayer (Net als Audisi) een prima systeem (Ja, Peter van Klei, je hoort het goed!). Ik wil juist dat elke overgang handmatig moet worden gemaakt. Moet er niet aan denken dat dat automatisch kan: De hand van de meester, ook bij automatisering!. Mijn zelfgemaakte overgangen zijn echt anders dan die van mijn collega’s. Touchscreen? Niet altijd betrouwbaar (met vette vingers of een vies scherm start iets pas na twee keer drukken, of meer, of helemaal niet). Terug in je hok, Patrick, dit keer. EN je mond spoelen!

    • Met alle respect lieve Bart, je bent een radiomaker van ‘de oude stempel’. Natuurlijk zweert die bij het alles met de hand doen en niet teveel automatisering. Als we radio toekomstbestendig willen maken dan zal ook de software een stuk beter mee moeten evalueren, anders is het dadelijk over met de pret en gaan we de boot in met z’n allen. En dan bedoel ik niet de Veronica boot 😉

      PS: alvast gefeliciteerd met je 66e verjaardag, ik word 46 een paar dagen eerder.. Generatiedingetje dus.

    • Ik bedoel het niet naar, dit is niet raar. Ik loop al heel mijn jaren in Hilversum tegen mensen aan die alles bij het oude willen houden want ‘het gaat toch prima zo’.

      Het gaat niet prima zo, het medium staat stil en er wordt té weinig gebruik gemaakt van de moderne mogelijkheden radio nog slimmer en directer te maken. En dan bedoel ik géén visual radio maar wat er uit de speakers komt aan goeie content.

      • Ok ik voel me best aangesproken bij je opmerking dat mensen alles bij het oude willen houden. Voor mij gaat dat echt niet op dus gebruik het niet tegen mij aub. Ik was degene die Dalet met al zijn fouten bij 538 heeft ingevoerd. Ik ben met plezier naadloos overgeschakeld naar Omniplayer en ik heb met genoegen met Audisi gewerkt bij Radio M Utrecht. Die automatisering heeft mij iig nog nooit een burn-out bezorgd, noch mij in mijn creativiteit gehinderd.

    • Ik ben ook blij met omni. En inderdaad kon ik gewoon wensen doorgeven bij de ontwikkeling, supergaaf. Vond dalet ook fijn. Kan ook nog best uit de voeten met plaat of cd. En leuk om er dan met leuke spreeks steeds iets moois van te bakken. Zou wel graag betere telefoonlijnen willen als we dan toch innoveren. Whatsapp of luci hapert en blikt nog steeds.

  4. Wat je schrijft is trouwens niet waar volgens mij. De toekomstbestendige radio ontstaat als de wal het schip keert (en dan bedoel ik niet het Veronicaschip. Radio gaat steeds persoonlijker en directer worden en automatisering speelt dan een ondersteunende rol, geen leidende…

    • Hoe meer de automatisering al dat stomme gesleep en onlogisch gedoe met audio voorkomt, hoe meer tijd en rust jij als jock over hebt om iets briljants te doen of zeggen on-air. Dát zorgt pas voor verbinding met je luisteraar, niet die ene briljante overgang. Dat is alleen maar om indruk op je collega’s te maken; ‘kijk eens wat ik kan’.

      • Hé Patrick en Bart kunnen julli elkaar gewoon niet effe bellen? Oh, “appen” heet dat tegenwoordig.
        Maar wel leuk om dit allemaal te lezen.

        Al dat geautomatiseer, tegenwoordig maken programma makers hun eigen item…kun je horen. alle mooie ademhalingen zijn d’r uit wat “vlug,vlug…..” HI

        Zoals een oud collega wel eens zei;”het echte radiovak gaat naar de klote…..”

        • Wij houden nog steeds van elkaar hoor Juul, no worries. Ben met je eens dat al dat handwerk in het verleden ook wat had, het hield je wakker, alert en energiek tijdens een radioshow. Als je die ene perfecte overgang met de hand had gedaan dan gaf dat het zelfvertrouwen om daarna net wat leuker uit de hoek te komen.

          Maar als er dan toch radio automatisering komt, laat het dan ook je helpen tijd over te houden. Nu is het toch allemaal een soort gedigitaliseerde kaartenbak vol onlogische handelingen, waardoor je tijdens je show meer tijd kwijt bent aan je scherm en muis dan aan het aller, aller, allerbelangrijkste: de luisteraar

  5. Ik was vrijwilliger bij de lokale omroep begin jaren 90, toen nog alles met de hand ging. tape ,plaatje, cd, en cart dat waren voor mij de mooiste tijden radio leefde het bewoog draaide het had magie en charme, toen alles gedigitaliseerd werd ben ik er mee gestopt, het leefde niet meer radio was dood, die modernisering is zo zonde geweest!

    • Ik kan me vinden in je toevoeging Andre. Toch leven we nu eenmaal in het gedigitaliseerde tijdperk. Gelukkig kunnen er geen cd’s of platen meer overslaan on-air, of bandrecorders vastlopen. Laten we er dan ook voor gaan met z’n allen dat we een systeem krijgen dat je als radiomaker vleugels geeft. Bij Nike zijn ze toch ook niet voor niks iedere dag bezig de perfecte schoen te ontwerpen zodat het wereldrecord op de 100 meter verbeterd kan worden?

  6. Je begrijpt me verkeerd. Het gaat helemaal niet om een briljante overgang. Het gaat om een unieke overgang die bij je past. (En die dan dankIj de automatisering daarna miet mis kan gaan. En dus ook veel meer tijd om na te denken over je volgende spreek. Nee Patrick, je betoog klopt voor mij van geen kanten! Einde reactie

    • Dank voor je toevoegingen Bart, ze zijn van waarde. Ik kan me (in het algemeen, niet specifiek bij jou) niet aan de indruk onttrekken dat veel jocks denken dat met twintig nifty overgangen monteren de klus al bijna geklaard is, van een goeie radioshow. Terwijl je die tijd beter zou kunnen gebruiken om originele content te verzinnen en voorbereiden. Het is als de Formule 1 coureur die zijn auto mooi gepoetst heeft en denkt de race al gewonnen te hebben, omdat z’n bolide zo mooi blinkt.

  7. Heren, ik stel voor “weer terug naar de good old EMT en de M15 !” Werkten altijd en de grootste sufferd kon er mee werken.
    En de broadcast jingle machine………… geen luisteraar die het merkt. En de dj moet ook gewoon aan het werk !!!!!

  8. Rust? Als de technicus zich nou bezig houdt met techniek, jingles, plaatjes, overgangen en radiosoftware, dan houdt de presentator ruimte en aandacht over om verstandige dingen te zeggen en kan ‘ie zich optimaal met de inhoud van een radioprogramma bezighouden. Tenzij ze elkaar niet te veel aan het lachen maken.
    Daar heeft de luisteraar het meeste aan en krijgt de presentator geen pijn aan z’n pols. Tss, burnout klachten door radiosoftware.
    Verwacht geen innovatiewonderen van de bestaande paketten. Daar zit het te vastgeroest voor door historie.
    Even reeel, welk techbedrijf gaat anno 2020 nieuwe automatiseringssoftware voor radio ontwikkelen?

    • Daar snij je wel een paar hele interessante dingen aan Martin. Ik was een half jaartje terug eens te gast bij een radioshow van Sjaak Bral om te praten over m’n nieuwe boek. Hij vroeg aan de technicus ‘wat zullen we zo gaan doen’ en de tranen schoten me bijna in mijn ogen. Iemand die er niet alleen voor stond en de kar niet in zijn eentje moest trekken, maar gesteund werd door een welwillende technicus. En niet eentje uit de categorie die op alles zegt ‘kan niet, mag niet, hebben we geen tijd voor’.

      Wat betreft die software zeg je ook iets moois: radio is blijkbaar zo’n uitstervend medium dat we nog steeds met een oude fiets de Tour de France moeten rijden. Niemand stopt er nog geld in.

  9. Antwoord op de huiskamer vraag: de Dalet is de vierde letter van het Hebreeuwse alfabet, en de derde letter is de Gimel – dan weet je meteen ook waar de naam GML vandaan komt. De letter gimel lijkt een beetje op een lopend mannetje: de gimel verbeeldt volgens de Talmoed een rijk man die achter de dalet, de arme, aanrent om hem goed te doen.

  10. Wow, dit is toch bijzonder. Patrick Kicken is nu voorstander van geautomatiseerd “alles netjes aan elkaar hangen”. Terwijl we Patrick kennen als een voorvechter ambachtelijke radio, zoals die vroeger gemaakt werd. Hij geeft normaal nogal af op moderne zaken als camera’s in de studio’s. Waar blijft de échte innovatie van radio? Steeds meer mensen luisteren voor muziek naar Spotify. Ook wordt beeld steeds belangrijker, gezien het succes van Youtube voor muziek. Ik daag Patrick uit om te komen met een échte innovatie. Want alleen met het geautomatiseerd aan elkaar koppelen van muziek en jingles komen we er niet.
    Vergelijk het met de telefoon. Vroeger gebruikten we die alleen om te bellen. Nu, door alle innovaties, wordt de telefoon hoofdzakelijk voor andere dingen gebruikt. Bedrijven die hier niet in mee gingen en alleen de ‘belfunctie’ verder ontwikkelden, verdwenen langzaam naar de achtergrond.
    Radio wordt ingehaald door Spotify, podcasts, Youtube e.d. Welke innovatie kunnen we doen zodat radio er écht toe blijft doen?

    • Hoi Hildo, zou nog even terugkomen op je vraag. Er is pas ruimte voor innovatie als ons als discjockey allerlei onnodige handelingen zoals ik die benoem uit handen wordt genomen. Dan hou je tijd over in de studio om eindelijk eens dat te gaan proberen dat je al langer van plan was. Nu is het toch vaak achter de feiten aanhollen om de show maar lekker te laten lopen en niet met rare overgangen of (nog erger) stilte geconfronteerd te worden.

      Echte innovatie is overigens ook pas mogelijk als er eindelijk een gedegen radio opleiding komt of jocks niet te lui zijn om zichzelf goed te scholen in alle basisregels. Nu wordt er toch vooral (uit onzekerheid) volop gekopieerd met als resultaat dat radio anno 2020 nog nagenoeg hetzelfde klinkt als in 2000. Luister maar eens naar de Top 40 op QMusic en de Top 40 van 538 15 jaar geleden, nog steeds dezelfde platgetreden paden. Alleen de muziek maakt het hipper, niet de talks tussendoor.

  11. Een echte innovatie zou zijn om de dj’s hun eigen muziek weer te laten kiezen in plaats van een star voorspelbaar format te hanteren waarbij de software de keuze maakt. Gecombineerd met goede jingles (denk aan de TROS donderdag op 3 in de jaren 80). Of de boel handmatig of geautomatiseerd geschoven wordt zal de luisteraar worst wezen, het gaat om het resultaat.

    • yess ! Eigenlijk maakt het geen fluit uit waar je radioshows mee maakt, wat er te horen is, dat telt !
      Het is echter wel zo dat wanneer je manueel samenstelt en ‘enchaineert’ je veeeel uren zoek kan maken om één uurtje op antenne te krijgen. De jock wat/veel meer voorbereidingstijd geven dus… maar dat is een andere discussie 😉

  12. Herkenbaar wat je schrijft over software die een burn out veroorzaakt. Ik heb een aantal jaren geleden als IT-er een migratie naar Dalet Plus 2.5 moeten uitvoeren bij een regionale omroep. Na een aantal demo’s had ik al grote twijfels over het gebruiksgemak en de stabiliteit, dit heb ik aangegeven, maar het management werd ingepakt door de verkopers en tekende uiteindelijk bij het kruisje.

    Uiteindelijk gebeurde wat ik al vreesde, een drama: er was namelijk niet een normale installer van deze software. Dalet Plus werkte alleen met een hele lading vreemde aanpassingen in Windows en in de registry, ook was het onmogelijk om deze software met alleen gebruikersrechten te laten draaien, iedere gebruiker had beheerdersrechten nodig, een echte doodzonde in automatiseringsland. Toen het na nachten lang aanrommelen eindelijk een soort van werkte, ben ik echt omgevallen door alle zorgen die ik had over hoe ik het eindresultaat ooit aan de gebruikers moest gaan ‘verkopen’.

    De gebruikers zijn naar mijn idee ook nooit tevreden geweest over deze software, die echt ontwikkeld leek te zijn vanuit de programmeur, oplossingen kwamen er ook niet vanuit de leverancier, wel facturen, voor het oplossen van zaken die eigenlijk gewoon hadden moeten werken. Voor mij tijd om afscheid te nemen van de omroepwereld en de brakke software die daar de standaard lijkt te zijn.

    • Dank voor je toevoeging, dit is het precies. Als het niet werkt ligt het aan de technici die het geinstalleerd hebben of de jocks die ermee werken. Zeg dat maar eens tegen een chirurg waar het licht uitvalt terwijl hij aan het opereren is. Live radio, zeker landelijk, is topsport. En als de software waarmee je dan werkt niet betrouwbaar is of onlogisch, dan kost dat veel extra energie en gaat jou en je show op den duur opbreken.

  13. Radio automatisering is echter ideaal voor heel kleine stationnetjes, met non stop muziek. Liefst niche format. Zou anders niet mogelijk zijn.

    • Absoluut. Maar voor een liveshow waar honderdduizenden mensen naar luisteren zou je toch iets meer mogen verwachten van de software en het apparaat dat je voor je hebt. Als jock bij een landelijk station ligt een fout nog steeds heel makkelijk op de loer. Tja, had je maar beter moeten opletten. Nee, ik was met die andere 101 dingen bezig die een radioshow óók nodig heeft.

  14. Hoi Patrick,
    Ben blij te lezen dat zelfs het grote Omniplayer z’n tekortkomingen heeft.
    Hier ga ik dus maar niet voor sparen; veelte duur voor prutsers zoals ik.
    Ben zelf hobbyist en heb een aantal betaalbare playout software pakken gehad en getest.
    De ideale bestaat volgens mij niet; een combi van diverse pakketten zou mooi zijn.
    Ben het zéker met je eens dat het aanklooien met software, omdat het weereens niet doet wat je zou willen, ten koste gaat van de creativiteit die je in je programma wil stoppen; zeer frustrerend.
    Ook denk ik dat het voor een ieder persoonlijk is, hoe en waarmee men wil werken.
    Maar fatwa’s eigenlijk al duidelijk als je de rest van de. commentaren leest haha.
    Ik ga weer verder prutsen met de goedkopere playoutsystems 🤪

    • Het is inderdaad dat wat je aansnijdt. Het wordt gepresenteerd als het eerstvolgende wereldwonder (‘Omni’) terwijl het gewoon Dalet met een beetje extra is. Ik snap dat het allemaal lastiger te programmeren is, een stuk software dat heel veel menselijke handelingen overbodig maakt, maar zeg dat ook maar eens tegen een piloot in een cockpit. Die lacht je uit. Een vliegtuig wat zichzelf kan landen en wij zitten in een miljoenenbusiness met een veredelde windows media player te prutsen.

  15. Hi Patrick, na het lezen van je column kan ik het niet laten om een reactie te geven.

    In de eerste regels schrijf je namelijk dat het niet het doel van dit stukje is om software de schuld te geven van een slecht lopend radioprogramma. Welke schijnbaar een burn-out kan opleveren.
    Wonderwel gaat het vervolg van je relaas er nagenoeg volledig over om de ontwikkelaar (Music & Images) van Omniplayer er de schuld van te geven dat jij geen goed programma kan maken.

    De afgelopen 15 jaar ben ik Hoofd Techniek bij Qmusic geweest en in die hoedanigheid heb ik de overgang van Dalet naar Omniplayer meer dan bewust meegemaakt en ook genomen.
    D reden om voor Omniplayer te kiezen was omdat Music & Images juist wel naar de eindgebruiker luisterde. Het ging zo ver dat de programmeur letterlijk naast de DJ in de studio stond om zo te overleggen wat de wens precies was en hoe die geïmplementeerd kon worden. Met als resultaat, binnen 2 uur een update van Omniplayer.
    Gebeurd niet dagelijks en niet voor iedere update. Wees blij. Dat moet je niet willen als DJ. En ook niet als programmeur.
    Maar zonder radio kennis en wetenschap hoe er in een radiostudio wordt gewerkt en gedacht had Omniplayer nooit bestaan.

    Mijn advies, verdiep je in Omniplayer en maak de instellingen zo persoonlijk als jij wilt. Ik doe het uit mijn hoofd, maar ik gok dat 85% van jouw wensen die je opnoemt er al in zitten. Misschien niet in de versie die jij gebruikt, maar dat ligt niet aan het product. Dat is jouw keuze.

    Enne, niet Omniplayer de schuld geven dat al jouw audio niet even hard in je playlist staat.
    Zijn twee oplossingen voor.
    De eerste is dat jij zelf zorgt dat je audio het juiste niveau heeft zodra je het importeert.
    De tweede is met de juiste instellingen Audiolink gebruiken, vraag maar eens na bij Music & Images, die optie hebben ook gemaakt nadat die vraag er kwam uit de markt.

    Sterkte met je programma.
    Jaap van ‘t Riet

    • He die Jaap, dank voor je mooie toevoeging. Kort samengevat: ik wil software die me tijd uit handen neemt, zoals ik me met belangrijkere zaken kan bezighouden als alles op hetzelfde volume zetten, witjes voorkomen, slepen van hot naar her, overgangetjes maken. Die tijd kan ik namelijk veel beter stoppen in het effectief communiceren met de luisteraar, appjes beantwoorden, die ene te gekke beller selecteren/tapen/goed editen in VoxPro. Maak me maar weer wakker als het er ooit nog van komt 😉

      Ben het met je eens dat Omni best aardig is, maar het kan nog zoooo veel beter, slimmer, effectiever en vooral intuïtiever. Het is een grote brei aan veel te veel onlogische dingen, mogelijkheden en dus ook de mogelijkheid om dingen fout in te stellen.

      Leuk dat we aan één deejay te danken hebben dat er een of ander kermis kastje in de studio staat waar we allerlei jingles in kunnen laden, maar dat ding was er in de 90’s ook al. Waarom hoor ik bij veel radiostations nog onverstaanbare vorken in de uitzending, terwijl je al lang en breed veel betere kwaliteit audio met een beller kunt hebben via Whatsapp bellen? Dat zijn dingen die al jaaaaaren mogelijk zijn. We blijven allemaal veel te lang vasthouden aan het oude, want het werkt toch? Ja als je er veel tijd en energie in stopt wel ja. In een tijd van zelfrijdende auto’s mag ik toch wel wat meer verwachten van een computer dan een veredelde kaartenbak zijn.

      • Niets staat je in de weg om de Tesla van de playout wereld te ontwikkelen.

        Maar daarvoor is het niet nodig om de huidige leverancier, die enorm zijn best doet om alle klanten blij te maken, via een column in het negatieve daglicht te zetten. Een column is lekker makkelijk omdat je geen wederhoor hoeft toe te passen, het is tenslotte een mening. Maar in dat geval moet je misschien nog wel iets beter nadenken over de onderwerp en woorden.

        • Een column met hoor- en wederhoor, die moet nog uitgevonden worden Jaap.

          Die leverancier waar jij het over hebt doet vooral haar best zo veel mogelijk geld te verdienen met deze software. Is ze niet te verwijten, maar ga niet roepen dat ze op de eerste plaats hun klanten blij zitten te maken. Ja wellicht Talpa, omdat het zo’n grote afnemer van licenties is. Maar het laatste innovatieve dat bij Talpa Radio verzonnen werd is inmiddels alweer wegbezuinigd.

          • Ik vind het bijzonder dat media bedrijven zo voor deze leverancier opkomen. Mijn ervaringen zijn bijzonder slecht met hun producten en support. Vaak behoorlijk arrogant, net zoals een van de eerdere reacties van Peter van Klei, het ligt aan de klant maar nooit aan henzelf. Het lijkt haast een soort Stockholm syndroom. Ik ben zo ontzettend blij dat ik van dit bedrijf af ben in mijn leven.

      • Zelden heb ik van iemand op een groot podium zoveel onzin gezien. We spreken over een playout systeem, niet over een telefoon. Als je daar klachten over hebt moet je bij KPN zijn. (En trouwens zijn daar al oplossingen voor: HD voice, echter als je dat niet weet dan denk je waarschijnlijk dat het er niet is.)
        Nogmaals, nu voor de 3e keer: Kom dan met een paar praktische voorbeelden van waar het beter kan. En ook : Hoe.

        • Wat een onzin over telefonie, sprakaverkeer loopt al een tijdje niet meer exclusief via KPN. Er zijn vele alternatieven met vaak beter geluidkwaliteit waarvan WhatsApp er een is.

        • Lees de blog nog maar een keer Bert. Het zijn een vijftal voorbeelden van wat écht een verbetering zou zijn. De hele omgeving zou eens tegen het licht gehouden moeten worden, omwille van de snelheid en het gebruiksgemak. En wat O schrijft hierboven is waar, je wordt als een klein kind gecorrigeerd als je met suggesties komt. Niet wenselijk voor een product met licenties.

  16. Om maar te zwijgen van de wegvallende verbindingen in actua programma’s.
    Bijna 30 jaar geleden begonnen we met ISDN bij de Wereldomroep, viel om de haverklap weg.
    Ik luister naar Radio 1, zelfde.
    Of Whatsapp bellen nou beter klinkt, een krakkemikkige WiFi en het is niks. Met gewoon bellen heb ik beter geluid. Voor buitenland bellen kan Whatsapp beter zijn, maar inderdaad, de vorkjes hebben dat niet.

    • Probeer Cleanfeed,, goed geluid en redelijk stabiel.
      Werk er veel mee met een correspondent op Gran Canaria; super 👍
      Whatsapp bellen is ècht waardeloos.

  17. Omniplayer meldt: “Als je overigens een keer op de IBC was langsgekomen dan hadden wij je kunnen laten zien dat wij juist met innovatieve ontwikkelingen bezig zijn als touchscreen bediening op tablets”.

    Hahaha tablets bestaan al ruim 10 jaar en dan zijn ze nog bezig met ‘innovatieve ontwikkelingen als touchscreen bediening op tablets’ . Tja dan loop je dus gewoonweg jaren achter. Hopelijk heeft deze blog van Patrick ze dan eindelijk opgeschud om om komende tijd snellere slagen in ontwikkeling te maken. Een kritische column kan voor een bedrijf ook juist heel waardevol zijn. Dat blijkt goed uit deze column en hoeveel mensen hierop reageren.

    Beste heren van Omniplayer; wuif de kritiek niet weg maar doe er wat mee!

    • Precies dat Justin; ik heb er weinig hoop op dat ze nu uit hun Hilversume arrogantie bubbel komen en zich realiseren dat in 2020 de alleenheerserij is afgelopen. Je kunt met nog zo veel beleidsmakers gaan lunchen, de stem van de gebruiker is dankzij social media luid en duidelijk te horen. Overigens bestaat anti reclame in deze helemaal niet, ze krijgen hier gratis en voor niks feedback van alle kanten én getuige het grote aantal reacties wordt er een snaar geraakt van een onderwerp waar normaal alleen achter de schermen over gevloekt en heel af en toe gediscussieerd wordt. Ik verwacht dan ook een grote bos bloemen van Music & Images voor zoveel gratis reclame én input! 😉

      • M&I wil niet inzien hoe waardevol input van de gebruikers is. Ik kreeg altijd de indruk dat het paaien van managers belangrijker was.

        Organiseer eens een échte gebruikersdag, zonder managers uit te nodigen, zodat iedereen vrij kan spreken, vraag om commentaar, wat kan er beter?

        Ze gedragen zich als een echte monopolist. Ik hoop dat er een goede concurrent opstaat, er moeten er toch alternatieven zijn naast Omniplayer en GML?

        • uiteraard. In Frankrijk – waar nochtans Dalet toch z’n oorsprong vond – gebruiken de grote zenders meestal A2I. Er is DAD van Enco in het VK, Wide Orbit (origineel van Google) vaak in de States. En er zijn ontzettend veel kleinere softs, teveel om op te noemen. Om een of andere reden zijn Dalet/Omni wel leading in de Benelux.

        • oit een stevige discussie gehad met M&I over een Dalet forum wat broodroof zou zijn en Omniplayer werd niet aan mij geleverd. Dat heeft mij toen besluiten om het Uni systeem te bouwen. De eerste versies waren zeker brak en bij een station was het net te vroeg in productie genomen. Alle punten ter harte genomen, opgelost en weer door. De zaken die Patrick noemt en die ik vaker hoor met bijvoorbeeld het slepen stonden mij ook tegen en heb daarom functies toegevoegd om ook zonder slepen een playlist te kunnen bewerken/maken. Niet alleen dat; je hoeft je niet druk te maken over het zetten van mix punten, dat gebeurt namelijk geautomatiseerd. Ok, via de mix editor kan je het aanpassen.

          Ik ben meerdere malen uitgelachen met Uni, maar ondertussen heb ik gebruikers in meerdere landen en ook vandaag nog heb ik met een radio-dj telefonische een op maat gebouwde now-playing toegevoegd. Wat ik hiermee wil zeggen: Ik ben als software developer niet diegene die moet bepalen hoe een bedrijf; in dit geval een radio station moet werken. Ook zaken als regiogerichtheid en de nieuwe mix editor worden enkel ontwikkeld vanuit de gebruikers en niet enkel vanuit mij. Sterker nog: Er is een complete tuserinterface template editor in aanbouw, zodat je zelf kan bepalen hoe het eruit ziet.
          Met een punt ben ik het met Patrick sowieso eens: De software moet de DJ supporten. Het is ook niet voor niks dat ik me niet bezig houd met het feit dat het systeem letterlijk alles moet kunnen. Waarom zou ik? Voor het bewerken van audio zijn er veel betere programma’s, zoals ProTools, Ableton, Cubase e.t.c.

        • Dat is het. In het verleden was het een kwestie van eventjes Omniplayer (gratis!) thuis installeren bij een paar grote namen uit de radiowereld en ze zaten weer gebakken. Natuurlijk gebeurt dit soort paaierij in iedere branche, maar ooit wreekt zich dat, zeker in een tijd dat steeds meer mensen een online stem krijgen.

          Heel goed idee, een gebruikersdag. En als Peter even uit de hoge toren komt ziet hij en zijn kompaan ook in dat dit soort discussies alleen maar waardevol zijn. Bart van Leeuwen, Ferry Maat, heel veel radiotechnici en liefhebbers bemoeien zich ermee. In 4 jaar tijd aan blogs de blog met de meeste reacties. Als dat geen wake up call is weet ik het niet meer. Graag gedaan M&I.

  18. Zo grappig om al jullie pro’s en con’s te lezen over de onmisbare radio-automatisering van tegenwoordig. Als ouwe pik zit ik me hier op Bonaire te verkneukelen….. Allerlei herinneringen komen naar boven uit mijn Veronica 80’s en 90’s tijd. Dat was in 2003 mijn kennismaking met Dalet, in de oude Avro-studio aan de ’s Gravelandseweg in H’sum waar Michiel Veenstra me wegwijs maakte. De start van het “nieuwe” Radio Veronica voordat we verhuisden. Ik haatte het systeem dusdanig dat ik bij een van de crashes een diepe voetafdruk in de isolatie van een studiomuur trapte, hetzelfde herhaalde zich trouwens in de Veronica studio in Naarden waar ik ook mijn schoen uit frustratie in de studiowand plantte. We hebben er toen maar een kastje voor geschoven….. Wat een verschrikkelijk onlogisch K-U-T systeem vond ik dat!! Geweldig was het moment dat op een dag een ploeg Fransozen een rondleiding in de studio kreeg en ik toevallig aan ’t bleppen was. Vraagt een van de gasten aan me hoe ik Dalet vond…. Nou die kreeg ‘m recht voor z’n raap – een onlogisch systeem dat uitgevonden was door technici die de ballen verstand van rockradio hadden. Neem alleen al die pijltjes die precies verkeerd om werkten… Het bleek de directie van Dalet Frankrijk te zijn; ik heb me echt onsterfelijk gemaakt :-).

    Nog even een serieuze noot! In 2009 kreeg ik enorm last van m’n rechterpols. De huisarts dacht aan een carpaal-tunnelsyndroom, iets dat bijvoorbeeld voorkomt bij huisvrouwen die bij het strijken steeds dezelfde beweging maken. Ik ben toen behandeld door een specialist die apparatuur uit Canada geïmporteerd had. Het hielp totaal niet.

    Dan is ‘t 2010 in ik stop bij Radio Veronica. Binnen een paar weken is de pijn weg….. Het bleek dus door de krampachtige muisbewegingen te komen, die je maakt bij het verslepen van tracks!!!! Collega’s, gij zijt gewaarschuwd 

    • Wàt een ongelooflijk mooi verhaal 😂😂

      Even voor de heren van Omniplayer:
      Kom ‘s met een betaalbare versie voor hobbyisten en kleine internetradiostations, die markt is groter dan je zou denken.
      Wat jullie nu hiervoor bieden, is veel te prijzig.
      Zou het graag ‘s testen; maar blijf voorlopig wel bij SPL, PlayoutOne, MegaSeg etc….

    • Dankjewel Fer voor deze gouden toevoeging. Je bent en blijft een man naar mijn hart! Omdat je óók gewoon zegt hoe je het ervaart. En ik kan je ervaringen geheel onderschrijven. Ik heb op een gegeven moment maar een bevriende timmerman een extra houten opzet tafeltje laten bouwen, zodat ik in ieder geval de onmisbare muis en het toetsenbord op normale afstand kon gebruiken in plaats van met de armen helemaal gestrekt.

      Sinds de nieuwe Radio Veronica studio, die kwam met onlogische (scheve!) schermen (iets met de akoestiek), veel te kleine toetsenborden en dan nog eens als klap op de vuurpijl de eerste instabiele versies van Omniplayer: het haalde de lol héél snel uit het radiomaken.

      • Ach ja, Radio Veronica…. Ondanks mijn frisse tegenzin wat betreft de veel te kleine playlist met steeds meer Kanonnen en Roosjes, Fil Kommis enzo., bleef ik dagelijks een uur de tijd nemen om alle overgangen te controleren en de juiste jingles erin te slepen. Dat verklaarde m’n bij nader inzien ordinaire muisarm. Rob van Someren noemde Maat in de Middag altijd het ideale voorprogramma. Grappig, want ik scoorde hoger……

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*