Patrick Kicken: Erik de Zwart ambieert meer dan alleen stationvoice bij Talpa’s Radio 10, daarom is hij de grote kracht achter de komst van Gordon

[BLOG] Het is kommer en kwel bij sommige radiozenders. Waarom toch? Nou simpel, omdat een duidelijke regel die al decennia geldt bij stations over heel de wereld niet wordt gevolgd: het draait op de eerste plaats om de drie M’s. Nee, geen M&M’s, ook niet in het blauw, maar drie keer de M: Music, Mornings & Marketing. Er zijn zelfs stations waar de muziek, de ochtendshow én de marketing niet op orde is. Neem nou Radio 10, waar ik de laatste tijd veel over schrijf omdat het van een afstandje zo pijnlijk duidelijk is waarom het station bijna de helft aan marktaandeel is kwijtgeraakt in anderhalf jaar tijd. Hun ochtendshow scoort 5,2% marktaandeel, hun marketing is discutabel en het muziekbeleid uit hun succesvolste jaren losgelaten en gekopieerd door hun grote concurrent JOE. Wie gaat de boel redden daar?

Zegt de naam Roland Snoeijer je nog wat? Hij vertrok een aantal jaren geleden van Talpa’s Radio 10 naar DPG’s Qmusic. Ach, die kunnen we wel missen dachten ze op de Bergweg in Hilversum. Mooi niet. Hij liep met alle kennis en wijsheid uit muziek- en populariteitsonderzoeken onder zijn arm zo richting (toen nog) De Kauwgomballenfabriek in Amsterdam. Een grote inschattingsfout in de radiotent van John de Mol. De muziek die je nu veelvuldig hoort op JOE (Ik noem een ABBA) was allemaal geclaimd door 10 destijds omdat het hoog scoorde in muziekonderzoek. 10 moest om een of andere vage reden gaan verjongen in de muziek waardoor je daar nu (nog steeds) tracks hoort die daar helemaal niet passen. Maar de volgende inschattingsfout is helemaal killing gebleken.

Ook ik heb me er schuldig aan gemaakt hier, het bekritiseren van Coen en Sander. Maar waar ik geen rekening mee heb gehouden is dat die jongens gewoon nog steeds heel populair zijn. En zichzelf opnieuw hebben uitgevonden onder de vleugels van JOE. Ze hadden ze bij Talpa gewoon nooit moeten laten gaan, dan hadden zij nu de ochtendshow op Radio 10 gedaan. Het is vooral een grote fout omdat Roland Snoeijer en de rest van de radiobobo’s bij Talpa uit onderzoek wisten dat Swijnenberg en Lantinga onder hun beoogde publiek populair is en hoog scoort in bekendheidsonderzoek. Coen en Sander zijn gewoon een ijzersterk radiomerk, wat nu ook wel weer blijkt bij JOE. Roland liep met die informatie zo van 10 richting deze concurrent. Tel daarbij op dat DPG ook nog eens de FM frequenties van 10 wist te kapen en Snoeijer als stationvoice en tel dan uit je winst. Had dit allemaal van tevoren te bedenken zijn geweest? Eh ja, deze drie dingen zijn gewoon een grote inschattingsfout, het laten vertrekken van Snoeijer, Coen en Sander en je originele FM pakket inruilen voor de oude Veronica frequenties waar al twintig jaar vooral rock op te horen was.

Dan de marketing. Ik zie een poster van Radio 10 langs de weg met drie dode artiesten. Michael Jackson, George Michael en Whitney Houston. Daar had natuurlijk op z’n minst een artiest bij moeten staan die wel nog leeft en optreedt, Madonna bijvoorbeeld. Denkt daar nou niemand even over na? Het antwoord is nee, want Radio 10 heeft sinds het vertrek van Snoeijer geen eigen stationmanager meer, alleen Adje Interim. Mister Radio Erik de Zwart heeft dit natuurlijk ook allemaal al in de smiezen en lijkt de man te zijn die zijn best doet zich weer in de wedstrijd te vechten om het station uit het slop te gaan trekken, hij was er al eerder de baas aan het begin van de zeroes. In 2003 verloor Radio 10 haar etherfrequenties aan Veronica, moest saneren en verder op de kabel, wat nog altijd een pijnlijke herinnering moet zijn. Een prachtige binnenkomer zou zijn het aantrekken van zijn vriend Gordon voor de ochtend, in combinatie met Froukje de Both. Mocht Gordon het te vroeg vinden dan kan hij altijd nog gaan uitzenden vanaf Curaçao, het is daar zes uur eerder waardoor hij lekker om twaalf uur aan zijn programma kan beginnen! De zon schijnt altijd en er is genoeg mannelijk schoon op het eiland te vinden voor wat vertier voor, na of zelfs tijdens de show. Of toch maar vanaf Dubai, hoeft hij pas om 08u zijn nest uit. Goedemorgen Gordon!

Patrick Kicken

38 Comments

  1. Naar Curaçao gaat Gordon niet meer volgens de laatste berichten. Hij zou daar een koffietent beginnen maar hij vond het toch teveel gedoe, maar dat terzijde. Hij blijft nu in Nederland…en dat klinkt als een waarschuwing en dreigement ineen.

  2. Gordon naar Curacao een zeer goed idee.
    Maar niet om vandaar uit op de radio te komen. Heel veel mensen komt die vent toch de keel uit.
    Leuk is hij allang niet meer.
    Ik zal hoe dan ook niet luisteren.
    Heerlijk toch die Joe Gold op Dab .
    Goede muziek en heel leuke deejays.
    Keuze genoeg. Ome John heeft volgens mij de laatste jaren geen goede ideeën
    meer zowel op TV als op de radio

    • Dat vroeg ik mij ook al af of Patrick daarover dit weekend zou schrijven. Misschien ergens in de komende week ??

      Overigens, is Curaçao niet zes uur vroeger dan Nederland? Kan natuurlijk ook, dat Gordon daar om middernacht (lokale tijd) begint met “de-ochtendshow-maar-dan-s’nachts” 😀

      • Wat een heisa om niks. Audi directeur bemoeit zich met bepaalde programma’s van de grootste zender van de portefeuille. Alsof we hier allemaal van opkijken? Ik zou me eerder zorgen maken als dat niet zo is. Niet net doen alsof radiofreak een soort Watergate heeft blootgelegd. Al geloof ik direct dat de radio 2 directeur niet zoveel kan maar dat weet iedereen toch wel in radioland?

        • Het is inderdaad algemeen bekend dat Peter de Vries vooral een boodschapper is en geen beslissingnemer, daarom zit ie er ook al zo lang. Bosman duldt niemand met veel radioverstand naast zich, wel iemand die moet uitvoeren wat hem goed lijkt.

  3. Zowel de ochtend als de middags shows zijn overal hetzelfde en gekopieerd.
    Zet steeds minder de radio aan en meer non stop streaming aan.

    Gordon blijft ook niet lang bij 10… Wordt hem te zwaar iedere ochtend zo vroeg opstaan 😂

  4. Radio 10 is een radiostation dat de grootste hits van alle tijden uitzendt. Als ze de muziek- en populariteitsonderzoeken zouden volgen, dan komen ze misschien terecht bij een formule met alleen muziek uit de jaren 70, 80 en 90. Fans van ABBA zullen er blij mee zijn. Een radiostation dat de grootste hits van alle tijden uitzendt, met nauwelijks muziek uit de jaren 00, 10 en 20 (2000 tot en met 2025). Radio 10 moet dan de slagzin aanpassen en een 70’s, 80’s en 90’s zender worden.

    JOE is de 70’s, 80’s en 90’s zender. Ze zijn best wel populair, mede ook door Coen Swijnenberg en Sander Lantinga in de ochtend. Het succes is niet zo groot dat de zender in de top 3 van best beluisterde radiostations van Nederland staat. Luisteraars beginnen ook wel een keer te gapen en schakelen af, als steeds dezelfde groepen/liedjes (zoals ABBA) uitgezonden worden.

    Het beste is dat Radio 10 niet kijkt naar wat de concurrent JOE aan het doen is. En een eigen plan trekt om mensen die in de reclamedoelgroep vallen te bereiken. Met het aantrekken van Erik de Zwart heeft Radio 10 ervaring in huis gehaald.

      • Ik heb chat gpt gevraagd om een antwoord te geven op jouw column 😁

        Dit blogstuk leest als een scherpe wake-up call, en niet zonder reden. De auteur stelt met overtuiging dat Radio 10 essentiële basisregels uit het oog is verloren. De drie M’s – Music, Mornings & Marketing – zijn niet zomaar een nostalgisch mantra, maar vormen al decennialang de ruggengraat van succesvolle radio. Als je op alle drie punten tegelijkertijd de plank misslaat, moet je niet verbaasd zijn dat luisteraars weglopen.

        De casus Radio 10 is pijnlijk helder: een goed draaiend merk heeft zijn ziel laten weglekken. Het vertrek van Roland Snoeijer, Coen en Sander, het verjongen van de muziek tegen beter weten in, het verlies van de FM-frequentie – het is alsof men bij Talpa steeds opnieuw verkeerde keuzes heeft afgestreept alsof ze goed waren. De ironie is dat al deze fouten voorspelbaar waren, want de benodigde data lagen op tafel. Als populariteits- en muziekonderzoeken je precies vertellen wat werkt, waarom zou je daar dan van afwijken?

        Ook de marketing wordt hier treffend onder de loep genomen. Een billboard met drie overleden artiesten is niet per se verkeerd – nostalgie is immers een krachtig middel – maar het beeld is wel veelzeggend: het voelt als een station dat in het verleden leeft en dat geen fris, levend geluid meer uitstraalt. In een concurrerende markt, met een speler als JOE die wél consistent kiest, is dat dodelijk.

        En dan de oplossing: Gordon en Froukje. Dat kan een strategische zet zijn, maar voelt vooralsnog als een gok. Het is in elk geval geen langetermijnvisie. Het probleem bij Radio 10 lijkt niet zozeer het gebrek aan talent, maar het gebrek aan een helder, consistent beleid. Wie is de kapitein aan boord? Zolang dat niet duidelijk is, blijft het schip doelloos rondvaren.

        Het blog raakt dus een zere plek, maar wel terecht. De radiomarkt is genadeloos. Geen duidelijk profiel? Geen visie? Dan ben je je publiek snel kwijt. De echte vraag is: wie durft er bij Radio 10 weer écht te kiezen voor de luisteraar – en voor de kracht van de drie M’s?

      • Chat GPT, dat onderwerp is voor mij te ingewikkeld en niet interessant. Radio blijft het leukst om over te discussiëren.

  5. Vroeg aan chat gpt de column af te kraken 😂😂😂

    Zeker. Hier komt een kritisch en scherp antwoord dat Patrick Kicken en zijn column flink onderuit haalt:

    Reactie op Patrick Kicken: De klok horen luiden, maar geen idee waar de klepel hangt

    Laten we eerlijk zijn: Patrick Kicken heeft zich inmiddels ontpopt tot de huisprofessor van de mislukte terugblik. Wekelijks probeert hij radiostations de les te lezen met wijsheden die hij zelf jaren geleden óf negeerde óf nooit begreep. Zijn laatste column over Radio 10 is daar een treffend voorbeeld van: veel bombarie, weinig inhoud, en vooral één grote ‘ik weet het allemaal beter’-show vol achterhaalde inzichten en misplaatste nostalgie.

    Om te beginnen de drie M’s – Music, Mornings & Marketing – als heilige graal. Klinkt leuk, maar het is een platgetreden cliché dat geen recht doet aan hoe complex en gelaagd radio vandaag de dag is. Luistergedrag is veranderd, de markt is versplinterd, en zenders opereren binnen een digitale realiteit waar Spotify, podcasts en algoritmes net zo belangrijk zijn als een catchy jingle. Het idee dat je met ‘ABBA op rotatie’ en een poster met Madonna ineens je marktaandeel terugpakt, is niet alleen naïef, het is simplistisch. Alsof we weer in 1996 leven.

    Dan het eeuwige romantiseren van Roland Snoeijer en Coen en Sander. Natuurlijk zijn dat vakmensen, maar om hen nu neer te zetten als de messiassen die Radio 10 hadden kunnen redden, is een karikatuur van de werkelijkheid. Succes in radio is zelden toe te schrijven aan één iemand – laat staan aan een transfertje of een formatwisseling. Bovendien: Kicken zwijgt gemakshalve over de matige prestaties van diezelfde Coen en Sander in hun laatste jaren bij 538. Pas bij JOE, met een totaal andere redactie, koers en visie, bloeien ze weer op. Dat heet context, Patrick – iets waar je columns steevast aan voorbijgaan.

    En dan die ‘analyse’ over marketing. Ja, die poster met dode artiesten is misschien niet briljant, maar om daar een hele zender op af te branden? Dat is een journalistieke karikatuur. Kicken meet met twee maten: als JOE inzet op nostalgie is het ‘slim en krachtig’, als Radio 10 het doet is het ‘dom en achterhaald’. Hij speelt cheerleader voor DPG en stenengooier voor Talpa, alsof hij persoonlijk beledigd is dat zijn oude club niet meer naar hem luistert.

    Wat deze column vooral blootlegt is iets anders: Kicken mist Radio. Hij mist relevantie. En dus orakelt hij met steeds grotere stelligheid over een medium waar hij zelf al jaren geen wezenlijk onderdeel meer van uitmaakt. Hij is geen insider meer, maar een buitenstaander die roept vanaf de zijlijn, gewapend met wat oude anekdotes en gefilterde statistiekjes.

    Dus nee, Patrick. Het is niet ‘zo simpel’ als jij het laat lijken. En als er iets Radio 10 niet nodig heeft, is het wel een column vol napraterij van oude radio-wijsheden en rancuneus gewapper met de vinger. Misschien is het tijd om je eigen drie M’s te herzien: Minder Moralisme en Meer Meeluisteren met de werkelijkheid van nu.

    • Ook fantastisch 🤣👍 Paar kwinkslagen die niet kloppen maar voor de rest briljant. Je kunt zien dat Chat GTP graag meeleest op het Radioforum om zich te voeden met de meningen aldaar.

      • Op dat Radioforum zitten de meeste mensen onder een schuilnaam. Jij hebt in het verleden een keer geschreven, dat er op het Radioforum achter de schuilnamen ook professionele mensen uit de radiowereld zitten.

        Ik lees soms ook mee op het Radioforum en ik vind de berichten gepost onder schuilnamen daar niet belangrijk. Als je niet kunt zien wie iemand is en wat iemands achtergrond is, dan heb je niks aan uitgebreide inhoudelijke visies, discussies. Naam, leeftijd en woonplaats registratie, zichtbaarheid zal een verbetering zijn voor zo’n forum. Anders wie anoniem wil blijven die kan net zo goed hier op Spreekbuis onder de columns van Patrick Kicken reageren. Hier maakt het niks uit wie wat post en onder welke naam. Ikzelf gebruik wel altijd mijn volledige voor- en achternaam.

        • Eens, geloof me maar dat vele jocks en zelfs programmaleiders daar mee zitten te discussiëren en schrijven. Als we toch maar eens voor een weekend alle echte namen zouden kunnen zien, dan stond Hilversum in de fik 🙂

  6. Ik gebruik zowel op het radioforum als onder dec columns van Kicken mijn echte voornaam en initiaal maar dat is meer vanwege dat mijn achternaam lang is. Wie naar Radio2 luistert hoort regelmatig mijn voor en achternaam voorbijkomen

  7. Wat het echte probleem is dat er veel en veel en veel, ja echt teveel radiostations zijn, die bijna allemaal hetzelfde doen en uit dezelfde vijver vissen. En dan ook nog eens tig substations via dab of internet in de markt zetten.

    Een grote fout. Want er komen niet meer luisteraars bij en je kunt maar 1 station op hetzelfde moment beluisteren. Het is geen streaming als Netflix of Videoland.

    Daarnaast is vadertje staat ook bezig om in dezelfde vijver te vissen. Welke omroep ook uitzendt, het is allemaal hetzelfde. Plaatje. Praatje. Telefoongesprek of studiogast. Plaatje. Etc.
    Alleen de EO begint nog wel eens over
    Wat betekent dat voor jou tenopzichte van de Schepper, onze Lieve Heer (….)

    Radio 10, eens de grote 675 AM zender, moet het nu doen met al die anderen. DPG, mediahuis, de andere Talpa zenders, de publieke omroep, ook de regionale spelers, meer en meer van hetzelfde.

    Het gevolg? De spoeling wordt te dun en de kwaliteit van de dj’s gaat hollend achteruit. Een ieder kende Tom Mulder, Jeroen van Inkel en Edwin Evers. Wat er nu zit is inwisselbaar en wellicht saai.
    Einde oefening. Je kunt ook geen 20 supermarkten in 1 en dezelfde straat laten draaien.
    De oplossing is zo simpel.
    Maar ja, Talpa, DPG en Mediahuis vechten elkaar liever de tent uit.

  8. Afgelopen week luisterde ik enkele malen naar Ruud de Wild op NPO2. Hoe is het mogelijk dat het lispelen, stamelen, onverstaanbare geouwehoer van de Wild nog steeds wordt beloond met een prachtig jaarsalaris. En er is kennelijk niemand die hoort dat de prestatie die wordt geleverd door de Wild in geen verhouding meer staat tot de beloning. Het is niet om aan te horen.

    • Dat is een kwestie van smaak. De Wild luistert prima weg, met ongein, serieus nieuws, humor en uptempo muziek. Zijn drie sidekicks, Bridget, Vivienne en Bertina, houden hem bij de les en fris, Gijs is een goede aangever. Het is een tijdje wat sleets geweest maar zeker nu Olcay uit zijn leven is, is ie weer op stoom. Olcay remde hem af, ook als ze niet in de uitzending was. En achter waren Cielke en Co ook niet bevorderlijk voor de vibe want die trokken teveel aandacht naar zichzelf toe.

        • Zolang ie scoort zal de coach hem inzetten, en De Wild heeft bewijst al jaren dat hij scoort, dus ja hij wordt gewoon opgesteld in de spits

          • Ik weet niet wat jij verstaat onder ‘scoren’. Ik krijg daar de slappe lach een beetje van. “Geen deuk in een pakje boter”.

    • Zo te zien draaien ze allemaal kutnummers nu op 538, dit is de playlist van de afgelopen 2 uur. Zo te zien is Vader A gedraaid vanaf Spotify ofzo

      Ross & Iba Wassenaar 538 12:37:17
      Starmaker Damn (i Think I Love You) 538 12:33:16
      Andre Hazes Voor Mij Geen Slingers Aan De Wand 538 12:29:50
      Jan Smit Stilte In De Storm 538 12:19:23
      Alice Deejay Will I Ever 538 12:16:17
      Ilse Delange Miracle 538 12:12:35
      Bilal Wahib Ft. Ronnie Flex 501 538 12:10:20
      Sunclub Fiesta De Los Tamborileros 538 12:06:21
      Davina Michelle Sweet Water 538 12:03:14
      Doe Maar Smoorverliefd 538 11:49:55
      Critical Mass Burning Love 538 11:46:00
      Kane Damn Those Eyes 538 11:38:33
      R.o.o.s. Instant Moments 538 11:32:05
      Volumia Afscheid 538 11:20:57
      Rolf Sanchez Darte Un Beso 538 11:18:09
      Martin Morero Spijt is voor later 538 11:14:37
      The Opposites Slapeloze Nachten 538 11:10:58
      Afrojack Ft. Spree Wilson The Spark 538 11:06:39
      Ruth Jacott Ik kan echt zonder jou 538 11:02:46
      BlØf Opstand 538 10:48:27
      Andre Hazes Wat Is Dan Liefde 538 10:45:08

      • Jemig, Kane de beste plaat in 2 uur radio. Dacht dat het niet kon. En waar is al de happyhardcore gebleven die 538 zo vaak draaide? Dat waren toch ook Nederlandse artiesten?

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*