Patrick Kicken: Dave Donkervoort, ouderwets vakmanschap

[BLOG] Ik weet dat er lezers zijn die vinden dat ik me niet altijd even positief uitlaat over (collega) discjockeys en landelijke radiozenders. Maar dat komt omdat er ook zo verdomd weinig te vinden is wat écht de moeite waard is. De coronacrisis bewijst eens te meer dat de creativiteit bij NPO en Talpa Radio niet verder komt dan de verzoekhoek en een lekkere hitparade. Toch zijn er nog mensen die de magie van radio ten volle benutten.

Wat is dat dan toch, die magie van radio? Nou dat is niet over een hip bedje vertellen wat je dit weekend gegeten hebt. Ook geen hele lappen met appjes voorlezen wat je luisteraar aan het doen is. Dat is een schilderij tevoorschijn toveren in het hoofd van je luisteraar. Niet maar tegen je sidekick aan ouwehoeren en zo de luisteraar te bestempelen als buitenstaander. Hem of haar juist erbij sleuren en het gevoel geven even in een andere wereld beland te zijn. Iemand die dit helemaal in de vingers heeft is Dave Donkervoort. Jarenlang bij Radio 10 te horen in de ochtend en nog een blauwe maandag bij 100%NL. Beroemd geworden door zijn ‘Verborgen Telefoon’ waar jaren later nog steeds op gezocht en naar geluisterd wordt.

Luister voor de grap eens even (een stukje) van deze show terug van een week of zes geleden en noem me iemand die zó veel moeite stopt in een uurtje radio als Donkervoort. Tuurlijk zou je kunnen spreken van ‘overkill’ maar daar gaat het nu niet om. Het gaat om de liefde voor het medium wat er vanaf spat, de energie die erin gestopt wordt ook al is het ‘alleen voor internet’. En KBC radio, op AM.


Het feit dat deze man nu niet bij een landelijk station te horen is geeft precies aan wat er mis is met het huidige radiolandschap. Tuurlijk neemt hij geen blad voor de mond en is hij op Facebook regelmatig gebanned om de provocerende dingen die hij daar schrijft. Maakt zo nu en dan, net als ik, eens ruzie met een collega radiomaker. Maar daar zou het allemaal niet om moeten gaan. Het gaat om vakmanschap. Ervaring. Stem. Kwaliteit. En kom nou niet aanzetten met ‘dit is ouderwets’. Dit is nog steeds leuk om naar te luisteren, dit is waar radio ooit voor uitgevonden is. En ja hij gaat in dit uurtje -all the way- omdat hij zich niet geremd voelt.

Nee we moeten lekker iedere dag naar jocks luisteren die zichzelf vooral interessant vinden, hun Instagram account belangrijker vinden dan zo’n showopening als Dave hierboven laat horen. Zich drukker maken over wat ze aan moeten trekken voor de studiocam. En radio vooral als een opstapje zien om dadelijk toch echt bij de TV terecht te komen en zo nog bekender te worden. Het zal Donkervoort aan zijn reet roesten of hij herkend wordt op straat. Hij heeft maar een eigen studio gebouwd, letterlijk, baksteen voor baksteen, in zijn achtertuin. Omdat hij niet anders kan dan zijn creativiteit de radio op te knallen. We moeten ons kapot schamen dat iemand als Dave ’s zomers tenten moet bouwen om rond te komen! Terwijl gasten met 10% van zijn talent lekker de getapte jongen mogen uithangen op de FM band.

En dan hebben we het nog niet eens gehad over de jaren die hij onder de terreur van Tom Mulder als radiobaas heeft moeten doorstaan. Zou dat dan de reden zijn dat we mensen als Ferry Maat, Donkervoort, Mark van den Akker en ook ik niet meer bij de landelijke radio horen? Dat we ons niet meer laten behandelen als voetveeg waar je zoveel mogelijk uurtjes radio uit moet knijpen en anders rot je maar op? Ja je moet concessies doen en ja je werkt voor een bedrijf. Maar mag er alsjeblieft nog eens wat originaliteit, eigenheid en creativiteit op de FM band te vinden zijn? Of zijn we daarvoor nu écht veroordeeld tot online?

Patrick Kicken

Wie heb je dit ooit zo op de Nederlandse radio horen doen de laatste jaren? Fragment van 1,5 minuut:

Bekijk een interview wat ik ’n paar jaar geleden had met Donkervoort in zijn ‘Purple Studio’ in Arnhem:

25 Comments

  1. Zeker zeer creatief en ik ben het eens met het stuk van Kicken. Maar Dave maakt hoorbaar radio voor zichzelf, even eerlijk: wie heeft hier nou echt plezier van? Vierhonderd jingles achter elkaar, manische radio.

    Dave gedraagt zich vaak als iemand die radio zo’n beetje heeft uitgevonden, maar dit is eerlijk gezegd gewoon een bak herrie. Maar goed, prima dat het er is. Maar wel hobby-niveau.

    Als doodsaaie standaard radio de ene kant van het spectrum is, is dit wel helemaal de andere kant.

    • Het is ook een kwestie van smaak Pieter. Tuurlijk is dit een béétje over-the-top, maar als je er vaktechnisch naar luistert is er écht over nagedacht. Als Dave weer 10 of 15 uur radio per week zou maken dan wordt zoiets uitgesmeerd en maakt hij daarmee het verschil tussen saaie, voorspelbare radio en radio die tot leven wordt gewekt.

      • Okee. Maar als de gemiddelde radiomaker niet creatief is (waar ik het 100% mee eens ben), wil nog niet zeggen dat wanneer iemand wel creatiever is, dat meteen heel goed is? Ik schrik ervan dat dit bestempeld wordt als hele magische, goede radio. Dit is al honderd keer gedaan joh. Liedjes maken over de actualiteit zonder échte spitsvondigheden en daarna zoveel jingles met je naam draaien dat het werkelijk idioot wordt.

        Creativiteit moet zeker geprezen worden. Maar ik hoop dat er betere voorbeelden zijn.

  2. PK, waarom heb jij het over originele radio als jezelf op vrijdagavond op WILD zo niet origineel bent? Plaatje af en aankondigen, zeggen dat je een soort top 1000 wil samenstellen samen met de luisteraar en wat artiesten info die de meeste mensen wel weten

    • Even geduld nog vriend. Ik ben aan het warm draaien. Laat het langzaam ontstaan. Luister over een paar weken nog maar een keer 😉 Overigens is het wél originele radio, want niemand met voorliefde voor classic hiphop doet dit twee uur lang zo. En voor iemand die na zijn laatste burn-out niet eens meer een radiostudio in durfde ben ik best tevreden. Jarenlang zat originele uurtjes radio gemaakt, maar dat zegt niks over hoe je het nu doet of kunt. Let dadelijk maar eens op hoe voorzichtig Coen Swijnenberg weer gaat klinken. Je hebt waarschijnlijk de eerste show van me gehoord, afgelopen vrijdag zaten er alweer wat meer originele dingen in. Zo liet ik op de radio even horen hoe een buik klinkt van iemand met 110 kilo, schoon aan de haak! Check http://hiphophits.nl en dan tweede uurtje van vrijdag 8 mei 2020. Goede radio ontstaat niet van de een op andere dag, daarvoor heb je wedstrijdritme, durf, vertrouwen nodig. En goed geluid op je (te dikke) kop!

      • Qua muziek is het wel origineel.
        Ik heb inderdaad de 1e uitzending gehoord.Begon gelijk alweer met KICKEN, hoe issie (niet echt origineel) Ik had bijna het idee dat non-stop beter was geweest.

  3. Wederom weer spot on, Patrick en oh zo mee eens. Er zijn buiten Dave wel meer DJ’s waarvan het hoegenaamd een schande is dat ze niet meer op landelijke radio te horen zijn, neem een Edith den Doosch, Ron Bisschop, Hanno Dik en inderdaad Dave Donkervoort. Misschien toch hoogtijd voor die mensen om de koppen eens bij elkaar te stekken en zelf met een nieuw internet radio project van start te gaan. Noem het ‘Radio 5,5’, radio met meer peper en minder spruitjes dan het originele Radio 5. Lekker ‘jocken’ en classics jakkeren met een 80’s style imaging pakket. Boem, en je hebt een hit.

  4. Ik ben het geheel met je eens wat betreft de kwaliteiten van Dave. Zoals alles in de wereld constant aan verandering onderhevig is, geldt dat ook voor de muziekradio.
    En ik ben bang dat de normering die voor een ‘goed radioprogramma’ gehanteerd wordt, nogal veranderd is, en dat er ook geen weg terug meer is. Waarschijnlijk ontstaan door de noodzaak voor commerciële zenders om eenheidsworst te programmeren om te adverteerders binnen te houden, maar zeker ook door het feit dat muziek beluisteren (en ontdekken) geen activiteit meer is waarvoor je perse radio nodig hebt. Toen je de radio daarvoor nog wel nodig had, en er sprake was van een beperkt muziekradio aanbod, was kon je muziek etaleren waardoor je al verzekerd was van een grote schare luisteraars. Vervolgens kon je die muziek professioneel met elkaar ‘verbinden’ waardoor jouw personality kon ‘shinen’ op de radio. Zelfs al had je geen personality, had je toen nog wel luisteraars trouwens, voorbeelden te over.

    Allemaal veranderd: ik zag onlangs op Facebook een filmpje van een ochtendshow (ben vergeten welke want voor mij zijn ze allen hetzelfde) waarin een sidekick 2 minuten verhaalde over een event in zijn leven die ochtend: hij had ontdekt in de supermarkt dat de kruiden op alfabetische volgorde staan. Dit relaas werd gevolgd door een lange schaterlach van de andere sidekick en ook de presentator kwam niet meer bij. Op een verjaardagsfeestje had dit verhaal niet eens een glimlach veroorzaakt.

    We hebben het dezer dagen veel over het nieuwe normaal. Ik denk dat bovenstaande stukje over die sidekick mooi het nieuwe muziekradio-normaal schetst. En wij als liefhebbers/makers van die andere vorm van radio (ambachtelijk), moeten onze wonden likken, terug kijken op mooie tijden, en vooral wat anders gaan doen. Bovendien: de jeugd luistert al geen radio meer, en de jeugd heeft de toekomst!

    • Goed gezegd, ben ik het mee eens. De radio industrie is lui en verwend en levert dodelijk saaie radio op. Alsof er niemand bij die zenders werkt die doorheeft dat er beter aanbod bij is gekomen waar luisteraars hun tijd aan kunnen besteden. Waarom zou ik in mijn vrije tijd luisteren naar “radiomakers” die voorlezen wat andere onbekende radiomakers aan het doen zijn? Terwijl er op hetzelfde moment op YouTube, Netflix, spotify en bijvoorbeeld online zenders veel spannendere, betere kwaliteit is?

      Heb laatst eens een paar uur naar Qmusic geluisterd in het weekend. Werkelijk alle (irritant fluisterende) dj’s daar zitten mij te vertellen dat Anne uit Waddinxveen deze track van [artiest] geweldig vindt. En dan Peter uit Eindhoven nog even zijn gras aan het maaien is. Mijn god, wat een armoe. En vooral wat een gemakzucht. Verder hoorde ik een stuntelende Hila Noorzaai, die krijgt geen zin met zelfvertrouwen vloeiend haar mond uit. En Joep Roelofsen fluisterde en slijmde de herhaling van de Top 40 door de speakers. Niemand lijkt een stap extra te zetten om iets moois te maken voor de luisteraar. Vond alleen Jordi Warners wel leuk. Totdat ook hij weer appjes ging voorlezen. Gaaaaaaaap.

      Dus zeker eens met Kicken in dit stuk. De radiowereld gaat nog eens ten onder aan hun eigen luiheid. Dat doet gewoon pijn.

  5. Er zitten genoeg mensen op de landelijke FM die wel talent hebben en met veel creativiteit een programma maken. Ik vind Ruud de Wild op radio 2 echt top. Maakt een leuk programma, neemt ook geen blad voor de mond, en hij vind zijn Instagram echt niet belangrijker. De ochtendshow met Jan-Willem Roodbeen en Jeroen KidV is ook top.

    • Ik chargeer natuurlijk Ice, ja bij Radio 2 wordt ook nog regelmatig op ambachtelijke wijze radio gemaakt voor en met de luisteraar, ze praten daar niet ‘over ze heen’. Alhoewel ik het geklets tussen Stenders en zijn sidechick ook regelmatig als ‘ver weg’ ervaar, maakt de muziek die hij namens de luisteraar draait dat weer gedeeltelijk goed.

      • Ja ik begrijp niet wat die Carolien toevoegt aan dat programma. Stenders zou met luisteraars moeten praten in plaats van met Carolien. Maar ja, een programma alleen maken durft Rob al 20 jaar niet meer geloof ik.

      • I get it. Het is ook wel voornamelijk de “oudere” garde die momenteel boven de massa uitsteekt.
        Ik vind Stenders in de Bonanza vorm ook niet zo geweldig als zijn programma op 3FM in een recent verleden.
        Samen met Jelmer Gussinklo en Bert van Lent. Dat vond ik wel weer uniek. Met o.a. de Rijdende rechter als item.

  6. Toen ik Dave nog “gewoon” in de ether kon ontvangen was ik absoluut fan van hem. Eén van de beste in ons land.
    Die herinnering hou ik maar, voor de rest ben ik een typiese Radio 1 luisteraar. Maar als Dave weer zou “opduiken” in de ether ben ik van de partij! Helaas voor Ra1.

  7. @ Henk L.

    Inderdaad die sidekicks.

    “buro voor nutteloze informatie”, zei oud collega Tom Mulder vaak. En zo is het.
    Als ze die er nou eerst uit flikkeren, scheelt een hoop geld.

  8. Radio Bergeijk, Ron Flon Flon, De Dik Voor Mekaarshow. Wat ik doe is niet uniek hoor. Ik vind wel dat de “radio moderator”, ik noem hen geen dj, zich steeds meer als servicebaliemedewerker gedraagt. Hij doet de dienstmededelingen. Valt er nog wat te winnen? Staan er nog files? Wat wordt het weer morgen? En een opgelepeld bericht van nu punt nl.

  9. Hulde voor dit pleidooi, Patrick!
    Volledig mee eens. Niet alleen wat betreft Dave Donkervoort in het bijzonder, maar voor radiotalent in het algemeen. Het moet weer gaan om talent en creativiteit, niet om leeftijd, het vrouwenquotom, of een bekende kop.

  10. Ik ben het ermee eens dat muziekradio waarbij DJs in lange shifts ‘plaatjes draaien’, steeds minder relevant wordt. Zelfs mensen van in de zeventig zetten voor muziek, nu Spotify aan. Het argument dat radio verrassender is, gaat ook steeds minder op. Meer en meer mensen weten originele playlists te vinden. Ook de ‘nummerradio’ functie in Spotify levert originele nummers op. Met dat verschil dat de muziek in lijn is met de smaak van de luisteraar en het niet de smaak van de radiomaker is die bepaalt wat wij leuk moeten vinden.

    Maar of radio maken op de manier zoals Dave dat doet de toekomst is, wens ik ook te betwijfelen. Het is absoluut goed en leuk om naar te luisteren. Tenminste, voor een radiofreak zoals ik. Zo is een goede podcast over beleggen interessant voor mensen die geïnteresseerd zijn in beleggingen.

    Jarenlang bepaalden mensen met verstand van televisie, hoe tv gemaakt moest worden. Ze hadden er immers voorgestudeerd. Tot ze opeens links en rechts ingehaald werden door Youtube influencers die schijnbaar uit het niets opeens bekender waren dan de gemiddelde BN-er.

    Gebeurt er bij radio nu niet hetzelfde? Eindeloos plaatjes draaien waarvan radiomakers vinden dat de luisteraars ze leuk moeten vinden of terugvallen in formules die vroeger leuk waren blijven oprekken; zonder te luisteren naar wat de luisteraar nu echt wil?

    Vroeger gebruikten we een telefoon alleen om te bellen. Er kwamen andere mogelijkheden op de telefoon die de consument maar wat graag wilde. Nu wordt de telefoon vooral gebruikt voor andere dingen dan bellen.

    Ook ik weet niet hoe het precies moet, maar vasthouden aan het oude lijkt me niet per definitie de juiste weg. Beeld wordt steeds belangrijker. Het zijn al lang niet meer alleen de jongeren die radio hebben ingeruild voor Youtube en Spotify. Ik snap dus heel goed dat radiostations ervoor kiezen om steeds meer met beeld te doen. Hoe goed een ochtendshow volgens ‘radiokenners’ ook is, met alleen een radioprogramma val je niet meer echt op. Net zoals een telefoon waarmee je alleen kunt bellen niet meer werkt.

    Persoonlijk denk ik dat we steeds meer vraaggestuurd gaan consumeren. Voor muziek hebben we Spotify, voor allerlei onderwerpen zijn er specialistische podcasts en er zijn allerlei ‘influencers’ die we interessant vinden om te volgen. Ik snap daarom heel goed dat Qmusic van Marieke een

    Zelf hoop ik dat er nog jarenlang specialistische programma’s zoals Dave maakt te horen blijven. Net zoals ik hoop dat er nog jarenlang goede podcasts over beleggen zullen zijn.
    De Verborgen Telefoon was vroeger geweldig, maar hoe de Verborgen Iphone 11 er uit gaat zien, zal de toekomst uitwijzen.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*