Online kijkgedrag De Luizenmoeder uitgeplozen

De AVROTROS-serie De Luizenmoeder is één van de populairste televisieprogramma’s van de laatste jaren. Al bij het eerste seizoen bleek dat de serie niet alleen lineair goed scoorde, maar ook online razend populair is.

Uit cijfers van online tv-dienst NLZIET blijkt dat ongeveer een derde van De Luizenmoeder-kijkers de aflevering op de dag van uitzending terugkijkt. Opvallend is dat het merendeel (53%) van de kijkers dit binnen een uur na de live uitzending doet. Een derde kijkt De Luizenmoeder-aflevering de dag erna en 10% kijkt na twee dagen.

Uit de gegevens van NLZIET blijkt verder dat 15% van de bekeken Luizenmoeder-afleveringen van het vorige seizoen zijn. Dit percentage is een stuk hoger dan bij het eveneens populaire programma ‘Wie is de Mol?’, waar slechts 2% van de kijkers oude seizoenen terugkijkt. Van de NLZIET-kijkers kiest een kwart ervoor om het programma live online te bekijken. 

Niels Baas, directeur van NLZIET: ‘Het relatief beperkte aandeel van online live kijkers komt ook omdat NLZIET nog vaak naast een regulier tv-pakket wordt gebruikt. Het aantal ‘online tv-only-gebruikers’ in Nederland is echter wel snel groeiende. Daarnaast is het kijkgedrag van een online kijker ook anders dan een lineaire kijker. Alleen bij grote events, zoals voetbal en het Songfestival, is de urgentie om (online) live te kijken in beide kijkersgroepen nog steeds erg groot.’ 

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*