Onderzoek: ‘Steeds meer mensen besluiten tv-abonnement op te zeggen’

De Nederlandse televisiemarkt is in het tweede kwartaal van 2017 wederom gedaald. De krimp bedroeg 0,3% naar 7,385 miljoen aansluitingen. De groei van het aantal digitale tv-aansluitingen was onvoldoende was om de daling bij analoge tv-aansluitingen te compenseren, blijkt uit het kwartaalrapport van Telecompaper.

De laatste 2,5 jaar is de tv-markt in volume aan het dalen. Telecompaper verwacht dat naast de volume de omzet vanaf 2019 ook gaat dalen.

Kabel is momenteel nog steedsveruit de grootste televisietechnologie met 57,1% van aansluitingen. De daling in het volume daar 0,8% in vergelijking met Q2 2016. DSL is goed voor bijna 19% en glasvezel 15,5%. Satelliet als KPN Digitenne hadden een aandeel van minder dan 5% in het tweede kwartaal, waarbij satelliet iets groter is dan Digitenne.

De omzet uit tv-diensten groeide nog wel met 1 miljoen euro in naar €455 miljoen. KPN en Ziggo zijn samen goed voor meer dan 87% van de totale tv-omzet.

Kamiel Albrecht (Telecompaper): “De verwachte omzetdaling zal vooral komen doordat steeds meer mensen besluiten om geen tv te nemen of hun tv-abonnement op te zeggen. De zogenaamde cord-nevers en cord cutters (cable cutters) kijken dan tv en video via internet. Tot en met 2021 verwachten wij dat de aantallen abonnees met gemiddeld 0,9% per jaar dalen.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*