Onderzoek naar tv-consumptie: het nieuws volgen, ontspanning en tijdverdrijf zijn belangrijker geworden

Screenforce heeft marktonderzoeksbureau Ruigrok NetPanel gevraagd om Nederlanders te ondervragen over de redenen om tijdens de coronacrisis TV-programma’s te bekijken. Een van de resultaten van het onderzoek is dat Jinek genoemd wordt als meest opvallende programma.

Ruigrok NetPanel heeft in opdracht van Screenforce en RAB van 8 tot en met 14 april netto 1.052 Nederlanders van 18 jaar en ouder ondervraagd via het online panel van PanelClix. De steekproef is representatief naar geslacht, leeftijd en opleidingsniveau voor de Nederlandse bevolking. Gevraagd naar de thuissituatie geeft ruim één derde van de 20 tot 59 jarigen (n=662) aan voornamelijk thuis te werken (36%), één derde voornamelijk op de normale werkplek (33%), 11% werkt tijdelijk niet vanwege de coronacrisis en 13% werkte daarvoor al niet.

Ruigrok NetPanel heeft gevraagd welke van de hieronder in de grafiek genoemde zeven redenen belangrijker zijn geworden om TV te kijken tijdens de coronacrisis. Uit het onderzoek door Ruigrok NetPanel blijkt dat achtereenvolgens het nieuws volgen, ontspanning en tijdverdrijf voor Nederlanders het vaakst belangrijkere redenen zijn geworden om TV te kijken. Tijdverdrijf is vooral voor ondervraagden die tijdelijk niet werken vanwege de coronacrisis een belangrijkere reden geworden om TV te kijken (47% versus 33%). Of dat men thuis of op de normale werkplek werkt heeft geen invloed op het oordeel over de redenen die belangrijker zijn geworden om TV te kijken tijdens de coronacrisis.

Uit eerder onderzoek van de NPO was al gebleken dat het Nederlandse kijkerspubliek naast actuele nieuwsverslaggeving over de coronacrisis, in deze tijden juist ook meer behoefte heeft aan humor, cabaret en satire op TV.

Jinek meest opvallende programma tijdens coronacrisis

In het onderzoek is gevraagd welk TV-programma men het meest positief is opgevallen tijdens de coronacrisis. Met positief opgevallen bedoelen we dat een programma bijvoorbeeld speciaal de aandacht trok of dat het volgens de ondervraagden op een bijzondere wijze omgaat met de coronacrisis. De meest genoemde TV-programma’s zijn achtereenvolgens Jinek, Op1, het NOS Journaal, All You Need Is Love en de persconferenties van de regering.

Nederlanders houden zich via TV op de hoogte van de aanpak van de crisis

De ondervraagden konden aangeven in hoeverre ze het eens zijn met zeven stellingen over hoe men het TV-kijken tijdens de coronacrisis ervaart. Het merendeel van Nederland ervaart TV-programma’s als een belangrijke bron van informatie van hoe de overheid en bedrijven omgaan met de coronacrisis en vindt het goed dat er speciale TV wordt gemaakt die inspeelt op de coronacrises. Blijkbaar vinden heel veel Nederlanders TV-kijken een goede tijdbesteding gezien de uitzonderlijke situatie waarin we ons allemaal bevinden. Mannen en vrouwen verschillen slechts zeer gering in hun beoordeling van het TV-kijken tijdens de coronacrisis. Of dat men thuis of op de normale werkplek werkt heeft ook weinig invloed op hoe men TV kijkt tijdens de coronacrisis. Wel voelen thuiswerkers zich meer verbonden met de rest van Nederland door TV te kijken tijdens de coronacrisis (43% versus 37%) dan diegenen die op kantoor werken (32% versus 37%).


Over Screenforce

Screenforce is de Nederlandse TV-marketingorganisatie. Het doel is om adverteerders en mediabureaus te helpen om het beste te halen uit reclame rond premium videocontent. Screenforce verzorgt informatie over TV en andere premium videoplatforms, biedt services aan adverteerders en bureaus en vertegenwoordigt de belangen van de Screenforce-participanten op het gebied van public affairs. In Screenforce participeren de volgende mediabedrijven: Ster Reclame, Ad Alliance, Talpa Network en ORN.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*