Onderzoek: Kwart van de Nederlanders luistert naar podcasts

Markteffect voerde een onderzoek uit naar de opkomst van de podcast in Nederland, onder ruim 1.000 respondenten.

Uit de eerste editie van de Markteffect Podcast Monitor wordt duidelijk dat meer dan een kwart (28%) van de Nederlanders wel eens naar een podcast luistert. Nederlanders luisteren voornamelijk naar podcasts voor ontspanning en amusement. Muziek, nieuws en politiek en sport & recreatie zijn de meest populaire categorieën waarnaar geluisterd wordt. Gemiddeld luistert men 65 minuten per week naar podcasts en 44% van de luisteraars verwacht dat dit in de toekomst alleen maar meer zal worden.

Het aantal luisteraars is stabiel

Ongeveer 6,3 miljoen Nederlanders van 16 jaar en ouder (44%) luisteren wel eens naar een podcast, wat ongeveer gelijk is aan de vorige meeting (november 2020). Net zoals uit de vorige metingen bleek, is de podcast met name populair onder mannen en hoogopgeleiden. Echter spannen de studenten de kroon: liefst 73% van de studenten luistert wel eens.

Video podcasts steeds populairder

In deze vijfde meting heeft Markteffect een aantal toevoegingen gedaan en aanpassingen doorgevoerd. Zo zijn er voor het eerst specifieke vragen gesteld over het kijkgedrag rondom podcasts.

Opvallend is dat liefst 40% van de luisteraars aangeeft wel eens naar podcasts te kijken, terwijl het medium initieel vooral dankzij haar audiovorm aan populariteit won. Bovendien geeft 60% van de mensen die nog niet wisten dat het kijken naar podcasts mogelijk was, aan dat zij dit in de toekomst wel overwegen. Er lijkt dus steeds meer behoefte te zijn aan podcasts die men ook kan bekijken.

Search journey: Hoe doet men inspiratie op en zoekt men naar een nieuwe podcast?

Bovendien is er in deze meting ook uitgebreid onderzoek gedaan naar de manier waarop men op zoek gaat naar nieuw te beluisteren podcasts. Het blijkt dat men heel actief zelf op zoek gaat naar nieuwe podcast, maar dat ook social media, en met name Instagram een belangrijke bron van inspiratie zijn.

1 Comment

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*