‘Omroepen met scherp eigen profiel belangrijk voor houdbaarheid bestel’

Het Commissariaat heeft gisteren gereageerd op de concessiebeleidsplan van de NPO. Zij wijzen in hun reactie op het grote belang van de pluriformiteit van het publieke omroepbestel.

CvdM: ‘De uitvoering van de publieke mediaopdracht staat centraal. De uitvoering daarvan is zowel bij de NPO als bij de omroepen belegd en is door de openstelling van het bestel meer dan alleen een optelsom van de tot het bestel toegelaten omroepen. De NPO moet in staat zijn om de coördinerende taak uit te voeren. Maar de verschillende eigen geluiden van de omroepen moeten ook in de toekomst goed zichtbaar en herkenbaar blijven. Daartoe moeten de omroepen in staat zijn om een scherp eigen profiel neer te zetten.’

Tegelijkertijd is het volgens hen belangrijk dat meer cohesie ontstaat tussen de NPO en de omroepen, zonder daarbij de pluriformiteit, de scherpe eigen profielen uit het oog te verliezen.

CvdM meldt: ‘Hoewel al stappen worden gezet, is het belangrijk dat – met inachtneming van de checks en balances – meer wordt gehandeld vanuit de gezamenlijkheid. Dat vereist een gevoel van gedeelde verantwoordelijkheid van de NPO én de omroepen. Een gedeelde verantwoordelijk voor – bijvoorbeeld – de inhoud van de prestatieovereenkomst en de doelmatige besteding van publiek geld. Daardoor zullen de omroepen gezamenlijk ook beter in staat zijn de rol naar zich toe te trekken die de NPO in hun ogen nu teveel pakt.’

Voor de houdbaarheid van het bestel is het volgens het Commissariaat van groot belang dat omroepen hun eigen profiel scherp kunnen neerzetten.

Omroepen kunnen zich volgens het commissariaat alleen onderscheiden en zich vervolgens daarover verantwoorden als zij voldoende in staat zijn om media-aanbod dat binnen hun profiel past, op de daarbij passende manier geplaatst te krijgen. Voor omroepen moeten er volgens hen mogelijkheden zijn om die interactie met het publiek te kunnen hebben en om te kunnen kiezen om naast het NPO-merk, ook hun eigen merk of die van programmatitels te kunnen gebruiken.

8 Comments

  1. De fusies hebben de omroepen als identiteit niet veel goed gedaan. Voor de fusies kon de kijker vaak al nauwelijks zien van welke omroep een programma was. Dit is na de fusies alleen maar erger geworden. Omroepen zouden de samenwerkingen nog meer moeten vertrekken maar als merken weer los gaan opereren. Dan kijken welke van de omroepen van toegevoegde waarde zijn en een geheel eigen identiteit hebben die ze ook uitstalen.

    Zoals het nu al jaren is hebben de omroepen geen toegevoegde en kunnen we net zo goed naar het VRT/BBC model. De enige omroepen die echt of een geheel eigen signatuur hebben zijn EO en MAX. Wat betreft de nieuwe omroepen die het bestel in willen moet men Omroep zwart geen toegang tot het bestel geven. Wat zij willen is iets hee anders dan omroepje spelen maar ze moeten even binnen dringen in de mediawereld. Dit is een gevaarlijke organisatie. Het hoort niet mogelijk te zijn in een land als Nederland dat iemand als Akwasi een eigen omroep kan beginnen i.p.v. dat hij achter de tralies verdwijnt.

  2. De bevolking ontzuild, maar bij de NPO houden we het in stand. Dat gaat natuurlijk ergens mis. Het goed bedoelde zuilensysteem uit de vorige eeuw, kan geen basis meer zijn voor een publieke omroep. Kijkers verwachten tegenwoordig vooral zo objectief mogelijke nieuwsvoorziening, onafhankelijke positie, transparante financiering en duidelijke taken. Het hoeft geen hogere wiskunde te zijn.

  3. De NPO houdt de verzuiling niet in stand. Dat doet de politiek. Dat is in de vorige eeuw zo bepaald. Eerst even de geschiedenis checken voordat je zo maar iets schrijft !

    • Op wie reageer je, Juul? André beweert het in ieder geval niet.

      En wel of geen zuilen, er zullen ook altijd verschillende stromingen in een nationale omroep vertegenwoordigd zijn, van rechts tot links en van gristelijk tot humanistisch. Met of zonder afzonderlijke omroepen (die hebben nog een achterban met leden), lood om oud ijzer, dus tel uit je winst.

  4. MAX is de enige omroep in het bestel die luistert naar wat hun doelgroep voor ogen heeft.
    ÁVRO-TROS heeft Opsporing verzocht verbannen naar een later tijdstip terwijl dit programma veel belangrijker is dan Ik Vertrek. Laat die Combinatie omroep maar vertrekken. Geweldsdelicten oplossen is duizend keer belangrijker.

    • helemaal mee eens!
      Belachelijk dat een misdaad-oplossings-programma moet wijken.
      Al die fusie omroepen hebben geen eigen gezicht meer. Worden verplicht om samen te werken met anderen. Katholieken en Christelijken moeten op 1 hoofdkussen.
      Op TV zijn omroepen steeds meer inhuurders van andere bedrijfjes die de programma’s maken, zoals Arjan Lubach al eens duidelijk heeft uitgelegd bij de VPRO. Da’s nog wel een eigen omroep die Arjan Lubach inhuurt…..

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*