NPO Start kampt met daling in gebruik en gebruikerswaardering

De publieke omroep ziet haar streamingdienst NPO Start terrein verliezen. Uit het vandaag gepubliceerde jaarverslag NPO Terugblik 2024 blijkt dat de kijktijd en het gebruik van NPO Start in 2024 zijn gedaald. Volgens de NPO komt dit mede door de recente vernieuwing van de app, waar gebruikers nog aan zouden moeten wennen.

De tevredenheid over het platform blijft bovendien achter. Waar in 2023 nog 77% van de gebruikers (zeer) tevreden was, is dat in 2024 gedaald naar 76%. Ook het bereik daalde met 1,6 procentpunt, terwijl de kijktijd met 3% afnam. Bij de meeste andere streamingdiensten groeit de kijktijd juist

Opvallend is dat de iOS-versie van de nieuwe NPO Start-app op het moment van rapportage een bijzonder lage beoordeling kreeg: slechts 1,3 sterren uit 7.300 reviews. Eind 2023 waren er al veel klachten binnen over de nieuwe versie van de app.

Hoewel de NPO verwacht dat de cijfers in 2025 weer zullen aantrekken, onderstreept de huidige daling de uitdagingen waarmee de publieke omroep te maken heeft bij de digitale transitie. NPO Start geldt als de belangrijkste strategische pijler in de verschuiving van lineair naar on-demand kijken.

Bron: NPO Terugblik 2024

5 Comments

  1. Slechte app geworden. De oude was goed. En de volgende fout is onderweg. Opeens moet je Npo Luister gebruiken in plaats van de stations app. Krijge je podcasts en andere zenders en nieuws in je scherm ipv de zender die je wil.

    Volgend jaar persbericht: minder gebruik luister app dan vroeger de losse apps….

  2. Tsja, wij zijn geäbonneerd op het gezamenlijke project van de NPO, RTL en Talpa (NLZiet). Dat is onze enige en belangrijkste manier van TV kijken (al hebben we ook nog de FTA NPO-mux op DVB-T2 in de TV staan, voor het geval dat). Maar goed, alles/het meeste dat we via NPO Start zouden kunnen bekijken, kunnen we dus ook via NLZiet.

    ‘Vroeger’ had ik NPO Start nog geïnstalleerd staan voor het luisteren naar de NPO-radiozenders. Maar dat zit tegenwoordig in een aparte “luister” app 🙂

  3. Heel irritant Als je een serie gaat bingen, tussen 2 afleveringen wordt met veel lawaai reclame gemaakt voor de betreffende omroep die de serie uitzend. De VARA is het ergst. Tijdens het afspelen staat ook al in beeld van elke omroep het is.Ik kijk naar NPO start, en verder hoef ik niets te weten. Als ik naar Netflix kijk of welke andere streaming dienst, dan gaat dit snel zonder schreeuw reclame van van welke streaming dienst dan ook.

  4. Krijg steeds melding dat er een serverfout is en dat ik mijn internetverbinding moet controleren. Einde programmaweergave bij NPO Start. Mijn internet in Thailand werkt prima, maar melding blijft na opnieuiw inloggen onverwachts opdoemen.

  5. De verandering van de website/ app. heeft er niet toe bijgedragen dat deze site gewmakkelijker werkt. Juist het tegendeel.
    Gezien dit feit dat de site gebruiksonvriendelijker is geworden kan ik mij voorstellen dat er mensen afhaken.
    In dit geval ‘eigen schuld dikke bult’

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*