NPO blijft vertrouwen houden in 3FM en maakt extra budget vrij

Met 2,2% marktaandeel heeft 3FM een nieuw dieptepunt in de luistercijfers bereikt. Nooit eerder was het aandeel van de radiozender zo laag. Toch blijft NPO vertrouwen houden in de zender, blijkt uit de begroting voor 2020.  De zender krijgt 2 miljoen euro extra, waardoor het totaalbudget van NPO 3FM uitkomt op 9,46 miljoen euro. Daarbovenop krijgt de zender 2,5 miljoen euro voor online activiteiten.

NPO: “Na jaren van betrekkelijke onrust wil NPO 3FM de in 2018 ingeslagen koers voortzetten”, aldus de NPO. “Ook in 2020 wil NPO 3FM zich nadrukkelijk profileren als het muziekmerk voor jonge mensen die open staan voor vernieuwende en alternatieve muziek.

De NPO gaat de zender dan ook duidelijker positioneren en profileren als het alternatieve merk voor zowel on air als online. Hiermee lijkt 3FM de richting te kiezen, die oud-3FM dj Michiel Veenstra met KINK al eerder koos.

12 Comments

  1. En die stap had men al kunnen maken door Veenstra zenderbaas te maken in 2018. Nu meer dan jaar verloren en in Kink een zeer geduchte concurrent.

  2. En weer spelen de zendermanagers met ons belastinggeld! Onbegrijpelijk dat niemand ingrijpt! NPO3 moet heel snel plaats maken voor NPO5, jeugd is niet meer geinteresseert in radio, die streamen hun eigen muziek! Met deze cijfers moet je stronteigenwijs zijn om niet in te grijpen!

  3. Dit geloof je toch niet! De NPO moet mega bezuinigen en gaat nog eens 4,5 miljoen investeren in 3FM. Dan snap je echt helemaal niets van wat je aan het doen bent. Luister nu een gewoon naar andere mensen en geef die frequentie aan Radio 5. Verhuis Serious Request naar Radio 2. En maak een kleine Studio Brussel achtige zender met pop/rock/alternatieve muziek (3voor12 verder uitrollen) op internet. (naast FunX) En stop nu eens met het labeltje jongeren hieraan te verbinden. En maak meteen doe meteen een andere invulling (geen regio of jongeren) voor NPO3 en verhuis Zondag met Lubach, Serieus Request journaal, Hunted, Elli in de handel, Bureau Sport, Reizen Waes, TOP2000 a gogo, de Nederlandse series en Klikbeet naar NPO1 en programma’s als Keuringsdienst van Waarde, De Rekenkamer, de toekomst van Nederland, Metropolis etc naar NPO2.

    Wil je jongeren bereiken dan moet je als NPO naast NPO Start ook aanwezig zijn op de platvormen waar deze jongeren al aanwezig zijn en dit omroepen niet verbieden. Ga samenwerkingen aan en ben meer aanwezig op Netflix, Disney+, Videoland, Youtube, Spotify, Facebook, Intragram etc.

    Dit geld overigens ook voor de overige kijkers die jullie hebben. Stop met het altijd schermen met rechten. De kijker heeft via belastinggeld het meeste betaald en niet de makers. Bied gewoon alle oude programma’s aan op NPO Start. Dit ligt nu allemaal te verstoffen bij Beeld en Geluid. Dit terwijl mensen dit graag terug zouden zien. Het is gewoon kijkertej pesten. Enkele oude programma’s staan op NPO Start plus. Moet je voor betalen. Schandalig! Dus als kijker moet je gaan betalen voor een programma dat ze hebben kunnen maken omdat iedereen betaald voor de publieke omroep. Je moet dus betalen voor iets wat je al betaald hebt. Wees ook niet zo moeilijk met uitlenen van content. Als Veronica oude programma’s van zichzelf wil uitzenden (series, concerten, muziekprogramma’s) etc. Of de zenders ONS, PebbleTV of 192TV voor de zoveelste keer vragen of ze programma’s uit het archief mogen uitzenden omdat publiek hierom vraagt. Laat het gewoon toe. Natuurlijk met vermelding van omroep. Betere reclame kun je toch niet hebben. Dat je gratis op deze zenders en andere platvormen aanwezig bent? Het levert niet veel op maar het kost je als omroep niets of weinig om aanwezig te zijn op die zenders en platvormen. En de programma’s zijn al betaald dus wat let je. Het is gewoon pure eigenwijsheid en machtsspel van bepaalde figuren die het voor het zeggen hebben bij NPO en sommige omroepclubjes.

  4. Zoals al eerder gezegd, water naar de zee dragen. En de richting van KINK op gaan als publieke zender? Welnee, de compensatieplaten blijven dus er veranderd geen donder.

  5. De meeste dj’s op 3fm passen niet eens in die alternatieve profilering. Enkel Mark vd Molen, Sander Hogendoorn en misschien Frank vd Lende. Ze zullen met betere poppetjes moeten komen. De doelgroep van alternatieve muziek voelt zich veel beter thuis bij Kink. Waar ze wel de juiste programmamakers hebben zitten voor die doelgroep, die best wel veeleisend is.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*