NMO Onderzoek laat nieuwe luistergewoontes en verschuivingen in audioconsumptie zien


Het nieuwe NMO onderzoek werpt een frisse blik werpt op de manier waarop Nederlanders naar radio, online muziekdiensten en podcasts luisteren. Door over te stappen op een passieve methode die elke minuut van luistergedrag vastlegt, biedt NMO nu een accurater beeld van de werkelijke audioconsumptie, in tegenstelling tot de vroegere onderzoeksmethoden.

Volgens de nieuwste resultaten geniet radio nog steeds van een hoge populariteit, met meer dan 70% van de respondenten die aangeven naar de radio te luisteren. Ondanks de voortdurende populariteit van traditionele radio, tonen de cijfers van 2023 echter een duidelijke groei in de consumptie van online muziekdiensten en podcasts. Online muziekdiensten zagen een stijging van 3%, terwijl podcasts een toename van 4% noteerden, wat wijst op een diversificatie van luistergewoonten.

Interessant is dat de toename in populariteit van online muziekdiensten en podcasts over alle leeftijdsgroepen heen zichtbaar is, met een opvallende sprong in de groep 35-49 jaar voor podcastluisteren. Jongeren tussen 20 en 34 jaar vormen de grootste groep podcastluisteraars, met 39% die aangeeft wel eens naar podcasts te luisteren.

Spotify
In het rijk van online muziekdiensten blijft Spotify aan de leiding, hoewel het een lichte daling van 0,9% heeft gezien in 2023. YouTube Music, de nummer twee op de lijst, ondervond ook een daling. Nieuwkomers in de lijst zoals SoundCloud en JUKE tonen de uitbreidende diversiteit aan beschikbare opties voor consumenten.

Luistergewoonten
Het gemiddelde aantal minuten dat naar de radio wordt geluisterd bedraagt 139 minuten per dag, met een hogere luistertijd onder ouderen. Bovendien luisteren Nederlanders naar een breder scala aan zenders naarmate ze ouder worden, waarbij personen in de leeftijdsgroep 50-64 jaar gemiddeld naar drie stations per week luisteren.

Technologie
Het onderzoek laat ook veranderingen zien in hoe Nederlanders naar de radio luisteren, met een sterke voorkeur voor streaming via apps of websites. FM blijft echter ook een aanzienlijk aandeel behouden. Het aandeel van DAB+ in de luistergewoonten staat in 2023 op 17%.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*