Molloten in de ban van ‘Wie is de Mol?’

Wie zijn die ‘mol­lo­ten’? Muis­stil en in op­per­ste con­cen­tra­tie zit de fa­mi­lie Van der Gu­lik-Van Wijk van­avond op het punt­je van de bank in de huis­ka­mer in Soest. „Met een man of acht”, zegt An­ne­lies van der Gu­lik. Be­ti­telt haar zus en me­de­kij­ker Marloes haar als een ech­te mol­loot, zelf zwakt ze dat af. “Hard­co­re ben ik niet. Ik ga echt niet alle hints op de web­si­te na, ik ver­bind geen con­clu­sies aan de ti­tel van een af­le­ve­ring en maak geen cij­fer­reek­sen van ge­boor­te­da­ta om daar aan­wij­zin­gen in te vin­den. Maar het is een su­per­leuk spel!”

’Wie is de mol?’ (kort­weg WIDM) is ook het eni­ge tv-spel­pro­gram­ma waar­van de fans een ei­gen naam heb­ben, als­of ze fans van een pop­ar­tiest of een voet­bal­club zijn. Jos Meij­ers uit Maas­tricht heeft er zelfs voor ge­ij­verd het woord mol­loot in de Dik­ke Van Dale te la­ten op­ne­men. Ge­lukt: Een mol­loot is ie­mand die dag en nacht be­zig is met het tv-pro­gram­ma ’Wie is de mol?’. Meij­ers zegt het er maar vast bij: “Maar er zijn gra­da­ties in, de groot­ste mol­lo­ten gaan ook naar de fan-da­gen en goe­de doel-vei­lin­gen.”

En nu we het daar toch over heb­ben: ja, Meij­ers heeft ook wat mol-spul­le­tjes op de kop ge­tikt. On­der an­de­re de bal van Bar­ba­ra Ba­rend uit se­rie 10 in Ja­pan. “Duur, maar hob­by­’s kos­ten nou een­maal geld.”

Den­ker
Hij is een mol­loot van het eer­ste uur. “Maar ik ben niet van de the­o­rieën, ik ben een lo­gi­sche den­ker. De eer­ste ja­ren be­keek ik elke af­le­ve­ring tien keer en dan nog eens ach­ter­ste­vo­ren.” Hij om­schrijft een staat van lich­te pa­ra­noia. „In een pijl op een ver­keers­bord zag ik al een hint. Stop­licht op rood, ze­ker we­ten dat de deel­ne­mer die er naast stond er de vol­gen­de af­le­ve­ring uit zou lig­gen. List en be­drog kon­den al in een krop sla zit­ten.’’

“Zo erg is het niet meer. Ik heb ont­dekt dat er een lijn in zit, al speelt ie­de­re mol het op zijn ei­gen ma­nier. Zie je ze bij een vei­ling net voor het ein­de af­ha­ken en geld weg­gooi­en. Een tip: volg het geld! Maar. niets is wat het lijkt”, ont­ra­felt hij. “Met die truc­jes pro­be­ren ze je ook op het ver­keer­de been te zet­ten.” En suc­ces­vol, want mol­loot Jos zit er maar al te vaak naast. “Vroe­ger was de mol mak­ke­lij­ker aan te wij­zen.”

Zo­als in 2006 toen een gro­te M op het T-shirt van Mi­lou­s­ka Meu­lens dood­leuk ver­raad­de dat zij ’m was. In 2007 reed een brom­mer­koe­rier rond met de tekst Lo­med 99 op zijn borst­kas. Om­ge­keerd ’de mol’ met twee keer de ne­gen­de let­ter van het al­fa­bet: Inge Ipen­burg. “Spel­bre­kers! Ont­dek­te ik in af­le­ve­ring twee al wie de mol was, en was de lol eraf. Nu blijft het leuk om te kij­ken.”

Prik­ke­len
Af­ge­lo­pen no­vem­ber was er tien mi­nu­ten zend­tijd om de nieu­we kan­di­da­ten voor te stel­len én de mol­lo­ten vast te prik­ke­len. Op de elf­de van de elf­de! On­mid­del­lijk spe­cu­leer­de het fo­rum er lus­tig op los. Die da­tum zou na­tuur­lijk een ver­wij­zing zijn naar ie­mand die uit het zui­den van het land komt, en Ol­cay Gul­sen komt uit Waal­wijk en Loes Ha­ver­kort stu­deer­de in Maas­tricht. Maar wacht eens even! Emi­lio Guz­man is ja­rig op de 22e. Twee keer elf…

Jos Meij­ers: “De ge­ruch­ten gaan dat het in Ge­or­gië is op­ge­no­men en dat de kan­di­da­ten uit ver­schil­len­de lan­den zijn in­ge­vlo­gen. Pre­sen­ta­tor Art Rooi­j­ak­kers zei na­me­lijk: ‘Dur­ven we dit? We doen het ge­woon’.”

Rest de vraag wat er zo leuk is aan WIDM. “Oud-mol, ac­tri­ce Fré­de­ri­que Huydts zei op haar sterf­bed nog dat ze het zo heer­lijk had ge­von­den om te mo­gen lie­gen en be­drie­gen als een kind”, roept Meij­ers in her­in­ne­ring. “In dat kin­der­lij­ke zit het.”

Hij kan zich niet in­den­ken dat er nog mol-maag­den zijn. “Men­sen die nog nooit een af­le­ve­ring heb­ben ge­zien moe­ten al die tijd de pu­blie­ke om­roep heb­ben ont­we­ken. On­voor­stel­baar.”

Hij is er he­le­maal klaar voor: “In de zo­mer ver­heug ik me al­tijd weer op ja­nu­a­ri en fe­bru­a­ri. Op za­ter­dag­avond mag nie­mand me dan sto­ren, op zon­dag zit ik op het fo­rum. En de rest van de week kijk ik uit naar de vol­gen­de af­le­ve­ring.” Maar Meij­ers fo­cust zich deze win­ter ook op de Bel­gen, waar het pro­gram­ma ook sinds 1998 loopt. “Zij ko­men met on­be­ken­de spe­lers! Tuur­lijk had ik ook graag een keer mee ge­daan, maar met mijn 59 jaar ben ik te oud”, vindt de voor­ma­li­ge post­bo­de.

Dol­graag
Ook An­ne­lies van der Gu­lik zou dol­graag mee­doen. “Mijn kin­de­ren zeg­gen al­tijd dat ik een goeie mol zou zijn om­dat ik scherp ben. Ik heb een soort zes­de zin­tuig voor wie welk spel speelt. Ik heb vaak door waar­om ie­mand iets doet of na­laat. Vaak blij­ven de ge­sprek­ken nog da­gen rond­zin­gen in mijn hoofd en schie­ten me door­de­weeks in­eens cru­ci­a­le din­gen te bin­nen.’’

“Het is een beet­je psy­cho­lo­gie, maar er blijft na­tuur­lijk heel veel bui­ten beeld. De ma­kers to­nen wat ze wil­len to­nen. Mijn schoon­va­der kijkt niet meer om­dat er zo in ge­knipt wordt. Hij vindt dat je op deze ma­nier geen eer­lij­ke kans meer maakt, het is niet meer te ra­den.”

“Met de rest van de fa­mi­lie, in­clu­sief alle kin­de­ren, zit­ten we in een pou­le. Ba­len als er een­tje uit ligt. Een paar jaar ge­le­den bleek al in af­le­ve­ring drie dat ik er naast zat.”

Van de week ke­zen ze al naar de ‘Mol­talk’, waar­in Chris Zee­gers en Mar­griet van der Lin­den voor­uit blik­ten. Ver­der pro­beert de fa­mi­lie elke af­le­ve­ring te zien. “Moet ik er een­tje mis­sen, dan be­kijk ik hem een dag­je la­ter. Ne­der­land is een leuk mol­land, op het fo­rum ver­raadt nie­mand de af­loop. Dan is het hoog­uit ’ai, mijn mol ligt er­uit’. Zon­der naam.”

Za­ter­dag­avond zit­ten ze met z’n al­len op de bank. “Fa­na­tiek en zwij­gend. Mijn man praat er wel eens door­heen, maar dan gaat de knop acuut op pau­ze. Onze doch­ters zijn 16, 13 en 11 jaar en de jong­ste heeft laatst met haar nicht­je het fa­mi­liespel ’Wie is de mol?’ op­ge­zet.’’

An­ne­lies scha­tert: “Met on­mo­ge­lij­ke op­drach­ten. Bin­nen 45 se­con­den een en­ve­lop in de slaap­ka­mer zien te vin­den. Ren­den we door het huis. We­ken la­ter kwam ik nog over­al en­ve­lop­pen te­gen. On­der ma­tras­sen, in la­des en kas­ten.”

Spe­cu­le­ren
So­ci­aal psy­cho­loog Jer­re Maas kijkt met een vast club­je vrien­den naar WIDM. “Ie­der­een laat er zijn ei­gen the­o­rie­tje op los en dat spe­cu­le­ren maakt het leuk. Dat so­ci­a­le as­pect – de ge­sprek­ken bij de kof­fie­au­to­maat gaan er de dag erna ook al­tijd over – is de grond­slag voor het suc­ces”, dia­gnos­ti­ceert hij.

Kracht­voer voor psy­cho­lo­gen: “Bin­nen de deel­ne­mers­groep tre­den al­ler­lei me­cha­nis­mes in wer­king, die tien per­so­nen leer je steeds be­ter ken­nen. Wie wel­ke rol speelt, wie sa­bo­teert. Ze ma­ken bondjes, er zijn com­plot­ten en er is wan­trou­wen. Ze on­der­mij­nen de boel. Wie is wie, wat is waar, wat niet. Voor­al de mol zelf is een raad­sel, hij heeft een groot ge­heim en moet de hele groep te­gen­wer­ken.”

Een mooie rol. “Ja, ik zou een goeie zijn om­dat ik van na­tu­re een on­han­dig per­soon ben”, be­kent psy­cho­lo­ge Maas. ,”Die zwak­te kun je ver­ster­ken, an­ders­om werkt dat niet. Een ster­ke man kan een kracht­proef niet ver­lie­zen, dat is on­ge­loof­waar­dig.’’

Ge­not
“Maar het moet een ge­not zijn om al­les in het hon­derd te la­ten lo­pen, te lie­gen en be­drie­gen, za­ken weg te mof­fe­len, en an­de­ren een rad voor ogen te draai­en. En dat le­gi­tiem! In het ech­te le­ven doen whi­te-hat hac­kers dat, in­bre­ken op com­pu­ter­sys­te­men om be­vei­li­gings­lek­ken op te spo­ren.”

Maas is fan van WIDM. “De mon­ta­ge is per­fect, in elke af­le­ve­ring zit­ten ver­wij­zin­gen naar alle kan­di­da­ten en dat geeft elke kij­ker de be­ves­ti­ging dat hij op het goe­de spoor zit. ’Zie je wel, mijn the­o­rie klopt!’ Word je be­ves­tigd in je den­ken, dan ma­ken de her­se­nen do­p­ami­ne aan, het stof­je dat je een goed ge­voel geeft.’’

“Maar pas op, een tun­nel­vi­sie is ge­vaar­lijk. Nooit fo­cus­sen op één deel­ne­mer of je vast­bij­ten in je ge­voel ’zij moet het zijn!’ Zo wor­den in de recht­spraak ook on­schul­di­gen ver­oor­deeld.”

Spreekbuis.nl

WAARDEER DIT ARTIKEL!

Als je dit artikel waardeert en je waardering wilt laten blijken met een kleine bijdrage, dan kan dat. Zo help je onafhankelijke mediajournalistiek in stand houden.

Donatie Spreekbuis € -

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*