Mohammed Mohandis: “Kritisch kijken naar de rol publieke omroep op internet”

Pvda Kamerlid en mediawoordvoerder Mohammed Mohandis was 25 maart te gast in het NPO Radio 2 nachtprogramma ’t Wordt Nu Laat. Presentatrice Marisa Heutink besprak met Mohanis ook het debat rond de publieke omroep. 

De hele uitzending is hier terug te luisteren, het deel over de publieke omroep begint op 1’36″20.

Spreekbuis.nl heeft de spreektekst hieronder uitgeschreven.

Op de foto staat Marisa Heutink samen met Mohammed Mohandis

Op de eerste vraag van Marisa Heutink of het bevalt bij de publieke omroep zegt Mohandis: “Dit programma behoort tot de kerntaken (lacht), informatie, cultuur, amusement…alles. Nee, alle gekkigheid. ’t Wordt Nu Laat is een leuk programma.” Mohandis zegt verder voor een brede publieke omroep te zijn, voor alle luisteraars, dus geen smalle omroep.” Op de vraag van Marisa Heutink of er nu smalle omroepen zijn zegt de PvdA-mediawoordvoerder “De discussie of de publieke omroep te beperkt is hebben we wel gehad in de Tweede Kamer, waar dient de publieke omroep zich tot te beperken. Ik vind als je een publieke omroep bent, dan heb je ook een taak om iedereen in de samenleving te bedienen en dan hoort de publieke omroep een afspiegeling te zijn van de samenleving en de samenleving moet zich ook herkennen in alles wat de publieke omroep maakt; cultuur, informatie, educatie en al het vermaak wat er bij hoort. Dat is een continue opdracht. Ik hou de publieke omroep kritisch, zoals ik altijd doe, omdat het wel iets is wat uniek is ons bestel.” “De publieke omroep heeft een grote opdracht. Ik merk wel dat omroepen dat voelen. Dat heeft te maken met hoe jongeren nu kijken naar televisie. Mijn dochter ziet geen onderscheid tussen televisie en een smartphone of iPad. Het aanbodkanaal maakt haar niet uit. Hoe zorg je ervoor dat, ook in een veranderend medialandschap, de publieke omroep het brede publiek blijft vinden en blijft bedienen. Niet iedereen is lid van een omroep, zoals bijvoorbeeld van WNL of PowNed. Juist die pluriformiteit gaat zich in de toekomst anders manifesteren. Die uitdaging is écht groot. Het medialandschap verandert steeds, steeds meet concurrenten en er komt steeds meer media-aanbod. Hoe blijf je dan relevant, met al die spelers? Wij proberen dat vanuit Den Haag elke keer weer de juiste kant op te duwen. Maar jullie doen het, niet ik.” Marisa Heutink vraagt aan Mohandis hoe hij deze uitdaging, en technologische ontwikkelingen, straks ziet. Wie weet waar we over drie jaar achteraan hollen, als het gaat over media-uitingen? Probeer je dat te voorspellen, of wil je iedereen in het Hilversumse scherp te houden? “Dat is een combinatie. Er was recent een hele discussie in de Eerste Kamer over een wet die daar een paar keer is gewijzigd. De essentie van het hele debat, even los van de inhoud, was: hoe zorgen we er nu voor dat de publieke omroep in de toekomst haar belangrijkste tak uitoefent? Het bereiken van een breed publiek. En wat is hier voor nodig en wat veranderd er? Ik vind dat je heel kritisch moet kijken wat mag en mag de publieke omroep niet op internet. Commerciële partijen zeggen dat de publieke omroep concurreert met de commerciële omroep. Ik vind dat we die discussie veel scherper moeten voeren, in de komende tijd. De vraag, en nog belangrijk is de hele diversiteit van programmering. De vraag of we iedereen bereiken. Zoeken kijkers hun heil niet ergens anders, omdat de publieke omroep niet genoeg documentaires, nieuws en achtergronden  maakt? Dat is een continue opdracht die we met elkaar hebben. In Den Haag gaan we over de kaders en niet over de uitvoering en het programmeren. Maar het is wel belastinggeld, dus wel moeten wel kritisch zijn.”

 

 

 

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*