‘Media Mile’ steeds beter zichtbaar

In het centrum van Hilversum wordt een wandelroute voor toeristen en eigen inwoners steeds beter zichtbaar.

De zogenaamde ’mediamile’ leidt bezoekers van de mediastad langs bekende plekken in Hilversum. Dinsdag werd de eerste route-aanduidende steen door de Hilversumse Media-wethouder Wimar Jaeger in het stationsplein geslagen. Daar werd een dag eerder al een tijdelijk informatiepunt voor geïnteresseerden opgebouwd.

De officiële opening van de wandelroute is op 27 februari. Deze route loopt over 4,8 kilometer langs de Schoolstraat, het tweede deel van de Koninginneweg en de Lage Naarderweg. De route loopt terug via het MCO, het raadhuis, de Kerbrink, de Groest en het Marktplein. Er worden stenen gelegd die mensen wijzen op bekende Hilversumse plekken met een aansprekend verhaal. Een pauzeknop op een steen betekent dat bezoekers bij een dergelijke plek zijn aanbeland.

Spellen
In maart worden 55 ’slimme lantaarnpalen’ geplaatst die helpen de route aantrekkelijker te maken. Aanvankelijk worden deze straatlantaarns als proef alleen langs het eerstgenoemde deel van de route geplaatst. “We zijn namelijk de eerste gemeente die dit probeert’’, zegt Jaeger trots. Deze palen geven niet alleen led-licht in alle kleuren en vormen, maar ze zijn ook in te zetten als informatiepunt, opladers en 5G-netwerk. Bovendien zijn er spellen te spelen bij de led-lantaarns. “Maar we kunnen er ook geluidsmetingen mee uitvoeren of luchtmetingen’’, vertelt de D66-wethouder. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk dat de slimme palen een seintje geven als tijdens een evenement het maximaal aantal decibellen wordt overschreden. De lantaarns kunnen ook zo worden ingesteld dat hardlopers hun route en hun snelheid kunnen volgen.

In ieder geval ondersteunt de straatverlichting een mobiele applicatie van de marketingsorganisatie Hilversum Live. Op die manier kunnen bezoekers verhalen van hun locatie ophalen. Als de palen een succes zijn komen ze ook op andere plaatsen in Hilversum. 55 stuks kosten in totaal 33.000 euro. de gemeente betaalt daar zo’n 22.000 euro van.

Kleine musea
Marketingorganisatie Live Hilversum zorgt voor meer vertier tijdens de wandeltocht van 4,8 kilometer. “Zo komen er mini-musea langs de route’’, vertelt de programmeur van Live Hilversum. Plannen voor die kleine musea worden pas tijdens de officiële opening bekendgemaakt.

De programmering langs de mediaroute wordt om de zoveel tijd aangepast. Dit jaar zullen de uitingen langs de weg in het teken staan van 100 jaar mediastad en de daarbij horende verhalen. Op een later moment kan er worden gekozen voor een ander thema. De onlangs opgetuigde marketingorganisatie bepaalt de programmering.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*