Martin van Doren: ‘BNR Radio’

Ieder bedrijf, dus ook een radiostation, kan zomaar te maken krijgen met het noodlot: het samensmelten van twee principes of wetten, waarbij het altijd maar de vraag is of het noodlot je overkomt, of dat je het over je afroept. Bij BNR-Nieuwsradio lijkt dat nu te gebeuren: “De Wet van Murphy” en “Het Peter Principe” lijken daar samen te komen; een zwaar giftig mengsel.

Vorige week publiceerde Het Parool een interview met de man achter BNR-Nieuwsradio, en ik kon mijn ogen niet geloven. Kón ik het niet geloven, of wílde ik het niet geloven? Wat ik las was niets minder dan het samenkomen van “De Wet van Murphy” en “Het Peter Principe”, kort door de bocht vertaald als respectievelijk: “als het eenmaal mis gaat, gaat alles mis” en “omhoog gevallen door gebrek aan gewicht”.

BNR-Nieuwsradio is niet het eerste station dat probeert om een (tweede) nieuws of gesproken woord zender in de markt te zetten in Nederland: Talk Radio en Veronica Nieuwsradio gingen haar voor, en mislukten deerlijk. De eerste versie van BNR had, net als Talk Radio en Veronica Nieuwsradio, te maken met het feit dat zij slechts op de middengolf kon uitzenden (op 1395 KHz), en daarmee in een achterstandspositie verkeerde ten opzichte van de andere commerciële zenders en de Publieke Omroep. Maar de huidige, tweede, versie van BNR-Nieuwsradio kent dat probleem niet: gelijkwaardig op FM, DAB-Plus en webradio.

Bij de overname / herstart van BNR-Nieuwsradio, een paar jaar geleden, heeft een discussie gewoed over de naam van het station, en met name of dat BNR (en dan vooral die B) niet teveel aan het oude BNR kleefde; of dat het nieuwe station niet bij voorbaat teveel op achterstand zou zetten. Blijkbaar is destijds heel bewust gekozen voor de nieuwe naam: BNR-Nieuwsradio. Gelieve dan nu niet te mekkeren dat de (al dan niet potentiële) luisteraars nog teveel die “B” in hun geheugen hebben. Wees dan nu ook een vent, en zeg: verkeerd gekozen destijds, gaan we nu alsnog veranderen, in een poging om te redden wat er nog te redden valt. Bij een radiostation (en al helemaal een commercieel station) zou de klant (de luisteraar) het goud van de zender moeten zijn. Ga niet op je klanten zitten katten, ga niet zitten insinueren dat “zij” er gaan bal van snappen, maar kijk naar je organisatie. Dat potentiële luisteraars het verschil niet weten tussen BNR-Nieuwsradio, BNN en BVN zegt toch echt meer over de zwakte van het merk BNR-Nieuwsradio, dan over die vermeende stomkoppen van luisteraars!

50% van de luisteraars van NPO Radio1 heeft nog nooit naar BNR-Nieuwsradio geluisterd, dat neem ik maar even voor waar aan. Wat zegt zo’n getal? Op zijn minst dat 50% dat wel gedaan heeft, en geen enkele reden zag om bij BNR-Nieuwsradio te blijven hangen. Het marktaandeel van NPO Radio1 daalt gestaag, maar laten wij eens aannemen dat het gemiddelde over de afgelopen drie jaar op 8% lag. 50% daarvan is dus langs geweest bij BNR-Nieuwsradio, maar blijft daar niet hangen. Het marktaandeel van BNR-Nieuwsradio is nu zo’n beetje vastgeroest op 0,7%. Alleen uitgaande van de cijfers die genoemd worden zou er voor BNR-Nieuwsradio dus 4,7% maximaal (heel idealiter) in moeten zitten, waarbij BNR-Nieuwsradio en NPO Radio1 zo ongeveer even groot (even klein?) zouden zijn, waarbij ik dan er maar even van uitga dat een winst van BNR-Nieuwsradio ten koste zal gaan van NPO Radio1.

Maar wat zegt de man van BNR-Nieuwsradio?

· Wij zullen nooit groter worden dan NPO Radio1.

· 0.7% marktaandeel is prima, maar moet 1% worden.

Als ik bijgekomen ben van deze “knock-out”, dan heb ik nog maar één vraag, een vraag die Het Parool helaas niet stelde: “Wat is uw ambitie, wat is uw visie, waar is in vredesnaam uw “drive”?!

En misschien is dat wel het ultieme probleem van BNR-Nieuwsradio op het moment: hele verhalen over (minimale) marktaandelen, luisteraars die het allemaal niet zo snappen, maar geen woord (introspectie?!) over de inhoud van het station. De inhoud die maar niet wil aanslaan, en ik kan mij daar ontzettend veel bij voorstellen: het hangt van lamlendigheid aan elkaar en het ongeïnteresseerde stroomt de speakers uit. Over wie of wat zegt dat iets? Waarom geen woord over een ambitie om van BNR het meest toonaangevende radiostation van Nederland te maken? In zo’n geval komen de marktaandelen (en de euro’s) er echt wel achteraan.

“De Wet van Murphy” en “Het Peter Principe” hebben naar mijn overtuiging hun verwoestende werk bij BNR-Nieuwsradio gedaan; ik denk dat voor het station slechts “De Bietenbrug” rest. 
Mag ik dan alvast de hoop uitspreken, dat een eventuele opvolgster van BNR-Nieuwsradio, niet door zal gaan op de fundamenten van BNR, maar een frisse start zal maken, inclusief de ambitie om uit te groeien tot het meest toonaangevende, gezaghebbende radiostation van Nederland? Ook als NPO Radio1 als “enige en directe concurrent” gezien wordt, is dat niet al te ingewikkeld, lijkt mij.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*