Marc Adriani: ‘Digitale muziekradio krijgt vroeg of laat een on demand mogelijkheid’

In aanloop van de Online Radio Awards interviewt Spreekbuis diverse online radio- en podcastmakers. Ditmaal: Marc Adriani.

Vanaf jouw jeugd ben je actief geweest als radiomaker. Met je eerste podcast ‘Hitlers Geheime Tunnel’ heb je direct een ‘podcasthit’ op je naam staan.  Is een podcast maken totaal anders dan radio maken?
Ja, een podcast is toch echt anders. Je kunt meer de tijd nemen en je weet ook dat de luisteraars geconcentreerder luisteren, ze hebben namelijk bewust gekozen voor jouw podcast en het komt niet ’toevallig’ en ‘ongevraagd’ uit de radio. Dat is een groot voordeel.

Als de podcast uit meerdere delen bestaat moet je ook rekening houden met een goede spanningsboog, zoals de makers van een Netflix-serie ook doen. Per aflevering moet je dan genoeg nieuwsgierigheid opwekken dat het luisteren naar de volgende aflevering ook nog de moeite waard is. Ook voor mij was het even puzzelen wanneer je wat vertelt in de podcast.

Er zijn meer podcasts over de oorlog. Waarom  weten zoveel luisteraars juist jouw podcast te waarderen?
Geschiedenis is op dit moment hot. Dat zag je ook bij de NPO1-serie “Het Verhaal van Nederland’. Ook bij podcasts zie je dat de geschiedenispodcasts het goed doen. Denk bijvoorbeeld aan: Maarten van Rossem The Podcast, Traanjagers en Alle Geschiedenis Ooit. Het ligt dus niet aan mij, eerder aan de interesse in geschiedenis bij het Nederlandse publiek.

Wel heb ik geprobeerd een breed publiek aan te spreken, dat heb ik gedaan door veel sprekers op te voeren uit verschillende delen van het land. Ook heb ik de zoektocht naar een geheimzinnige vergeten tunnel ergens in het midden van het land gebruikt als haakje. De vraag of de tunnel er wel of niet is, was voor mij niet het belangrijkst. Het was ’slechts’ een vorm om het verhaal te vertellen over het belangrijkste militaire vliegveld van Nederland en de Duitse overblijfselen die we vandaag de dag dagelijks in Nederland kunnen zien.

Je maakt de podcast onder het AD-label. Welke voordelen bracht dit mee?
Je merkt dat het AD zeer ervaren is met podcasting. Zo wisten zij precies dat het handig is om bij de lancering meteen 2 afleveringen te publiceren en enkele dagen daarna meteen aflevering 3. Een ander groot voordeel is de publiciteit in de krant en in de app. Veel mensen zijn gaan luisteren omdat ze het daar hebben gelezen. Het is dus een groot voordeel dat AD meerdere verschijningsvormen heeft. Ze helpen ook echt om het Nederlandse publiek het fenomeen podcasts te leren kennen.

Kunnen we binnenkort een nieuwe podcastserie van je verwachten?
Eerlijk gezegd denk ik wel dat ik een keer iets nieuws ga maken, sterker nog ik heb al vier onderwerpen in mijn hoofd. Ik vond het ook leuker dan ik dacht om helemaal zelf iets te onderzoeken, te monteren en op te nemen. Toch heb ik nu eerst focus op een nieuwe stap in mijn carrière. Na mijn directiefuncties bij Talpa, BNN, EMI en BNN-VARA ligt het niet voor de hand om fulltime podcastmakers te worden, maar als uitstapje gaat er zeker nog eens wat komen.

De Online Radio Awards 2022 heeft ‘Vernieuwing’ als hoofdthema. Welke vernieuwingen verwacht jij voor komende maanden op het gebied van online radio en podcasts?
De grootste vernieuwing is deze maand al ingezet. Het Deense Podimo is begonnen met podcast-abonnementen. Als dat slaagt heeft dat veel impact op de podcastmarkt. Ik denk in positieve zin, want er is dan geld om meer en kwalitatief hoogstaande verhalende podcasts te maken. Dat is voor zowel de makers als de luisteraars van belang. Als het werkt zullen meerdere (inter)nationale partijen actief worden in de Nederlandse markt we zagen dat ook na het succes van Netflix en Videoland. Natuurlijk ben ik heel nieuwsgierig wat de bereidheid is bij het Nederlandse publiek om te betalen voor audio, bij video is die er aantoonbaar wel.

Ook verwacht ik dat er rondom digitale muziekradio vroeg of laat een ondemand mogelijkheid komt. Dan doel ik niet op de muziek die ondemand is, maar een hele show, van bijvoorbeeld 30 minuten. Spotify zie je de eerste beweging maken met Jouw Daily, maar doordat de tracks en items los van elkaar in een stream terecht komen mis ik het gevoel van (hit)radio. Het is een kwestie van tijd, dan komt dat ook. Het is in mijn ogen anders dan het terugluisteren van een compleet drive-time programma van 2 of 3 uur. De 30 minuten waar ik op doel heeft een eigen opbouw passend bij het tempo van de luisteraar die aan 30 minuten genoeg heeft.


ONLINE RADIO AWARDS 2022

Het publiek kan weer stemmen op hun favoriete online radiostation, presentator en podcast voor de Online Radio Awards 2022. De prijzen voor de beste online radio- en podcastmakers van Nederland worden donderdag 19 mei 2022 uitgereikt tijdens de Online Radio Day vanuit het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid in Mediastad Hilversum. Kijk voor meer informatie op onlineradioawards.nl

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*