Lichtmacht verstevigt positie door overname

Het Hilversumse bedrijf Lichtmacht neemt zijn Amsterdamse branchegenoot Het Licht over om zijn marktpositie te verstevigen. Televisie- en filmproducties van belichting voorzien blijft de corebusiness van het bedrijf.

Managing director Loet Bol van Lichtmacht is blij dat hij de activiteiten van Het Licht aan de portefeuille van zijn bedrijf kan toevoegen. Het Licht, opgericht in 1982, is net als Lichtmacht betrokken bij televisieprogramma’s, films, commercials en events. ‘Het Licht heeft het accent echter vooral op film en commercials liggen en Lichtmacht meer op de televisiemarkt,’ zegt Bol. ‘Het Licht blijft een zelfstandig opererend bedrijf. Films en commercials vergen nu eenmaal een andere benadering dan televisie.’

Lastige markt
De overname van Het Licht is een strategische zet. Bol: ‘De markt in televisieland is op dit moment lastig en best onvoorspelbaar. Sinds de coronaperiode is het lastiger om longterm relaties op te bouwen. Het is allemaal wat afstandelijker geworden en daarbij worden veel besluiten omtrent het doorgaan van producties pas op het allerlaatstemoment genomen. Twee á drie maanden vooruitkijken is momenteel al een hele opgave, dus wat de tweede helft van het jaar gaat brengen is voor ons op veel momenten nog onduidelijk.’


Moeilijk investeren
‘Die onzekerheid in de markt vraagt veel van ons bedrijf. Het maakt het bijvoorbeeld lastig om lange termijn investeringente doen, daarvoor is het risico dan vaak te groot. Los van de creatieve en technische toepassing, speelt duurzaamheid momenteel een belangrijke rol maar dat wordt met de korte doorlooptijd een uitdaging. Neem in dat kader bijvoorbeeld de op poppende milieuzones in steden zoals Amsterdam. We willen en moeten onze investeringen in het wagenpark daarop aanpassen willen we ons werk kunnen doen, maar dit gaat uiteraard gepaard met oplopende kosten en probeer dat maar eens door te belasten aan producties waar de budgetten eerder af – dan toenemen.’

Groei 
Ondanks alles onzekerheid en uitdagingen verwacht Bol vanaf de tweede helft van dit jaar een toename in vooral de vraag naar scripted content producties (drama & film) van de diverse afnemers zoals de verschillende streamingdiensten. Naast de groei van reguliere Nederlandse klanten, heeft de overheidinternationale streamingsdiensten er opnieuw op gewezen een percentage van hun Nederlandse jaaromzet te steken in Nederlandse producties. ‘Door de overname van Het Licht zijn wij in ieder geval in de positie om een deel van dat werk binnen te halen,’ aldus Bol.

1 Comment

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*