Let op: als RTL Z belt, is het toch niet RTL Z

[Blog Ton Verlind] Regelmatig word ik benaderd door eigenaren van kleine ondernemingen. Ze zijn in een euforische bui, omdat ze zijn benaderd door de redactie van zakenzender RTL-Z. Dat de zender belangstelling heeft voor hun business zien ze als een groot compliment. Dat voor het optreden in het ‘redactionele’ programma een eigen bijdrage van zo’n 3000 euro wordt gevraagd wekt bevreemding, maar in de blijdschap van het moment zijn de bellers bereid over die merkwaardigheid heen te stappen. Televisie immers doet verkopen! Wanneer krijg je zo’n kans?

Al in 2014 heb me kritisch gekeerd tegen dit fenomeen, ook omdat RTL Z de afgelopen jaren ten onrechte de indruk liet ontstaan dat het hier om ‘redactionele aandacht gaat’. Dit suggereert dat het programma wordt gemaakt onder supervisie van RTL, een vertrouwd merk met een goede reputatie. Maar ik kan de euforische ondernemers een illusie ontnemen. Het gaat helemaal niet om een redactioneel programma van RTL Z. Als je ja zegt werk je in werkelijkheid mee aan een advertentieprogramma dat de uiterlijke kenmerken heeft van een journalistiek product maar dat niet is. RTL Z draagt hiervoor geen enkele verantwoordelijkheid. De programma’s worden gemaakt door commerciële producenten die de deelnemers laten betalen voor hun eigen content, gecombineerd met een gekochte uitzendplek op de zakenzender.

Wat is erop tegen?

In de eerste plaats dat de term ‘redactioneel’ wordt gebruikt, hetgeen een bepaalde mate van onafhankelijkheid suggereert. RTL-Z heeft dat misverstand lange tijd laten bestaan, maar plaatste in maart 2020 na veel vragen deze tekst op de website om een eind te maken aan de afzender-verwarring.

Moet je het dan maar niet doen?

Voor 3000 euro krijg je een item van 3 minuten dat in samenspraak met de geïnterviewde wordt gemaakt. Het kan een mooi resultaat opleveren maar elke kritische reflectie ontbreekt want van een journalistieke benadering is namelijk geen sprake. Men vraagt wij draaien. Bij sommige van die onderwerpen vallen de ogen al na 10 seconden toe. Onbegrijpelijk standaardgebrabbel dat geen journalist zou accepteren. De producent zou dan moeten zeggen dat je verhaal niet om aan te horen is, maar tijd is geld en het is de vraag of de opdrachtnemer die kritische houding kan en wil leveren. Met wat geluk maakt de regisseur er wél iets moois van en dan heb je tevens een video die je voor je eigen presentaties kunt gebruiken. Dan nog blijft de vraag; wat is eigenlijk de impact van zo’n filmpje?

Effect is vermoedelijk beperkt

Rijk worden van deze programma’s doe je vermoedelijk geenszins. Het bereik is beperkt en het is de vraag of de mensen die het wel zien tot je doelgroep horen. Stel daarover vragen voordat je met de producent in zee gaat. Hoeveel mensen kijken er? Dat kan van periode tot periode aanmerkelijk verschillen. Hoe ziet de aflevering eruit waarin jouw item wordt gepresenteerd? Temidden van welke andere verhalen? Zijn het ondernemers waarmee je samen gezien wilt worden? En zijn het kijkers in de juiste doelgroep? Vraag die gegevens tevoren op. En bedenk: voor 3000 euro zijn er meer aanbieders op de markt die een mooi onderwerp over je bedrijf kunnen maken dat je ook zelf kunt plaatsen en dan wel gericht op je doelgroep. Op social media haal je met een goede video soms hogere kijkcijfers dan op een onaantrekkelijke plek op een matig bekeken zender. En trap niet in onzin als ‘in het bedrag is de afkoop van portretrecht begrepen’. Dat klinkt gewichtig, maar het zijn holle woorden. Welk portretrecht? Het klinkt raar dat je moet betalen voor het recht om je eigen gezicht op tv te vertonen. Ik wil maar zeggen: er zit veel gebakken lucht in die teksten….. En met RTL Z heeft het dus niets van doen. Dat is slechts de zender waarop dit wordt uitgezonden.

Ton Verlind is een Nederlands journalist, voormalig verslaggever, presentator, eindredacteur van Brandpunt, hoofd informatieve programma’s en mediadirecteur.

22 Comments

  1. Dank. Ik ben vandaag benaderd en had al wat vraagtekens, dit verhaal bevestigd mijn vermoeden. Overigens is het bedrag inmiddels al 3750.. Kan ik best veel andere leuke dingen voor doen.

    • Dit is inderdaad nog steeds gaande. Een dame belt op en zegt dat ze de researcher is van Rick Nieman en haar oog op jou heeft laten vallen. Ze wekt de indruk dat het om een journalistiek item gaat, sterker nog ze zegt expliciet dat het niet om een advertorial gaat, want dar doet meneer Nieman niet aan. Wel wilde ze graag een bijdrage vragen om de productiekosten te financieren. Wat een slechte zaak voor journalistiek in Nederland. Het zou verboden moeten zijn om ondernemers te misleiden en jezelf voor te doen als een journalist van een nieuwszender.

    • Dan kreeg u toch een beter aanbod dan wij. Eerst 4600, maar na een terugbel afspraak en even goed internet afspeuren werd er 2950 van gemaakt. “Maar niet tegen de concurrenten vertellen” benoemde hij nog even… hahaha

    • duurzaam tv heeft de grenzen verlegd en zijn nu ook over de grens in Belgie bezig, 2 minuten kosten maar € 4.950,00
      contactpersoon in Belgie is Silvia Berko (een verzonnen naam) tel +32 (0) 467 695 391

  2. Vandaag benaderd door ‘RTL Z’ : eerst een interview van een half uur waarin je meermaals wordt gecomplimenteerd met je prachtige onderneming (we zijn geselecteerd voor het programma ‘doe maar duurzaam’). Vervolgens komt de aap uit de mouw: we kunnen meedoen voor het niet commerciële tarief van 7500,- euro. Naar mijn idee valt dit in de categorie poging tot oplichting.

  3. Ik ben ook vandaag gebeld door; het programma HOW IT IS DONE , ik vroeg of ze mij een email wilde sturen want ik had niet veel tijd aan de telefoon, deze email kreeg ik;Beste ,

    Bedankt voor het goede gesprek aangaande het format ‘How it’s Done’ uitgezonden op RTL Z. In How It’s Done wordt de kijker meegenomen binnen verschillende relevante branche ontwikkelingen, noviteiten en kansen van de verschillende ondernemers in verschillende sectoren. How it’s Done kiest ervoor om zowel de bekende als verschillende niche segmenten onder de aandacht te brengen bij het grote publiek. De veelzijdigheid, kennis, ervaring – en de nooit aflatende drive om succesvol te willen ondernemen is de kern van onze boodschap.

    Basispunten m.b.t. de uitzending ‘How It’s Done’:
    Producent: Z-Works B.V. en Dutch Content Productions B.V.
    Zender: RTL Z
    Uitzendfrequentie: Wekelijks
    Opnamedatum: I.o.m. planning
    Uitzending: 1 hoofduitzending en 2 herhalingen
    Uitzending gemist: online – http://www.rtlxl.nl
    View: http://www.howitsdone.tv

    Ik zou graag een kennismakinggesprek met jullie willen voeren om te kijken of er genoeg raakvlakken zijn om jullie mee te nemen in ons programma in afwachting verblijf ik!

    Er word totaal niet gesproken over dat er kosten aan verbonden zijn !!
    Dit is toch wel behoorlijk misleidend

  4. Volgens mij wordt het tijd dat RTL Z hier dan iets aan gaat doen, in mijn ogen wordt hun naam misbruikt en wordt door Z-works medewerkers de indruk gewekt dat Z-Works in opdracht van, dan wel uit naam van RTL Z handelt. Pure misleiding, of ligt het toch anders ……………..

  5. Op Kijkonderzoek staan de kijkcijfers van RTL-Z: bijna de gehele dag staat hun kijkdichtheid, marktaandeel, kijkgemiddelde en totaal op nul. Met andere woorden, zij hebben u nodig. U mag hun offreren.

  6. Primetime television / doe maar duurzaam zijn oplichters

    Doen zich voor als RTL, maar zijn niet van RTL. Doen net of ze jou een “unieke” kans aanbieden voor een programma waar nog geen hond naar kijkt. Als je binnen 24 uur er vanaf wilt moet je opeens 50% gaan betalen. Misleidende verkoop.

    Dit is puur een verdienmodel.

    Trap er niet in.

  7. Ik heb in februari 22 het zelfde meegemaakt. Zo ’n gladjanis aan de telefoon en nu een een factuur die de helft betaald moet worden.Omdat ik me opgelicht voel
    Betaal ik echt niet 1900 euro.
    Wil rechtsbijstand inschakelen

  8. Hoi iedereen,
    Nu ze in Nederland bekend beginnen staan om hun praktijken gaan de programmamakers in België aan de slag. Gisteren gecontacteerd geweest en in de val getrapt, helaas. Iemand suggesties/ervaringen om het contract kosteloos te kunnen verbreken?

    • De wet koop op afstand weet niet of dat in België ook bestaat. Maar aangezien dit bedrijf vanuit Nederland werkt dienen zij zich te houden aan de Nederlandse wet waarin iedere https://ondernemersplein.kvk.nl/bedenktijd-bij-verkoop/
      De consument heeft een wettelijke bedenktijd (zichttermijn) van 14 dagen als hij iets bij u koopt:

      via internet (webshop of onlineverkoopplatform)
      via de telefoon
      aan de deur voor € 50 of meer
      op straat voor € 50 of meer
      op een verkoopparty voor € 50 of meer
      De bedenktijd start de dag na levering. U moet uw klant alle informatie over de bedenktijd geven of sturen. Ook moet u laten weten hoe de klant van de koop of het contract af kan. Doet u dat niet, dan wordt de bedenktijd langer.
      Succes-

  9. Benaderd door programmamakers: “Doe maar duurzaam” voor € 3700 3x uitgezonden op RTLZ en te zien op Videoland.

    Volgens hen een goede niet commerciële deal. Ik mocht er niet te lang over nadenken maar ik stelde er in ieder geval een nacht over te slapen. Na wat onderzoek blijkt alles gebakken lucht.

  10. vandaag ook gebeld maar nu gebruiken ze rtl XL als achtergrond. programma bestaat natuurlijk wel maar inderdaad. mensen €2950,00 vragen voor iets dat zij op tv willen hebben is raar. gelukkig even gegoogled en hier terecht gekomen. ik ga ervoor bedanken. dus van RTL Z zijn ze nu onder de naam RTL XL bezig. misschien hier weer een aandachtspunt . ik moest eigenlijk meteen beslissen maar ik wilde natuurlijk eerst met zakenpartner bespreken had nog 1,5 uur de tijd want dan kwam het in de vergadering. tja gelukkig weten we dat check check dubbelcheck erg belangrijk is. zo zie je maar weer.

  11. Fijn dit artikel, vandaag gebeld, er werd flink druk uitgeoefend. Had al een gek gevoel bij het eerste contact en dit bleek bij het 2e belletje te kloppen. Uiteindelijk het gesprek moeten afkappen. Trap er niet in!

  12. Nou goed dat ik dit even lees, ze bellen me morgen terug. Ook ik werd gebeld door zo`n gladjanus van How Its Done en voelde me in eerste instantie enorm gevleid. vrijdag belden ze me met een terugbelafspraak voor morgen, over kosten is geen woord gesproken! Ik moest wel even re plyen op het bericht dat ze me gingen sturen en deed ik dat niet..nou dan kreeg hij het zwaar zei hij. Rare jongens die Romeinen moest ik gelijk denken

  13. Goedemorgen,mijn echtgenoot werd benaderd keurige dame die een afspraak wilde maken. Inhoudelijk kon zij geen verdere info geven omdat zij alleen de afspraken deed.Voor rtlZ .Dinsdag belde een andere dame het ging over het programma de barometer.
    Na vriendelijk vragen gesteld te hebben kwam de aap uit mouw een bedrag van 2950 euro! Een duidelijk nee was voldoende!Terwijl mijn man met interview bezig was had ik de barometer gegoogeld en hem ook gewaarschuwd!

  14. Op de site van RTLNieuws staat het onderwerp gewoon tussen de FAQ’s, ze nemen er dus niet echt afstand van.
    https://www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/5197764/rtl-z-producenten-tape-desk-programma-betaald-zender-faq

    Ik ben vandaag ook gebeld en herkende het verhaal van een vriendin die hetzelfde was overkomen, dus afgekapt. Maar het is zeer misleidend, ook omdat je op de site van het programma en/of het productiebedrijf met geen woord gerept wordt over de kosten.

  15. ik ben net gebeld en ik wordt dinsdag as nogmaals gebeld door de programmamaker Stefan Kidane.
    ik vroeg wat de kosten zijn en wat het mij oplevert als ik aan dit programma de barometer mee zou doen. Dat kon mij Stefan mij dinsdag allemaal vertellen.
    ik zal hen duidelijk maken dat mijn kennis niet gratis is en dat ik hem wel een nota ga sturen. ik hoef geen landelijke reclame, geien ik de plaatselijke aanvragen amper bij kan benen. Vakmensen zijn schaars…

  16. Net gebeld, zelfde wauwel verhaal als direct hierboven. Er wordt de suggestie gewekt dat je wellicht interessant bent om in een uitzending te komen. Laat dat wellicht maar weg zolang je betaalt. Ik moest akkoord geven op een e-mail dat Roxanne van RTLZ mij mocht bellen. Wat je dus vooral niet moet doen.

1 Trackback / Pingback

  1. Radar maakt aflevering over handelswijze mediarijfbedrijf Z-Works - Spreekbuis.nl

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*