‘Laat KINK op frequentie 3FM bieden’

De kritiek op het slecht presterende 3FM zwelt verder aan. Op Nederlands Media Nieuws uit ook Arthur Terpstra van mediabureau Magna Global zijn kritiek op de zender.

Terpstra: ‘Hoe kan het dat de grote zender van weleer uitkomt op een marktaandeel van maar 2 procent? Terwijl de dekking van deze zender zo groot is dat deze praktisch te ontvangen is uit de broodrooster. NPO 3FM is ingehaald door de realiteit. Het is niet meer te verdedigen dat ze op de FM zitten en al helemaal niet dat er jaarlijks miljoenen aan belastinggeld naartoe gaat.’

Al jaren zakt het luisteraandeel van de ooit populaire jongerenzender. Bij het afgelopen kijkonderzoek bleek dat de zender zelf op een laagterecord in haar 55-jarige bestaan te zijn beland.

Volgens de mediaconsultant gaat het mis bij de positionering van 3FM. ‘Neem het alternatieve karakter van NPO 3FM. Dat wordt ook krampachtig afgewisseld met inwisselbare popmuziek. Of de ambitie jongeren te bereiken, maar dan ook nog de voor hen minder aansprekende oudere alternatieve muziek draaien en dit via FM, terwijl jongeren toch echt beter te bereiken zijn via online. Dat er dan dit jaar nog eens circa 10 miljoen belastinggeld tegenaan wordt gegooid om de volgende doelstelling te halen is schrijnend’, aldus Terpstra.

Geen één zender zit volgens hem te wachten op een nieuwe frequentieveiling, behalve KINK. Terpstra: ‘Laat een rechter of commissie bepalen wat de waarde is van de 3FM-frequentie en laat KINK erop bieden.
KINK is een commerciële zender die een duidelijke keuze heeft gemaakt om het alternatieve geluid aan de man te brengen, dus een vinkje bij diversiteit in het radiolandschap.’

Bron: Nederlandsmedianieuws.nl

7 Comments

  1. Die 10 miljoen belastinggeld voor NPO 3FM, kan zeker nu in de coronacrisis beter ergens anders aan uitgegeven worden. Investeer het geld in de zorg en geef de horeca een extra steuntje in de rug.

  2. Het marktaandeel van NPO Radio 4 is niet veel hoger. Is er wel eens onderzocht hoeveel mensen daarnaar, via de FM in de vrije ether, luisteren? En voor die enkele automobilist is er een prima alternatief: DAB+

  3. Jongeren luisteren steeds meer online maakt de npo niks uit want die 10 miljoen draaien ze er gewoon doorheen geen probleem heel makkelijk om over andermans geld te beslissen en over de balk te gooien.

  4. Gezien bovenstaande reacties lijkt het me verstandig om zo snel mogelijk met analoge radio op de FM band te stoppen. Goed voor de verkoop van (auto)radio’s en geen gezeur meer over schaarse kavels.

  5. Kink zit gelukkig al op dab+, thuis heb ik stubru aan. Dat is vergeleken met 3fm een verademing. Geen vaste “hits” en niet te beroerd om alle soorten muziek te draaien op ieder moment van de dag.

  6. Vandaag, 3 februari (The day the music died), staat er een interview op ad.nl met Jurre Bosman, NPO-baas audio.

    https://www.ad.nl/show/jurre-bosman-radio-is-meer-dan-alleen-de-luistercijfers~aa3d8068

    Over 3FM zegt hij (wijs):

    “Een radiostation zet je niet met een paar wiskundeformules op de rails. Het is zoeken naar chemie, het juiste team, de mensen. De tijd geven. We zijn lang zoekende geweest. Waar staat het merk, wat is de identiteit? We hebben het station een opfrisbeurt gegeven.”

    […]

    “3FM staat voor nieuwsgierig, avontuur, in de voorhoede staan op festivals en bij poppodia, voor nieuwe muziek, onbekende muziek en livemuziek, op meerdere platformen. Het is ouderwets om alleen naar de luistercijfers te kijken. Deze groep is heel veel te vinden op social media, daar moet je als station dus ook aanwezig zijn. Het Instagramaccount van 3FM is gegroeid naar 100.000 volgers, dan ben je geen kleine jongen. We zijn lekker op weg.”

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*