Kritiek op Nationaal Media Onderzoek 2023: “Een vertekend beeld van de werkelijkheid”

Deze week uitte mediaspecialist Marco Raaphorst stevige kritiek op de recente editie van het Nationaal Media Onderzoek (NMO) van 2023. Raaphorst bestempelde het onderzoek, waarin de mediatrends op basis van een steekproef onder 3100 luisteraars zijn onderzocht, als “broddelwerk”.

Het NMO, een gezamenlijk initiatief van Stichting KijkOnderzoek (SKO), Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO), Stichting Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM) en de Verenigde Internet Exploitanten (VINEX), beoogt een overzicht te bieden van het mediagebruik in Nederland. Desondanks stelt Raaphorst dat de methodiek achter het onderzoek ernstige tekortkomingen vertoont, met name in hoe het luistergedrag voor muziek en podcasts wordt gerapporteerd.

Een van Raaphorsts voornaamste bezwaren richt zich op de vage definitie van de term ‘wel eens’ luisteren, die naar zijn mening een onnauwkeurig beeld schetst van het daadwerkelijke mediagebruik. Hij bekritiseert ook de samenvoeging van muziek- en podcastluisteraars in de categorieën van onlinemuziekdiensten zoals Spotify, wat een misleidend beeld geeft van de populariteit en het gebruik van verschillende media.Verder wijst hij op het ontbreken van gegevens over specifieke podcast-apps en stelt dat het onderzoek er goed aan had gedaan om het luistergedrag voor muziek en podcasts als twee afzonderlijke activiteiten te analyseren.

Volgens Raaphorst leidt de huidige aanpak tot “percentages vol appels en peren” die niet representatief zijn voor de werkelijkheid. Raaphorst benadrukt de noodzaak voor beter onderzoek binnen de sector, iets wat essentieel is voor de verdere ontwikkeling en begrip van podcasting als een unieke en waardevolle vorm van media.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*