Kijkonderzoek 2021: Nederlanders keken 6 minuten minder tv per dag

De Nederlander keek in 2021 gemiddeld 154 minuten per dag naar televisiezenders (2 uur en 34 minuten); dit is 6 minuten minder dan in 2020. Het percentage uitgesteld kijken binnen zes dagen na de uitzenddag steeg in 2021 naar 17,2%, wat overeenkomt met 27 minuten per dag. In 2020 was dit nog 24 minuten per dag.

De TV schermtijd ofwel de totale tijd die voor het televisiescherm werd doorgebracht was in 2021
200 minuten (3 uur en 20 minuten). Dit is 6 minuten minder dan in 2020. De in coronatijd relatief
goed bekeken nieuws- zorgden in het jaar 2020 voor de hoge kijktijd. Naast het kijken naar televisiezenders (inclusief live en uitgesteld kijken) zit in de TV Schermtijd ook de tijd die wordt besteed aan het bekijken van bijvoorbeeld video on demand diensten (o.a. Netflix, Videoland en Disney+).

De top- 10 wordt aangevoerd door de EK voetbalwedstrijd Nederland-Tsjechië op 27 juni 2021 met gemiddeld 5.745.000 kijkers. Het programma met het hoogste totaal aantal kijkers was de finale van het Eurovisie Songfestival op 22 mei 2021. Het totaal aantal kijkers dat dit programma bereikte was 8.955.000.

Meest uitgesteld bekeken
Wie is de Mol van 16 januari 2021 is het meest uitgesteld bekeken programma van 2021 met gemiddeld
1.697.000 kijkers die uitgesteld keken binnen 6 dagen na de uitzenddag.

Marktaandelen zenders
De publieke omroepen behaalden in 2021 over de gehele dag gezamenlijk een gemiddeld marktaandeel
van 36,3%. De zenders van RTL Nederland behaalden een marktaandeel van 24,6% en de Talpa TV
zenders 15,9%.

In het avondtijdvak (18:00- 24:00 uur) behaalden de publieke omroepen een marktaandeel van 38,0%,
de zenders van RTL Nederland 29,2% en de Talpa TV zenders 18,2%. De zender NPO 1 heeft het hoogste
marktaandeel, zowel gedurende de dag als in de avond was dit 24,8%. De SKO Light zenders bereikten gezamenlijk gemiddeld per maand 74,8% van de Nederlandse bevolking. Het marktaandeel van deze zendergroep is in 2021 uitgekomen op 2,9%.

Op dinsdag 18 januari verschijnt het SKO Jaarrapport. Het jaarrapport bevat uitgebreidere TV kijkcijferresultaten over 2021, waaronder cijfers op doelgroepniveau. In 2022 zal het kijkonderzoek binnen het kader van het Nationaal Media Onderzoek (NMO) worden vernieuwd. Hierdoor zullen we nog meer inzicht krijgen in het kijkgedrag van het Nederlandse publiek. Onder andere op het gebied van andere schermen dan de televisie en het kijken naar
video on demand diensten. Dit jaaroverzicht en het jaarrapport 2021 zullen dan ook de laatste jaarpublicaties zijn in de huidige opzet. Er zal volgend jaar wel worden geprobeerd om een zo goed mogelijke vergelijking met de 2021 cijfers mogelijk te maken

De TV-uitzending uit 2021 met het hoogste aantal gestarte streams online is Kinderen van
Ruinerwold van 14 april. De stream werd 565.431 keer gestart. Op de tweede plek staat de EK
voetbalwedstrijd Italië-Engeland (finale) van 11 juli met 529.659 gestarte streams


Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*