Kees Verhoeven (D66): ‘De NPO verliest z’n werkelijke taken uit het oog’

D66-mediawoordvoerder geeft vandaag in Trouw aan dat hij de de NPO plannen als contraproductief ziet. Volgens hem ligt de focus te veel op kijkcijfers en bezoekersaantallen. Hierdoor stelt de publieke omroep zich gelijk aan de commerciele omroepen wat hen alleen zwakker en uiteindelijk zelfs overbodig zal maken.

Kees Verhoeven: “Terwijl Google en Netflix in hoog tempo de wereld veroveren en het medialandschap veranderen, voert Hilversum een achterhoedegevecht om de macht. In plaats van tien omroepen die elk hun eigen keuzes maken, wil de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) naar een BBC-model met sterke centrale sturing. Bij deze machtsgreep richt de NPO de blik echter niet op de kwaliteit van programma’s en platforms, maar staart zich juist blind op kijkcijfers en bezoekersaantallen.” 

Volgens Verhoeven wil de NPO steeds meer een BBC-model hanteren, maar is dat het in praktijk niet. Diverse voorbeelden benoemt hij in zijn artikel zoals de commerciele deal met betaalzender FOX Sports over voetbalrechten en de aankoop van ‘The Graham Norton Show’ door de VARA, terwijl dit programma al te zien is Comedy Central. Hiermee worden commerciële zenders de markt uitgedrukt met publiek geld. 
 

“Door commerciële zenders te imiteren, wordt de publieke omroep vanzelf overbodig. Door publieke meerwaarde te bieden, kan de publieke omroep ook in de toekomst onderscheidend blijven.”, aldus Verhoeven

Lees het hele artikel in Trouw. 
 

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*