Kees Baars: ‘Steeds meer online luisteraars, maar ook meer concurrentie’

Op OnlineRadioAwards.nl is het nu mogelijk om te stemmen op je meest favoriete online radiostations, podcasts en presentatoren. We zetten komende tijd diverse radiomakers en podcasters in de spotlights. Ditmaal: Kees Baars (Baars Classic Rock)

Wat was voor jou de reden om naast de radiowerk een eigen online radiostation te starten?
Toen ik in 2010 Baars Classic Rock startte deed ik geen ander radiowerk. Het was destijds mijn manier om toch weer radio te kunnen maken.

Zit er veel verschil in de muziek op Baars Classic Rock en Countdown Café?
Er zijn zeker overeenkomsten, maar ook grote verschillen. Op Baars Classic Radio hoor je naast het bekendere werk ook veel albumtracks en live opnamen. En de muziek die je ‘s avonds in de specials hoort (symfo, bluesrock) draai ik niet in Countdown Café. Ik probeer in Countdown Café zoveel mogelijk liedjes te draaien die de meeste mensen nog wel kennen, maar die je nooit meer ergens hoort.

Al enige jaren ben je eigenaar van de merknaam Countdown Café. Kunnen we nog eens een online station met deze sterke merknaam verwachten?
Ik heb nog geen plannen in die richting.

Voor je online radiostation gebruik je de slogan “Baars Classic Rock, het radiostation met de meeste gitaarsolo’s ter wereld.”. Hoeveel gitaarsolo’s zijn er op dagelijks op het station te beluisteren?
Das moeilijk te zeggen. Ik wilde graag een opvallende slogan, maar of het ook echt zo is, weet ik niet.

Welke voordelen heeft online radio voor jou ten opzichte van FM ?
Iedereen kan een online station beginnen, de investeringen zijn gering vergeleken met FM.

Door de huidige technologische ontwikkelingen worden online radiostations steeds toegankelijker. Wat moet er gebeuren om deze door een nog grote publiek te laten omarmen?
Da’s lastig te zeggen; de tijd zal het leren. Er wordt steeds meer online geluisterd, maar er is dus ook steeds meer concurrentie.

Waar moeten mensen op letten als zij een eigen online radiostation willen starten?
Ik heb in de loop der jaren gemerkt dat het grootste struikelblok de muziek is. Want hoe kom je aan die duizenden liedjes? Ik heb zelf een uitgebreide verzameling classic rock CD’s, maar toen ik Baars Classic Rock wilde starten, ben ik ongeveer een half jaar bezig geweest om de muziek te digitaliseren en het format te maken, alvorens het station online ging. En denk aan de kosten, zoals BUMA, Sena en een internet provider, toch al gauw zo’n € 150 a 200 per maand.

Kijk voor meer informatie op OnlineRadioAwards.nl

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*