John de Mol wint bitcoin-rechtszaak tegen Facebook

Facebook moet nepadvertenties waarin mediamagnaat John de Mol bitcoins of andere digitale valuta aanprijst nu en in de toekomst weren. Dat heeft de rechter in Amsterdam vandaag bepaald.

De Mol eiste in mei dat Facebook per direct maatregelen zou nemen tegen de advertenties, die al maanden rondgaan. De media-ondernemer wilde ook dat er een filter zou komen op zijn naam en foto, maar volgens de rechter is dat niet nodig.

 John de Mol: “Ik ben heel blij dat de rechter mij in het gelijk heeft gesteld en dat Facebook de door mij geëiste maatregelen moet nemen om misleidende bitcoinadvertenties met mijn naam en/of beeltenis van haar platformen te weren. En dat het bedrijf mij de gegevens van de afzenders van de advertenties moet verstrekken. Ik mag hopen dat deze uitspraak voor Facebook aanleiding is om zo snel mogelijk maatregelen te nemen, waardoor onschuldige mensen niet meer met de nep-bitcoinadvertenties kunnen worden opgelicht. Ik hoop bovendien dat niet alleen ik, maar ook alle andere bekende Nederlanders die zijn misbruikt voor deze nepadvertenties profijt gaan hebben van deze uitspraak en de opgedane kennis. Mijn juridisch adviseurs en ik zullen nauwlettend volgen of Facebook nu ook daadwerkelijk snel maatregelen neemt tegen dit bedrog.”  

2 Comments

  1. Ik ben benieuwd hoe het toezicht op naleving van de uitspraak kan worden uitgevoerd en op welke wijze deze gedragslijn gehandhaafd en afgedwongen kan worden. Facebook is een internationaal bedrijf dat zijn standplaats in de VS heeft. Reikt de Nederlandse jurisdictie zover over de grenzen? Ik heb mijn twijfels over de praktische haalbaarheid van dit oordeel.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*