Jim Souren (Nederland.FM): ‘Op Radio.NL hebben we ons herkenbare radioconcept uitgebreid’

Online luisteren naar de radio groeit, merkt Jim Souren. Met Nederland.FM & Radio.NL bedient hij steeds meer luisteraars. Het succes van een vaste formule.

‘Er wordt meer via internet naar de radio geluisterd dan ooit’, constateert Souren. En een belangrijk deel van die luisteraars vindt zijn of haar favoriete station via zijn radioportals. Twintig jaar geleden begon hij met Nederland.FM en onlangs heeft hij website Radio.NL overgenomen.

‘Wij durven vanwege het bewezen succes van Nederland.FM niets aan die website te veranderen.’ Radio.nl toonde het laatste nieuws in de radiowereld, maar heeft nu dus een andere invulling gekregen. Souren: ‘Voor wat wij doen is www.radio.nl denk ik wel de beste domeinnaam die je je kunt wensen. Toen de vorige eigenaar, Martin Slijper, ons liet weten dat hij die domeinnaam wilde verkopen, waren we er snel uit. Martin had en heeft een passie voor radionieuws. Hij zet dat nu verder voort met de website RadioWereld.nl.

Op Radio.NL hebben we ons herkenbare radioconcept uitgebreid met meer regionale en andere leuke thema/genre radiostations en gaan we andere handigheidjes uitproberen.’

Oude radio’s
Souren kwam in 2000 op het idee voor Nederland.FM tijdens zijn studie orthodontie. ‘Ik kende toen veel afgestudeerden die in het buitenland gingen wonen en werken en daar Nederlands nieuws en muziek misten. Echter via de ether is radio fysiek begrensd door het bereik van de zendmasten die min of meer alleen tot net over de grens van Nederland uitzenden. Internet gaf echter de mogelijk om diezelfde radiostations nu wereldwijd te kunnen beluisteren.Souren, die zelf al jong bezig was met computers en software programmeren, bouwde samen met systeembeheerder Alex Laan, die hij aan de universiteit had leren kennen, de eerste versie van Nederland.FM. Het concept en de vormgeving van de website is weinig veranderd in al die jaren. De inspiratie voor de portal komt van het uiterlijk van oude radiotoestellen van net na de oorlog waarbij alle radiostation namen op de fm band maatverdeling op de voorkant stonden. Wij hebben toen bij de eerste versie die tekstuele zendernamen vervangen door kleurige en herkenbare logo’s van die radiostations. Dat werkte erg goed.’

‘Wij hebben een groot trouw publiek. De radiostations hebben een vaste plek op de portal en gebruikers weten hun favoriete zenders feilloos te vinden. Daar moet je niets aan veranderen. Ik heb wel eens geëxperimenteerd om de plaats van de zender af te laten hangen van het aantal luisteraars. Het best beluisterde radiostation kwam dan automatisch linksboven te staan en de minst beluisterde rechtsonder. Die volgorde veranderde iedere maand. Honderden gebruikers lieten na de eerste shuffle per e-mail boos weten dat ze hun radiostation niet meer konden vinden. Na een week hebben we gauw alles weer op z’n vertrouwde vaste plaats gezet.’

De kunst van het weglaten
Dat betekent overigens niet dat er nooit iets verandert. Souren: ‘Aan de voorkant van de portal veranderen we dus niet veel. Er zitten geen toeters en bellen op. Iedere knop die geen meerwaarde had, hebben we weggehaald. Qua vormgeving volgen we de filosofie “de kunst van het weglaten”. Aan de achterkant innoveren we wel. We doen bijvoorbeeld ons best ervoor te zorgen dat de stations sneller starten met afspelen als mensen ze aanklikken. Ook het aanbod van radiozenders verandert iets afhankelijk van het seizoen. In deze tijd van het jaar zijn de kerststations populair, dus staan die er tegenwoordig al op 1 oktober bij.

Onderzoek en groei
Souren doet ook veel onderzoek naar het (anonieme)luistergedrag op de radioportals. ‘Dat delen we met de radiostations. Op www.internetluisteronderzoek.nl zijn vanaf 8 uur ’s ochtends de luistercijfers van de dag ervoor in te zien. Daarin zie je ook het meetbare succes van de kerststations. In het buitenland (we zijn ook in o.a. België, Spanje, Italië, Denemarken en Duitsland actief) komen ze daar pas half november mee. Hier vragen onze gebruikers al eind september om kerst stations.’

Concurrentie is er volop, ook voor zijn radioportal. ‘Ons publiek is blij met wat we doen. We zijn al 20 jaar marktleider en daar ben ik trots op. Marktleider worden is moeilijk maar marktleider blijven is nog veel lastiger. Onze focus ligt op het aanbieden van een eenvoudige en altijd goed werkende radiodienst op laptop, tablet en mobiel.

We kunnen echt nog wel verder groeien. Nu mobiele internetpakketten geldig zijn in heel Europa kun je met Apple CarPlay en Android Auto ook via Nederland.FM naar de Nederlandse radio luisteren als je in je huurauto op vakantie rondrijdt in Spanje of Frankrijk. Ziggo en KPN hebben dit jaar bijna overal het analoge radiosignaal via de kabel uitgezet en als de FM-radio ooit uit de ether verdwijnt, zul je ook weer extra groei bij ons zien. Een andere optie is natuurlijk het kopen van een DAB toestel voor het luisteren naar digitale radio via de ether. Maar mensen kopen niet zo snel meer een apart fysiek DAB-toestel erbij. Ze gaan liever over op hun al gekochte laptop, tablet of smartphone. Daarnaast werkt het DAB toestel ook weer niet in het buitenland.’

Polo, orthodontie en radio
Naast orthodontie en radio heeft Souren nog een grote liefde: de polosport. ‘Ik kom uit de dressuurwereld, maar daar miste ik toch het teamgevoel. Polo speel je vier tegen vier en je bespreekt met je teamgenoten de tactiek die je volgt. Voor mij is paardensport/polo de ultieme ontspanning. Bij polo ben je bijna dagelijks bezig met paarden, die heel sterk op jou reageren. Voel jij je goed, dan voelt en rijdt het paard ook goed. Maar ben jij gestrest, dan zijn je paarden dat ook. Je kan ze niet voor de gek houden en ze eisen en verdienen alle aandacht.’

‘De orthodontie en de radiosites zie ik beiden als werk, maar de banen zijn erg verschillend. Als orthodontist loop ik de hele dag rond en praat ik met alle patiënten (klanten) die je daardoor steeds beter leert kennen. Als ik met de radioportals bezig ben, zit ik de hele dag zo goed als stil op een stoel achter een computerscherm en je weet totaal niet wie de gebruikers (klanten) van je radiosites zijn.’

‘Inmiddels weet ik ook waar ik goed en slecht in ben. Ik ben geen content- ofwel radiomaker. Ik ben beter in het (uit)bouwen van distributie platformen op internet zodat zoveel mogelijk mensen kunnen genieten van al die mooie radiostations die ons land rijk is.’

Als orthodontist zie ik dagelijks vooral jongeren. Ik werk freelance door het hele land, en er zijn duidelijke verschillen. Jongeren in Meppel zijn anders dan die in Amsterdam of Vlaardingen. Ik vraag ze vaak of ze naar muziek luisteren. Dat doen ze zo goed als allemaal, net als wij dat deden in onze jeugd. Ik maakte vroeger mijn eigen cassettebandje met favoriete hits, nu gebruiken ze Spotify daarvoor. Erna vraag ik ze dan of ze ook naar radio luisteren. Ze luisteren echt ook nog veel naar radio. De laatste vraag is hoe ze naar radio luisteren. Als er maar een paar jongeren per dag Nederland.FM noemen, ben ik een tevreden mens.’

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*