Jeroen van Inkel: ‘Het originele Veronica is niet te reproduceren in commercieel concept’

Eind jaren ’80 werd bij de meeste radiostations besloten dat dj’s niet meer hun eigen muziek voor hun programma mochten kiezen. In de nieuwe Curry en Van Inkel-podcast vertelt Jeroen van Inkel tegen Simone Walraven dat hij in die tijd aan dit nieuwe muziekbeleid moest wennen.

Het ging bij hem met vallen en opstaan en hij heeft er veel last van gehad. Hij werd zelfs bijna door zijn toenmalig manager Unico Glorie ontslagen toen hij zich niet aan dit nieuwe playlist hield.

Van Inkel: ‘Op een gegeven moment moest er op een corporate manier omgegaan worden met een creatief gegeven. Dat laat zich niet vangen, maar je hebt toch te maken met mensen die budgetten maken, businessplannetjes schrijven. Het is eigenlijk een soort van rondje dat je door een vierkant gat probeert te drukken. Ik ben er ook van overtuigd dat het originele en leuke Veronica op geen enkele manier te reproduceren is in een commercieel concept. Want er moet een bepaalde manier risico worden genomen, waardoor mensen zeggen: ‘Kijk dit is nou Veronica!’

Luister hier de gehele Curry en Van Inkel podcastuitzending

https://www.curryenvaninkel.nl/

6 Comments

  1. Hij heeft helemaal gelijk. Ophouden met die voor geproduceerde playlists en muziekkavels waaraan men zich moet houden. Bij Talpa is het helemaal raar want daar heb je 2 stations die een beetje het zelfde zitten te doen. Radio 10 en Veronica zitten elkaar te beconcurreren onder de Talpa vlag. Waarbij Radio 10 tegenwoordig de grote winnaar is en Veronica er een beetje bij bungelt. Giel Beelen in de ochtend past ook echt totaal niet bij Veronica.

  2. Een mooi bericht om mijn voorstel dat ik ongeveer een maand (10 november) geleden in de nieuwsgroep nl.media.radio heb geplaatst hier ook te plaatsen.
    Gratis advies aan Talpa…..

    Rink

    ———–

    Reactie op:

    Grappig…
    Marc Adriani zegt eerst dat Talpa 20-49 het belangrijkste vindt.
    Commercieel bedrijf, adverteerders, het oude verhaal herhalend.
    Met maar liefst 4 grote radiozenders volkomen negerend dat het geld tegenwoordig bij 50+ zit, de rest van NL heeft grotendeels moeite om rond te komen.
    Logisch zou zijn om 1 van die 4 radiozenders op een iets ouder publiek te richten. Op dit moment vissen ze alle 4 in dezelfde vijver….

    Aan het eind van het artikel vindt hij 20-49 toch wel wat raar en hij verwacht dat de groep 50-60 ook “super interessant” gaat worden.
    Dus maar eens gegoogled hoe oud Marc is.
    En jawel, hij wordt in januari 47 jaar!

    Oftewel, hij valt zelf over 3 jaar buiten de doelgroep van al zijn 4 radiozenders……
    Wellicht reden om 1 van zijn 4 radiozenders toch om te toveren in bv. 30-60?
    Ik zou zeggen, Radio Veronica zit op het gouwe-ouwe kavel, maak daar dan een echte gouwe-ouwe zender van met een mix van “de beste muziek uit de afgelopen 60 jaar”, dus 1960-2020. Maar laat de laatste 5 jaren maar weg, want die komen al genoeg aan bod bij Sky, 538, 10, Q, 2, 3, etc.
    Overdag hits uit die tijd en ‘s-avonds album tracks en minder bekende muziek. Zet eens een totaal ander muziekstation in de markt!
    Succes verzekerd en nauwelijks concurrentie.

    Gratis advies van een 60-plusser.

    Val ik weer buiten de doelgroep…..

    • De link, waarop mijn stukje een reactie was, is verwijderd.
      Zoek bij radio.nl op :
      “talpa-radiobaas-wij-kijken-alleen-naar-doelgroep-20-49-jaar”

  3. Kan Radio Veronica niet de samenwerking aangaan met 192tv ? Een echte Golden Oldies zender helemaal gericht op de 50plus luisteraar, wat Radio 5 en 40Up van Harry Winter doet maar dan meer met zeezendergevoel, en niet alleen oude hits pompen maar waar ook meer plaats is van oude underground (Lexjo-stijl) . Misschien dat Harry de W zich eens met (radio)Veronica moet gaan bemoeien.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*