Jan Slagter: “We zijn een stevige omroep die anders is dan anderen”

Jan Slagter, de oprichter van Omroep MAX, heeft uit handen van Joop van den Ende de Media Oeuvre Award 2019 van Spreekbuis.nl gekregen. In de afgelopen jaren is hij erin geslaagd een omroep met een scherp profiel op te bouwen, die steeds meer leden, kijkers en luisteraars aan zich weet te binden. Een bijzondere prestatie die een Oeuvre Award rechtvaardigt, al is Slagter nog lang niet aan het einde van zijn loopbaan toe.

Omroep MAX is dit jaar 15 jaar actief op radio, televisie en internet. Daarnaast is het eigen omroepblad MAX Magazine zeer succesvol: het is niet alleen het enige nog in oplage stijgende omroepblad, maar zelfs het snelst groeiende tijdschrift van Nederland, aldus de jury van Spreekbuis.nl. Bovendien is Omroep MAX ook maatschappelijk actief, met onder meer de eigen MAX Ombudsman en de stichting MAX Maakt Mogelijk, die het maatschappelijk en geestelijk welzijn van ouderen wil bevorderen.

Is MAX van een omroep inmiddels uitgegroeid tot een beweging? Nee, vindt oprichter Slagter. “Onze core business is en blijft programma’s maken op radio en tv en online. We zijn wel een vereniging, met 360.000 leden, en daarbij hoort een verenigingsleven. Het is niet zo dat het enige contact met onze leden bestaat uit een jaarlijkse acceptgiro voor de contributie! We organiseren van alles voor onze leden, zoals dagjes uit en reizen. We komen ook op voor de belangen van onze doelgroep, de ouderen, en dat zie je terug in onze programma’s. We hebben een ombudsman die ze elke werkdag kunnen bellen. Als mensen echt vastlopen bij instanties, bijvoorbeeld de belastingdienst, dan hebben wij een team van deskundige vrijwilligers die hen echt kunnen helpen. Wij spelen maatschappelijk een rol van betekenis. Denk bijvoorbeeld aan de kwestie rond het ABP, toen mensen die te veel geld hadden gekregen, zonder dat ze dat wisten, duizenden euro’s moesten terugbetalen. Dat hebben wij aanhangig gemaakt, met succes, want uiteindelijk besloot het ABP die terugvordering te stoppen. Een ander voorbeeld is ons standpunt in de discussie rond voltooid leven. Ik vind dat iedereen zelf mag bepalen of zijn of haar leven voltooid is. Maar we moeten er eerst alles aan doen om mensen het gevoel te geven dat ze erbij horen, dat ze niet eenzaam zijn. Als ze dan alsnog van mening zijn dat hun leven voltooid is, dan is dat hun keuze. Daar ga ik niet over.”

Profiel
Terugkijken ligt niet echt in zijn aard, maar Slagter wil wel even stilstaan bij de afgelopen 15 jaar. Hoe waren zijn verwachtingen, had hij een voorbeeld? “Ik wist natuurlijk niet van tevoren dat het allemaal zo zou lopen. Elke concessieperiode denk ik weer: hoe gaan we verder? Wat doet de politiek, die de publieke omroep dicht op de huid zit? Maar elke keer lukt het weer en kunnen we verder. Ik kijk uit naar de nieuwe concessieperiode van vijf jaar, die volgend jaar start en waarin we de externe pluriformiteit van het publieke bestel opnieuw moeten waarmaken. Omroep MAX heeft een duidelijk profiel, we zijn herkenbaar en ook breed bekend als media merk. We zijn een stevige omroep die anders is dan anderen en dat is belangrijk, binnen het bestel ontbreekt het wel eens aan profilering. Sommige omroepen zijn net als wij goed geprofileerd, zoals BNNVARA, VPRO, WNL en EO. Maar KRO-NCRV en AVROTROS? Vind ik moeilijker te onderscheiden, het lijkt allemaal een beetje op elkaar. Het zijn omroepen die in het verleden een helder profiel hadden, maar dat is voorbij. RKK bijvoorbeeld had een duidelijk katholiek profiel, dat de kijker kon herkennen. Dat is belangrijk, dat moeten we bewaken.”

Bij die herkenbare programma’s van Omroep MAX horen natuurlijk ook de presentatoren. Heel wat ervaren krachten uit de radio- en tv-wereld vonden hun weg naar Omroep MAX, maar een lange staat van dienst is geen voorwaarde of garantie wat Slagter betreft. “We zijn geen uitzendbureau. We maken geen programma om de presentator heen. Het gaat andersom: we maken een programma en zoeken daar een presentator bij, iemand zijn die bij ons past.”

In zijn toespraak bij het uitreiken van de Media Oeuvre Award stond Joop van den Ende ook bij het profiel van Omroep MAX stil. Van den Ende prees Slagter, die tegen de heersende opvattingen in ouderen nadrukkelijk in beeld bracht en niet naar de achtergrond verwees. “De omroepen kwamen voort uit een geloof of politieke stroming, maar waren vergeten dat het om de mensen gaat”, aldus Van den Ende. “Jij had een visie, een passie, die ongekend was op dat moment in het bestel.”

Nieuw puzzelblad
Slagter mag dan inmiddels 65 zijn, hij is nog lang niet klaar met werken. Zo wil hij een tweede blad uitbrengen. “We krijgen steeds meer leden, maar ook MAX Magazine groeit. We willen dit jaar met een tweede blad komen. Daarin staan naast de programmagegevens veel puzzels. Ik liep een keer door de supermarkt en zag dat veel ouderen puzzelboekjes kopen. Die zijn best duur. Dat bracht me op het idee om een laaggeprijsd nieuw wekelijks blad te maken, dat voor de ene helft uit programmagegevens bestaat en voor de andere helft uit puzzels. Je hoeft je er niet op te abonneren, het blad komt in de losse verkoop. Peter Contant, die MAX Magazine maakt, is bezig de plannen uit te werken. En we beginnen een café in de bibliotheek in Zoetermeer. Een plek waar mensen bij elkaar kunnen komen, waar MAX Ombudsman een spreekuur houdt en allerlei activiteiten georganiseerd kunnen worden.”

Geen reclameverbod
Verder richt hij zijn pijlen op de politiek. “Minister Slob moet stoppen met het plan om de publieke televisie vóór acht uur ’s avonds reclamevrij te maken. Als de Ster vóór 20.00 verdwijnt, kost dat 70 tot 80 miljoen euro. Dat is geen belastinggeld, dat zijn opbrengsten uit reclame die de Ster dan misloopt. Dan ben je gewoon geld aan het verbranden. De minister biedt daarvoor als compensatie een bedrag van 40 miljoen euro en dat is wél belastinggeld. Wij zeggen: hou reclame, ook vóór acht uur ’s avonds, dan kunnen wij zelf onze broek blijven ophouden en geef die 40 miljoen euro aan de zorg, de politie of het onderwijs want daar is het hard nodig.”

Slagter wil wel een compromis sluiten om de reclame op tv te verminderen. “Wij stellen voor om de Ster te halveren over de hele linie. Geen verbod op reclame in de vooravond, maar een halvering van het totaal.” Hij hoopt op voldoende steun in de Eerste Kamer. “Als dit plan doorgaat, zal dat echt ten koste gaan van de programma’s. In de Tweede Kamer heeft de coalitie een meerderheid, maar in de Eerste Kamer niet. Daarom heb ik hoop dat dit plan daar niet doorheen komt.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*