Jan Lagrouw: “Bijna 40% van onze luisteraars luistert online”

Jan Lagrouw

In aanloop van de Online Radio Awards interviewt Spreekbuis diverse online radio- en podcastmakers. Ditmaal: Jan Lagrouw (E Power Audio Sales en Galio).

E Power doet de sales van o.a. Arrow Classic Rock, Grootnieuws Radio, Radio Continu en RadioNL. Wat merken jullie van de groeiende populariteit van online radio?
In 2007 hebben wij onze naam gewijzigd van CRN in E Power, omdat ik sterk geloofde in de groei van online radio. We waren te vroeg, want mediabureaus zagen helemaal niets in ‘internetradio’ zoals dat toen werd genoemd.
We hadden in 2007 toch een beetje gelijk, want door de jaren heen nam het  luisteren via internet steeds meer toe via desktop en mobiele devices en het verdwijnen van de analoge kabel heeft hier een extra boost aan gegeven. Bijna 40% van onze luisteraars luistert online.
Hierdoor zijn ook de technische samenwerkingen met mediabureaus in stroomversnelling geraakt en bieden wij  ‘digital mediabuyers’ al sinds 2019 de mogelijkheid om Online-Audio
ook programmatic in te kopen voor hun adverteerders. Ook daar zien wij een sterke groei, Online-Audio is de toekomst.

Wat is de echte opvolger van FM? DAB+ of Online?
Zoals ik al zei, Online-Audio via internet is de toekomst. Continu doorontwikkeling en dus verbetering van distributie, brede ‘streamsnelwegen’, krachtige platformen met keus uit ‘de hele wereld’, overal alles kunnen beluisteren, dat is wat de consument anno nu wil en die worden nú al op hun wenken bedient.

Naast E Power ben je ook actief met Galio; een platform voor de online beluistering van radiostations. Welke targetingmogelijkheden biedt Galio?
FM en DAB+ zijn broadcasting en Online-Audio via internet noemen wij monocasting.
Dat gaat het verschil maken in de toekomst. Met de enorme keuze aan radiozenders is het niet meer belangrijk via welke zender een bedrijf adverteert, maar wie je bereikt. Of wáár je iemand bereikt.  En dat kunnen we via Galio targetten op geslacht, leeftijd, geografisch gebied, maar ook op het actuele weer, de beurskoersen of de uitslag van de WK-finale Nederland-Argentinië op 18 december, daar kunnen we á la minute op inspelen.

Jullie radio salesnetwerk is voor een deel regionaal verbonden. Zo zit bijvoorbeeld Simone FM, Radio Continue vooral in het noordoosten van Nederland en Wild FM in het westen van Nederland. Bemerk je dat die regionale kaders door online radio snel vervagen?
Een luisteraar in Brabant zal niet snel afstemmen op het Friese Waterstad FM, want die kennen ze niet en neem Simone FM of Radio Continu, die promoten hun zenders in noord-oost Nederland, dus in Zeeland kennen ze deze zenders niet, dus luistert men ook online niet. Dan moeten ze landelijke promotie in gaan zetten en dat is een te kostbaar verhaal.

Waarmee onderscheidt E Power zich van de landelijke radiosales partijen, waaronder Qmusic, Ster, ORN en Talpa Radio?
Wij hebben als enige partij de mogelijkheid om landelijke radiocampagnes via het complete  E Power-netwerk uit te zenden en regionaal bijvoorbeeld autodealers of filialen te promoten. Dus landelijk de spot van de nieuwe Renault Captur en op de zenders in Friesland  een tag-on “Ga voor de nieuwe Renault Captur naar Auto Jansen in Leeuwarden en Auto Pietersen in Lemmer”. Dat is broadcasting, je bereikt al onze luisteraars in Friesland.

Online-Audio gaat een stap verder. Dan targeten we met ál onze zenders op luisteraars in de provincie Friesland die online luisteren. Dus niet alleen naar de Friese zenders, maar ook Friezen die luisteren naar bv. Ferry Maat’s Soulshow Radio, Easy FM en Arrow Classic Rock.

En als Renault alleen mannen wil bereiken in Friesland tussen de 35 en 65 jaar, dan krijgt alleen dié doelgroep het spotje te horen. Dat is monocasting, je bereikt misschien geen grote massa, maar wel de exacte doelgroep, dus geen waste.

De Online Radio Awards 2022 hebben ‘Vernieuwing’ als thema. Welke vernieuwingen zie jij op het gebied van online radio?
Online radio is onderdeel van de distributieketen en ik geloof niet dat we het spannender moeten maken dan het is. Voor de luisteraar wordt het wel spannender want die heeft meer keuze. Dit zal de markt versnipperen en dat was 10 jaar geleden nog een heel eng woord bij rtv-inkopers. Nu is dat juist positief, want de grote vernieuwing zit ‘m in de targetingmogelijkheden, waardoor het voor adverteerders helemaal niet meer uitmaakt of je een luisteraar via zender A, B of C bereikt, als je het juiste poppetje maar bereikt, dáár gaat het om. Van broadcasting naar monocasting.

Een andere vernieuwing is de bijdrage van online radio aan het nieuwe luisteronderzoek. De tijd van beitel en kleitablet en later dagboekjes, met ellenlange discussies of het dagboekje nu horizontaal of verticaal opgesteld moest worden, ligt achter ons.

Het nieuwe NLO dat dit jaar van start gaat, maakt het mogelijk om de beluistering van broadcastzenders – FM en DAB – én de beluistering van de monocastzenders – internet – te combineren, waarmee we als radiobranche enorme stappen voorwaarts maken op het gebied van rapportages en onderbouwing van de reclamebestedingen.


ONLINE RADIO AWARDS 2022

Het publiek kan weer stemmen op hun favoriete online radiostation, presentator en podcast voor de Online Radio Awards 2022. De prijzen voor de beste online radio- en podcastmakers van Nederland worden donderdag 19 mei 2022 uitgereikt tijdens de Online Radio Day vanuit het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid in Mediastad Hilversum. Kijk voor meer informatie op onlineradioawards.nl

4 Comments

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*