Jaap Bond neemt afscheid als gedeputeerde in Noord-Holland

Jaap Bond nam deze week afscheid als gedeputeerde in Noord-Holland. In een Spreekbuis.nl-interview gaf hij aan dat hij een nieuwe onderzoek wilde opzetten naar de economische waarde van media voor Mediastad Hilversum. Het toegezegde nieuwe onderzoek is er nooit gekomen.

Spreekbuis-journalist Peter Schavemaker interviewde hem 28 december 2016 voor Spreekbuis.nl en De Gooi- en Eemlander.

35 jaar geleden werd voor het laatst door de provincie Noord-Holland een groot inhoudelijk onderzoek gedaan naar het economisch belang van Hilversum als omroepstad. In juni 1984 verscheen hierover het rapport ’Omroep en economische uitstraling’, opgesteld door de inmiddels opgeheven Economisch-Technische Dienst voor Noord-Holland (ETD). In dit 45 pagina’s dikke rapport deed de provincie destijds onderzoek naar de indirecte en directe economische omroepbedrijvigheid in Noord-Holland, de provincie Utrecht en Almere.

De economische uitstraling toen werd een fenomeen genoemd omdat de omroepindustrie, zo schrijven de onderzoekers, niet alleen in het Hilversumse, maar ook daarbuiten een duidelijk stempel drukte op het economische leven van bijvoorbeeld toeleveringsbedrijven, zoals bouw- en installatiebedrijven, de grafische industrie en uitgeverijen, toerisme en zakelijke dienstverlening.

Gedeputeerde Jaap Bond erkende in het Spreekbuis-interview dat werkgelegenheid in de mediastad onder druk staat en wilde een nieuw gedetailleerd onderzoek over de economische waarde van Mediastad Hilversum voor de provincie Noord-Holland.

„Ik vind het een rol van de provincie om weer een soortgelijk groot inhoudelijk onderzoek te laten doen naar de economische waarde van Hilversum als Mediastad voor Noord-Holland”, zei Bond (Economische Zaken). „Ik zeg hierbij toe zo’n rapport, om de cijfers te actualiseren, te willen agenderen binnen de Economic Board Gooi- en Vechtstreek.”

Bond zei in het nieuwe onderzoek te willen kijken naar huidige cijfers in relatie tot omvang van de directe en indirecte werkgelegenheid binnen arbeidsmarkt en onderwijs. Bond zegt verder dat er bedreigingen zijn bij de publieke omroep en er aan de andere kant steeds meer zzp-achtige bedrijven ontstaan die binnen de media actief zijn. „Het zou in het nieuwe onderzoek moeten gaan om vragen zoals: Om hoeveel arbeidsplaatsen gaat het binnen de media? Hoe oud zijn de medewerkers in de mediasector? Wat voor personeel is er nodig? en Hoe spelen we in op de nieuwe wereld?”

Hoewel er sindsdien een aantal deelrapporten zijn verschenen over het economisch belang van de omroep voor de provincie zegt Bond nu: „We gebruiken nu oude cijfers. Deze zouden we moeten updaten.” Het rapport uit 1984 is gebaseerd op de situatie van omroepbedrijvigheid van de ’oude’ omroepen, het rapport spreekt nog over de ontwikkeling van het derde net, de komst van nieuwe media en de introductie van abonneetelevisie. Van commerciële televisie was destijds nog geen sprake, RTL4 ontstond pas in 1989. Het rapport onderzocht naast het toeleveringseffect (deze bedroeg ruim 555 miljoen gulden) ook de salarissen en bestedingen van vaste- en freelance omroepmedewerkers. Uit het rapport blijkt de grote omvang van omroeponafhankelijke werkgelegenheid, destijds. Ruim 9000 mensjaren.

Lees hier het artikel ‘Overheid moet media een duwtje geven’ (28/12/2016)

1 Comment

  1. Ja en ?
    “gedeputeerde Jaap Bond (Economische Zaken). „Ik zeg hierbij toe zo’n rapport, om de cijfers te actualiseren, te willen agenderen binnen de Economic Board Gooi- en Vechtstreek.”

    Nu is ie weg en komt nu met deze conclusie. Had ie eerder moeten doen. Maar ja, zo gaat dat vaak in de politiek.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*