Niels Baas: ’Zenders profiteren met NLZIET van elkaars sterkte’

In 2017 stonden ooit zo populaire tv-programma’s, zoals Idols en RTL Late Night, door hun tanende kijkcijfers flink onder druk. Die dalende kijkcijfers hebben niet alleen te maken met verouderde formats of het gedrag van presentatoren; er is een grotere beweging aan de gang dat enorme veranderingen in het tv-landschap gaat veroorzaken. Omroepplatform Spreekbuis.nl sprak Niels Baas, directeur van de Nederlandse streamingdienst NLZIET, over hoe de televisiewereld er komende jaren uit gaat zien en de noodzaak dat Nederlandse tv-zenders intensiever gaan samenwerken.

NLZIET bestaat al sinds 2014, waarom is jullie platform niet zo bekend als Netflix of Youtube?
Door de komst van Netflix in Nederland zagen NPO, RTL en SBS al in 2014 de noodzaak om een gezamenlijk platform te starten. Bij de lancering hebben we wel wat marketingacties gedaan, maar ons product en de propositie was toen gewoonweg nog niet goed genoeg. De afgelopen tijd hebben we daarom de focus gehad om het product te verbeteren. Sinds kort hebben we nu eindelijk een volwassen product, waar je naast het reclamevrij terug- en vooruitkijken nu ook live streams van alle zenders kan bekijken. We bieden de gehele content tot een jaar terug in hoge kwaliteit van alle grote Nederlandse zenders en zijn daarmee een volwaardig en goedkoper alternatief voor een tv-abonnement. Komende tijd gaan we werken aan onze naamsbekendheid, zodat iedereen kan genieten van NLZIET. We worden inderdaad vaak vergeleken met Netflix en Youtube, maar zijn een totaal andere dienst en kunnen ons met hoogwaardige Nederlandse content echt onderscheiden.

“We worden inderdaad vaak vergeleken met Netflix en Youtube, maar zijn een totaal andere dienst”

Hoe gaat volgens jou het televisielandschap er de komende jaren uit zien?
Er is een snelle opkomst gaande van nieuwe wereldspelers op het beeldscherm, waaronder Amazon, Apple, Facebook, Google en Netflix. Met de overname van Fox door Disney komt daar nog een Amerikaanse wereldspeler bij. Al deze bedrijven worden of zijn met hun activiteiten ook actief in Nederland. Door de komst van hun videoplatformen, zal de aandacht van Nederlandse kanalen verder versnipperen. Niet lineaire zenders, maar online platformen zullen komende tijd steeds meer de aandacht van de kijker krijgen. Buitenlandse platformen zullen in de toekomst ook steeds meer met Nederlandse content komen. Wellicht is het daarom nu voor NPO, RTL en SBS de laatste kans om door de unieke krachtenbundeling via NLZIET met hun programma aanbod het sterkst mogelijke Nederlandse platform te maken.

Wat voor effect hebben al deze veranderingen op de kijker?
Het fenomeen ‘cord cutting’, waarbij kijkers hun traditionele (kabel) tv-abonnement opzeggen, waait nu over van de Verenigde Staten naar Nederland. Het zijn nu nog bescheiden aantallen, maar steeds meer consumenten zijn zich ervan bewust dat ze eigenlijk maar naar een paar zenders kijken en dus geen behoefte hebben (en willen betalen) voor een enorm pakket met tv zenders. Ze kijken eigenlijk al vooral online live en/of on-demand televisie. Deze bewustwording zal een verdere stijging van het aantal ‘cord cutters’ veroorzaken.

“Het fenomeen ‘cord cutting’, waarbij kijkers hun traditionele (kabel) tv-abonnement opzeggen, waait nu over van de Verenigde Staten naar Nederland”

Door de huidige internationale consolidatieslag vallen steeds meer Nederlandse tv-producenten met hun formats in buitenlandse handen. Door de overname van Fox is Disney nu ook mede-eigenaar van Endemol Shine. Het zou goed kunnen dat in de toekomst bekende Endemol Shine- formats zoals Goede Tijden, Slechte Tijden en All you need is love van de huidige zenders worden gehaald. Disney heeft onlangs bekend al gemaakt in de VS al haar films en -series van Netflix te gaan verwijderen om deze vervolgens via haar eigen videoplatform te gaan aanbieden. Door deze versnippering zullen sommige televisieprogramma’s niet meer voor iedereen te zien zijn. Uit onderzoek blijkt dat de Nederlandse consument in de toekomst hooguit voor 2 tot 3 betaalde videoplatformen zal kiezen. Daar zit hoogstwaarschijnlijk Netflix bij en hopelijk ook NLZIET.

NLZIET is een samenwerking tussen NPO, RTL en SBS. Is een samenwerking tussen commerciële en publieke omroepen wel mogelijk?
NLZIET is een unieke samenwerking. Nergens in de wereld bestaat een dergelijk samenwerkingsverband. NPO, RTL en SBS hebben bij de start van NLZIET elkaar moeten aftasten, maar hebben steeds meer door dat ze met alleen het aanbod van hun eigen platformen in het nieuwe medialandschap met internationale grootmachten moeilijk zullen overleven. Vergaande samenwerking op gebied van content distributie via één platform is daarom de enige manier. Daarnaast wordt het voor de consument eenvoudiger om de Nederlandse content te vinden en is het ook een stuk kostenefficiënter dan ieder voor zich een duur eigen platform in de lucht te houden. Op het gebied van content productie en advertenties kunnen NPO, RTL en SBS hun eigen beleid behouden. Zonder tussenkomst van derden, zoals kabelaars. NLZIET is tenslotte een coöperatie en dus zijn de zenders eigenaar. Door het samenvoegen van alle programma’s kunnen de zenders gezamenlijk een groter publiek bereiken. Ze kunnen hierdoor van elkaars sterkte profiteren.

“NLZIET is een unieke samenwerking. Nergens in de wereld bestaat een dergelijk samenwerkingsverband.”

Welke doelstellingen heb je met NLZIET in 2018?
Uiteraard blijven we ons videoplatform continue verbeteren. Naast het huidige abonnement zou ik dit jaar ook graag een light versie van NLZIET willen lanceren om de Nederlandse content nog laagdrempeliger bij de kijker te krijgen om zo hét alternatief te worden voor het stijgende aantal ‘cable cutters’. 42% van de Nederlanders heeft nu al een connected tv en anders kun je je televisie voor een slechts een paar tientjes met internet verbinden. De consument is er nu in ieder geval klaar voor.

Fotografie: Wout Jan Balhuizen

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*