Hoe facilitair bedrijf Chain de coronacrisis probeert te overleven

Geen sportprogramma’s, Eurovisie Songfestival of grote shows met publiek meer. Chain, dat licht, geluid en rigging levert voor onder meer tv-producties, heeft het door de coronacrisis zwaar.

“Corona raakt ons diep”, zegt Paul Chamalaun, commercieel manager van Chain. “Op het persoonlijke vlak maken we ons zorgen over de mensen die voor ons werken en hun gezinnen. We hebben de meest kwetsbare mensen uit de planning gehaald, en in overleg met onze klanten houden we de teams zo klein mogelijk. Maar in een studio zit je soms toch dicht op elkaar, dat is onvermijdelijk. Bij de planning letten we goed op waar iedereen is geweest en maken we er geen duiventil van. De enorme inzet en het aanpassingsvermogen van onze mensen vind ik mooi om te zien, net als het sociale aspect: onze medewerkers zijn erg met elkaar begaan, zowel in de operatie als op kantoor. Deze crisis heeft ook op organisatorisch gebied impact: het maakproces zal hierdoor in de toekomst anders zijn. Het maakt ook creativiteit los. Ineens blijkt dat je toch wel thuis kunt werken, als je maar goed bedenkt hoe dat kan.”

“Programma’s met veel publiek, sport, voor- en nabeschouwingen, het Eurovisie Songfestival, het gaat allemaal niet door nu. Wij vallen terug op de basis, programma’s die nog steeds gemaakt worden, zoals talkshows en actualiteiten: Op 1, Tijd voor MAX, WNL, Jinek en noem maar op. Die programma’s lopen nog wel door. Onze business draait nog daardoor, maar wel minder. De andere tak van ons moederbedrijf, die onder meer theater, entertainment en congressen doet, is nog harder getroffen. Dat ligt ineens allemaal plat.”

“Onze flexibele schil wordt het hardst geraakt, we proberen nu zoveel mogelijk onze vaste werknemers aan het werk te houden. Maar er zo’n 60 tot 70 procent minder werk, dus is ook bij Chain sprake van werktijdverkorting. Deze crisis heeft niemand zien aankomen. Na de vorige economische crisis waren juist weer uit het dal geklommen: de facilitaire bedrijven konden weer ademhalen, iedereen was druk, investeerde weer. Wij dachten dat dit het beste jaar in tijden zou worden! Maar hoewel er nu meer mensen naar de tv kijken dan anders, zitten wij in problemen.”

Overbruggen
“Het is fijn dat de overheid het bedrijfsleven te hulp schiet. Er is minder werk, maar loon wordt wel doorbetaald. Deze periode moeten we zien te overbruggen. We zullen zoveel mogelijk onze eigen broek ophouden, maar gelukkig is er dus een faciliteit vanuit de overheid, waarop we een beroep kunnen doen als dat nodig is. We proberen deze crisis uit te zingen. Onze sector heeft een aantal goede jaren achter de rug, wij ook. Maar als je nu bijvoorbeeld flink had geïnvesteerd met het oog op het Eurovisie Songfestival, de Formule 1 of de Olympische Spelen om maar een paar geschrapte evenementen te noemen, dan heb je mogelijk een probleem. Wij hebben ons de afgelopen jaren meer gericht op onze continuïteit. Dat heeft onze pieken afgevlakt, maar zorgt er nu voor dat het dal minder diep is. Maar ook wij maken ons zorgen, en niet alleen voor de korte termijn. Wat gebeurt er als het weer aantrekt? Hoe staat de freelance-markt er op langere termijn voor? Die mensen zitten nu zonder werk, dus moeten ze iets anders doen. Als we ze straks weer nodig hebben, zijn er dan voldoende vakmensen? Na deze crisis zullen we een inhaalslag maken en ons herstellen. Vervolgens moeten we terugkijken en lessen uit deze periode trekken. Dat wordt
interessant.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*