Hoe Amerikanen naar podcasts luisteren

Podcasts is een vast onderdeel geworden van de Amerikaanse mediaconsumptie, blijkt uit een nieuw onderzoek van het Pew Research Center. Ongeveer de helft van de Amerikanen heeft het afgelopen jaar naar een podcast geluisterd, waarbij een breed scala aan onderwerpen en interesses wordt bestreken.

Belangrijkste bevindingen:

  • Populariteit: Ongeveer 50% van de Amerikanen heeft het afgelopen jaar naar een podcast geluisterd, waarvan één op de vijf bijna dagelijks.
  • Luistermotieven: De belangrijkste redenen om naar podcasts te luisteren zijn entertainment, leren, en iets hebben om naar te luisteren tijdens andere activiteiten.
  • Genres Comedy, entertainment en politiek voeren de lijst aan van onderwerpen waar regelmatig naar geluisterd wordt.

Nieuws en Informatie
Ondanks dat niet iedereen specifiek naar podcasts zoekt voor nieuws, geeft 29% van de luisteraars aan dat het bijblijven met actuele gebeurtenissen een belangrijke reden is om te luisteren. Twee derde hoort wel eens nieuws in de podcasts waar ze naar luisteren. Van deze groep verwacht het overgrote deel (87%) dat dit nieuws overwegend accuraat is.

Toename in luisteraars
Sinds 2013 is het aantal podcastluisteraars in de VS gestaag toegenomen. Belangrijke mijlpalen in deze groei zijn onder meer de lancering van de populaire true-crime podcast ‘Serial’ in 2014, en de investeringen van platforms zoals Spotify in podcasts, zoals de exclusieve deal met ‘The Joe Rogan Experience’ in 2020.

Diversiteit en orginal content
Podcastluisteraars genieten van een breed scala aan onderwerpen, variërend van politiek en geschiedenis tot wetenschap en technologie. Ongeveer een derde van de luisteraars heeft zelfs een verandering in levensstijl overwogen of doorgevoerd naar aanleiding van een podcast.

Politieke content en vertrouwen
Het vertrouwen in de nieuwsinhoud van podcasts varieert politiek gezien: Republikeinen vertrouwen vaker op nieuws uit podcasts dan Democraten. Bovendien zegt ongeveer de helft van de luisteraars dat ze politieke meningen horen in de podcasts die ze beluisteren.

Leeftijdsverschillen in luistergedrag
Jongvolwassenen (18-29 jaar) luisteren veel vaker naar podcasts dan oudere volwassenen. Hun redenen om te luisteren verschillen ook; jongeren luisteren vooral voor entertainment en om iets te hebben om naar te luisteren tijdens andere activiteiten, terwijl oudere luisteraars meer gericht zijn op leren.

Dit onderzoek schetst een divers en groeiend beeld van podcastgebruik in de Verenigde Staten. Met een breed scala aan onderwerpen en een toenemend aantal luisteraars, vormen podcasts een belangrijk onderdeel van het Amerikaanse medialandschap, vooral onder jongere generaties.

Nieuws en Informatie: Ondanks dat niet iedereen specifiek naar podcasts zoekt voor nieuws, geeft 29% van de luisteraars aan dat het bijblijven met actuele gebeurtenissen een belangrijke reden is om te luisteren. Twee derde hoort wel eens nieuws in de podcasts waar ze naar luisteren. Van deze groep verwacht het overgrote deel (87%) dat dit nieuws overwegend accuraat is.

Toename in Luisteraars: Sinds 2013 is het aantal podcastluisteraars in de VS gestaag toegenomen. Belangrijke mijlpalen in deze groei zijn onder meer de lancering van de populaire true-crime podcast ‘Serial’ in 2014, en de investeringen van platforms zoals Spotify in podcasts, zoals de exclusieve deal met ‘The Joe Rogan Experience’ in 2020.

Diversiteit en Unieke Inhoud: Podcastluisteraars genieten van een breed scala aan onderwerpen, variërend van politiek en geschiedenis tot wetenschap en technologie. Ongeveer een derde van de luisteraars heeft zelfs een verandering in levensstijl overwogen of doorgevoerd naar aanleiding van een podcast.

Politieke Inhoud en Vertrouwen: Het vertrouwen in de nieuwsinhoud van podcasts varieert politiek gezien: Republikeinen vertrouwen vaker op nieuws uit podcasts dan Democraten. Bovendien zegt ongeveer de helft van de luisteraars dat ze politieke meningen horen in de podcasts die ze beluisteren.

Leeftijdsverschillen in Luistergedrag: Jongvolwassenen (18-29 jaar) luisteren veel vaker naar podcasts dan oudere volwassenen. Hun redenen om te luisteren verschillen ook; jongeren luisteren vooral voor entertainment en om iets te hebben om naar te luisteren tijdens andere activiteiten, terwijl oudere luisteraars meer gericht zijn op leren.

Conclusie: Dit onderzoek schetst een divers en groeiend beeld van podcastgebruik in de Verenigde Staten. Met een breed scala aan onderwerpen en een toenemend aantal luisteraars, vormen podcasts een belangrijk onderdeel van het Amerikaanse medialandschap, vooral onder jongere generaties.

2 Comments

  1. “… en iets hebben om naar te luisteren tijdens andere activiteiten.”

    Stel je voor dat je even niets iets erbij doet als je al wat doet. Altijd maar die prikkels zoeken. Probeer is een keer niets te doen, maar dan ook echt niets.

    Lanterfanten, lummelen, geen radio, geen muziek, niets doen.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*