Hilversum wilde bouwhoogte vernieuwde Mediapark wegmoffelen

Om niet al meteen weerstand op te roepen wilde de gemeente Hilversum het publiek op zijn best wat vaag informeren over de enorme hoogte van gebouwen op het vernieuwde Mediapark. Dat blijkt uit documenten die De Gooi- en Eemlander van de gemeente kreeg na een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur (Wob).

Het Amsterdamse architectenbureau UN Studio schetst mogelijkheden voor nieuwe gebouwen op het Mediapark in het visiedocument ’Hilversum Media Park Urban Vision 2030’. Voor die visie was de gemeente Hilversum een van de opdrachtgevers.

Terwijl de huidige bebouwing op het Mediapark reikt tot 24 meter hoog, toont het visiedocument gebouwen tot 40, 57,5 en zelfs 78,5 meter hoog. Ofwel: de hoogste bebouwing wordt in de toekomst misschien wel meer dan drie keer zo hoog als nu.

Heftig

Een of meer mensen binnen het ambtelijk apparaat van de gemeente wilden dat vorig jaar liever niet aan de grote klok hangen. Ze vreesden ’heftige reacties’ als concrete bouwhoogtes zouden worden genoemd in de ’urban vision’.

Dat laatste staat in twee documenten, waaronder een uit mei vorig jaar daterende opsomming van 87 kanttekeningen die ambtenaren en wethouder Wimar Jaeger (media, economie) maakten bij de tweede concept-versie van ’Hilversum Media Park Urban Vision 2030’.

In kanttekening 66 staat onder meer: ’Bij ’maximizing potential’ wordt zeer specifiek benoemd welke bouwhoogten in de verschillende gebieden (op het Mediapark, red.) toegestaan zijn’. En verder: ’Afgevraagd kan worden om dit zo specifiek in het stuk te laten staan. De tekst is weliswaar voorzichtig (. . . ’may be considered’- kan worden overwogen, red.) maar de tabel kan tot heftige reacties gaan leiden’.

De suggestie was om het in het openbaar veel vager te houden. Dat is uiteindelijk niet gebeurd, de tabel met bouwhoogtes staat toch in het gepubliceerde visiedocument.

Schets

Overigens gaat het bij de visie van UN Studio om een houtskoolschets van wat op het Mediapark zou kunnen veranderen, niet om concrete of al vastgestelde plannen. Het Mediapark staat al sinds 2017 te koop. Het is aan de huidige Britse eigenaar (Media Park Enterprise) of een nieuwe eigenaar om met concrete plannen te komen. Vervolgens moet de gemeente – uiteindelijk de gemeenteraad – bepalen wat wel en niet wordt toegestaan. Dat wordt vastgelegd in een nieuw bestemmingsplan.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*