Het Persmuseum trekt amper betalende bezoekers

‘Hilversum moet News City worden’ kopte de Gooi- en Eemlander gisteren. Het was een uitspraak van burgemeester en voormalig Volkskrant-hoofdredacteur Pieter Broertjes. Volgens hem moet de stad een meer journalistiek karakter krijgen onder de noemer Hilversum 2.0. ‘Hilversum en de omroepen, dat is niet de toekomst’, aldus de burgervader. Een paradepaardje van Broertjes is het binnenhalen van het Persmuseum. Mediakenner Marianne Zwagerman heeft grote twijfels of hiermee Hilversum ook daadwerkelijk news city gaat worden.

Het Persmuseum is de nationale bewaarplaats voor het journalistieke erfgoed en alweer 100 jaar gevestigd in Amsterdam. Volgens hun website heeft ‘Amsterdam een sterke traditie als belangrijk perscentrum van Europa’. De hoofdstad is ook de vestigingsplaats van grote landelijke mediatitels, waaronder De Telegraaf, Algemeen Dagblad, Trouw en De Volkskrant. Toch was De Raad van Cultuur onvoldoende overtuigd over het bestaansrecht voor een zelfstandig persmuseum. Eerder dit jaar gaf deze raad aan dat het Persmuseum geen subsidie meer zou krijgen, tenzij het zou fuseren met Beeld en Geluid. Vooral op gebied van een sluitende begroting, een heldere missie, visie en activiteitenplan schortte het volgen De Raad van Cultuur.

Burgermeester Broertjes is eveneens al jaren voorzitter van de raad van toezicht bij Het Persmuseum en schaakt in feite hiermee op twee borden. Deze zomer werd dan ook bekend dat Het Persmuseum in 2017 onder Beeld en Geluid gaat vallen. De naam Persmuseum verdwijnt mogelijk. Spreekbuis.nl heeft de jaarverslagen van Het Persmuseum bekeken, waaruit blijkt dat het museum al langere tijd grote verliezen maakt. Daarnaast blijkt dat vorig jaar het museum slechts 2.885 betalende bezoekers heeft ontvangen. Gemiddeld betekent dat er slecht 11 mensen per dag een kaartje kochten. Onder betalende bezoeker worden overigens ook de Museumjaarkaarthouders meegerekend. In veel musea komt de helft van het aantal bezoekers binnen met de museumpas.

Mediadeskundige Marianne Zwagerman verwacht niet dat Het Persmuseum een bijdrage zal leveren aan de totstandkoming van Hilversum als News City. Zwagerman: ’Pieter Broertjes moet Blendle en alle andere journalistieke startups naar Media Park halen. Het Persmuseum is een museum en musea gaan over het verleden. Hij moet met de toekomst bezig zijn’.

UPDATE 12/11/2016: Jan Müller (directeur van Beeld en Geluid) heeft ook gereageerd op het bovenstaande artikel. ‘De fusie tussen beide organisaties iets ambitieuzer dan hier wordt voorgesteld. Misschien gaan er wel méér mensen op het Nieuwe Persmuseum in Beeld en Geluid afkomen dan wordt gesuggereerd en misschien gaat het straks wel degelijk om de toekomst van nieuws, journalistiek, pers, en persvrijheid.’, aldus Müller. Burgemeester Pieter Broertjes heeft gisteren in het Radio 1-nieuwsprogramma De Ochtend aangegeven dat het bezoekersaantal van de huidige Persmuseum-locatie op een afgelegen locatie in Amsterdam inderdaad erg laag is. Broertjes: ‘Het Persmuseum ligt aan de Zeeburgerkade. Daar komt geen hond. In Beeld en Geluid komen jaarlijks 200.000 mensen en dan nemen die het persmuseum mee. Het is dus een interessante operatie om het persmuseum onder de mensen te krijgen.’

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*