Het optimaal inzetten van 2nd screen

In Nederland wil het momenteel nog niet helemaal vlotten met 2nd screen gebruik. In de Verenigde Staten is dat wel anders: uit onderzoek blijkt dat 84% van de Amerikanen tijdens het televisie kijken gebruik maakt van second screen apps. Een partnership van Twitter met diverse grote Amerikaanse (media)organisaties, waaronder NFL, Comcast en NBC is ook een belangrijke stimulans om dat zoveel Amerikanen te laten Twitteren.programmamakers ook daadwerkelijk durven om ‘hun’ concept deels te laten mee-dirigeren door consumenten aan de andere kant van het scherm. 

De betekenis van ‘Second Screen’-gebruik wordt overigens op diverse manieren uitgelegd. In vaktaal zeggen we second screen digital pal of een companion screen. Het gaat om een apparaat dat toegang geeft tot internet en dat je kunt gebruiken terwijl je televisie kijkt. Een kijker die op de bank met hun tablet aan het gamen is met de tv op de achtergrond heeft mijn inziens weinig met ‘Second Screen’ te maken. Er is immers geen relatie tussen de content op tv en de interactie via het mobiele scherm. Dit geldt in mijn optiek ook (dan wel in mindere mate) voor een tv-kijker die via twitter zijn mening geeft over een live-uitzending, terwijl het betreffende tv-programma niets met de Twitter-reacties doet. Het programma interacteert immers niet op de reacties van de kijkers. Dit laatste is iets wat je veelvuldig in het medialandschap ziet. Eigenlijk is dit de meest primitieve en platgeslagen vorm van second screen gebruik dat er is, waar op contextueel gebied nog wel wat stappen gemaakt kunnen worden.

Second Screen is geen hype die overwaait en vooral nu nog in de kinderschoenen staat. Tv-producenten zullen hun televisie-concepten dusdanig moeten aanpassen, dat het 2e scherm er niet maar een beetje bijhangt, maar van toegevoegde waarde is, invloed op het programma heeft en de tv ervaring(kijkers engagement) verbeterd. Lijkt allemaal logisch, maar om second screen optimaal in te zetten moeten 

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*