Het ontstaan van het mediabureau

De meeste mensen weten wel wat omroepen, uitgevers en reclamebureaus doen, maar zelfs in de mediawereld is het niet altijd duidelijk wat een mediabureau doet, terwijl het een belangrijk onderdeel is van de mediaconsumptie. 

Om (online) tv en -radio, maar ook dagbladen, nieuwssites en podcasts voor de consument beschikbaar te kunnen maken en te houden zijn reclame-inkomsten vaak een essentieel onderdeel. Voor adverteerders zijn deze kanalen dan weer een essentieel onderdeel om de producten en diensten onder de aandacht te brengen van de doelgroepen. 

Door de enorme veelzijdigheid van advertentiemogelijkheden is het voor veel adverteerders lastig om kennis te hebben van hoe effectief deze kanalen zijn. Dit kan directe gevolgen hebben op het bedrijfsresultaat als de marketing euro’s niet het gehoopte resultaat opleveren. Tevens kunnen de reclamekosten vaak een stuk hoger uitvallen door de beperkte reclame-inkoopkracht van individuele adverteerders, terwijl bureaus vaak groot en voordelig advertentieruimte kunnen inkopen bij exploitanten, aangezien zij voor meerdere adverteerders werken.

Tot in de jaren ‘80 werd de media-inkoop en de administratieve afhandeling daarvan doorgaans door reclamebureaus gedaan, die ook verantwoordelijk waren voor de creatieve inhoud en de productie van de reclame. Terwijl er in de jaren ‘80 nog geen online reclame was en de tv- en radio vooral bestond uit de publieke zenders werden de reclamemogelijkheden de jaren erna steeds groter, gefragmenteerder en vooral complexer. Hierdoor ontstond -naast het reclamebureau- ook het mediabureau waar deze expertises gebundeld werden.

Een mediabureau  is een adviesbureau dat bedrijven adviseert op het gebied van communicatiemedia en middelen, om hen te helpen in contact te komen met potentiële klanten of doelgroepen, maar ook zorgen zij voor efficiënte inkoop van reclame. 

Om adverteerders te ondersteunen om de doelgroep te bereiken is het voor een mediabureau eerst noodzakelijk om inzicht te hebben in het betreffende bedrijf, merk, communicatie en doelgroepen van de adverteerder. Vervolgens kan er op basis van deze informatie een communicatie of media strategie ontwikkeld worden. Een professioneel mediabureau / is in staat om breder te adviseren en een aansluitend mediaplan te maken, maar ook om inzicht te geven in de resultaten van een reclamecampagne. Mediabureaus zijn daarmee ontwikkeld tot een essentieel onderdeel van het ecosysteem binnen de media. 

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*