De toekomst van gamificatie in televisie

Het begrip gamificatie horen we steeds vaker voorbij komen, en dat is niet zonder reden. Naar schatting zijn er inmiddels al ruim 1 miljard mensen wereldwijd die online gamen. Dit worden er constant meer en dat heeft onder andere met gamificatie te maken. Bovendien wordt dit op meer en meer vlakken ingezet, zoals bijvoorbeeld in de marketingwereld en op televisie. Daarbij is het doel vaak om mensen te binden door allerlei spelelementen toe te voegen aan bijvoorbeeld een programma, product of dienst.

Hoe werkt gamificatie?

Om het kort samen te vatten, wordt er met gamificatie bedoeld dat er allerlei spelelementen aan iets bestaands worden toegevoegd, om zo meer toewijding te creëren. Het maakt dingen nog leuker en aantrekkelijker. Met al deze speeltechnieken worden mensen gestimuleerd om zich te ontwikkelen en over dingen na te gaan denken. In de bedrijfswereld wordt het echter veelal ingezet om ervoor te zorgen dat consumenten zich gaan binden en eerder bij een bepaald merk blijven.

We zien gamificatie echter op allerlei vlakken terug. Het spelen van games in apps of online gokken zou je hier ook onder kunnen scharen. Als groot verschil geldt hier wel dat het al om iets gaat waarbij er een spelelement aanwezig is. Met gamificatie wordt dit steeds vaker toegevoegd aan iets wat reeds bestaat, terwijl daar voorheen lang niet altijd een spelelement aan verbonden was. Ook wordt het langzaamaan verder ontwikkeld, terwijl mensen misschien niet eens altijd doorhebben dat ze onderdeel zijn van gamificatie. Maar dat is juist een van de punten waar de kracht van dit fenomeen ligt.    

Gamification op televisie

Als televisiekijker heb je het misschien helemaal niet door, maar gamificatie speelt ook hier vaak al een grote rol. Wanneer je bijvoorbeeld naar een show zit te kijken, kun je in de pauze SMS’en of kiezen voor een winnaar door je stem uit te brengen. Veel mensen vinden het op deze manier extra leuk om naar een programma te kunnen kijken, omdat ze er nog meer in worden betrokken dan anders. Zodoende wordt dan ook in de televisiewereld gamificatie gebruikt als een handig middel om ervoor te zorgen dat mensen nog meer binding voelen.

Er zijn veel populaire spelprogramma’s die we hierbij als voorbeeld kunnen nemen. Daarbij wordt vaak alles uit de kast getrokken. Zo hebben veel televisieprogramma’s tegenwoordig een app, een online platform om op te stemmen, en een eigen website. Mensen die dit willen kunnen dus de hele dag met hun shows bezig zijn en op meerdere kanalen informatie en nieuws krijgen omtrent alle onderwerpen. Dat valt eigenlijk allemaal onder gamificatie, wat een alsmaar grote rol speelt in de televisiewereld.

Steeds verder gepersonaliseerd

Een groot onderdeel van gamificatie is dat alles verder en verder gepersonaliseerd wordt. Er worden veelal gegevens verzameld van grote groepen mensen, die vervolgens weer worden gebruikt voor het aanbieden van nog beter afgestemde diensten. Zo wordt bijvoorbeeld het aanmaken van een account en inloggen hierop steeds makkelijker gemaakt. Dit helpt natuurlijk alleen maar om mensen te binden, want iedereen zal een beetje gebruiksgemak alleen maar fijn vinden. Daarbij kan het op deze manier gelijk weer worden ingepast in het marketingmodel van veel televisiezenders en programma’s.

Gamificatie is sowieso een steeds belangrijker en vaker ingezet middel aan het worden in de marketingwereld. Veel grote bedrijven zien het belang in van het gebruik hiervan, en proberen dus eigenlijk spelenderwijs meer klanten binnen te halen of deze te behouden. Juist wanneer ze al veel gegevens hebben van mensen wordt het nog makkelijker om gamificatie toe te passen, en wordt dit steeds succesvoller. Daar waar het nu nog lang niet overal en door iedereen is ontdekt, is de verwachting onder deskundigen dat dit niet heel lang meer zal gaan duren.  

Trend of de toekomst?

We kunnen in dit geval eigenlijk al niet meer spreken over alleen een trend. De jongste generaties mensen zijn allemaal opgegroeid met videospellen en besteden hier gemiddeld in hun leven dan ook aardig veel tijd aan. Daarom zijn zij nog gevoeliger voor gamificatie dan voorgaande generaties. Dat zal er, samen met allerlei technologische ontwikkelingen, in resulteren dat het alsmaar vaker gaat worden toegepast, en op steeds grotere schaal. Het zal dus zeker niet bij een trend blijven, maar ook in de toekomst een grote rol gaan spelen.