‘Het einde van de televisie?’

Debattenreeks in samenwerking met academisch cultureel centrum SPUI25. 

Interactief, High Definition en ‘on demand’ – het medium televisie ondergaat grote veranderingen. Zo groot, dat het idee van televisie zoals het begonnen is, namelijk als uitzender van programma’s op vaste tijdstippen en zonder invloed van de kijker, ten einde lijkt. Hoe ziet de toekomst van televisie eruit? Bestaat televisie straks nog wel? Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid en SPUI25 nodigt u van harte uit voor een lezing over dit onderwerp op donderdag 27 november 2014 van 17.00-19.00 uur in Beeld en Geluid, Media Parkboulevard 1 in Hilversum.

Oude en nieuwe media groeien naar elkaar toe, concurreren en convergeren. Big Brother wees als programma vooruit naar de transformatie die het medium televisie in het eerste decennium van de eenentwintigste eeuw zou ondergaan. Nieuwe vormen van journalistiek, televisie in High Definition, interactieve televisie: de televisie verandert van een medium dat programma’s of content uitzendt op een door de zender bepaald tijdstip, naar een medium dat net als ene bibliotheek of archief programma’s en content voor individueel gebruik door de kijker beschikbaar stelt. Hoe spelen omroepen, programmamakers en televisieproducenten in op deze veranderingen? 

Tijdens de bijeenkomst zal een drietal sprekers aan het woord komen. Na de individuele presentaties volgt een debat.

  • Eggo Müller (UU) is Professor Media en Communicatie aan de Universiteit Utrecht. Hij is directeur van de ‘School of Media and Culture Studies’ en co-directeur van het onderzoek naar Televisie in transitie aan de UU. Müller leidt het EU-project EUscreenXL, een samenwerking russen 32 Europese televisie archieven, software ontwikkelaars en universiteiten om Europees audiovisueel erfgoed online toegankelijk te maken. 
  • Paul Römer (NTR) begon zijn omroeploopbaan bij de TROS, hij was onder andere uitvoerend producent en Hoofd amusement. Van 1995 tot 2010 werkte hij bij Endemol, onder andere als Managing Director Nederland. Later was hij ook verantwoordelijk voor de internationale creatieve strategie. Paul Römer was een van de formatontwikkelaars van Big Brother. Sinds 2011 is hij directeur van de NTR.
  • Hans Beerekamp is televisiecriticus van NRC Handelsblad 

U kunt zich voor het debat aanmelden via SPUI25. De toegang is gratis. Na afloop van het debat vindt er een borrel plaats.
De zaal heeft een beperkte capaciteit, dus mocht u verhinderd zijn, dan graag doorgeven via spui25@uva.nl

Debattenreeks in beeld en geluid
De twintigste eeuw was een eeuw vol beeld en geluid. Niet alleen hoorde men geluiden die nog nooit waren gehoord, het gebeurde via de radio op ongekende schaal. Televisie voegde daar nog eens een enorme hoeveelheid bewegend beeld aan toe. Wat was de invloed van die audiovisuele vloedgolf? Op het gedrag van mensen, op hun denken en hun gevoel? En wat betekenen technologische doorbraken als internet en de digitale media? Deze vragen staan centraal in een programma van vier avonden met presentaties, een panel en uniek archiefmateriaal. De reeks is georganiseerd door het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid in samenwerking met SPUI25.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*