Het effect van reclame voor online casino’s, een voor- of nadeel?

Sinds de legalisering van online gokken in online casino’s sinds oktober 2021, wordt Nederland haast overspoeld met reclamecampagnes voor online gokken. De meeste online casino’s spendeerden  massa’s geld aan dergelijke campagnes om zo consumenten naar hun eigen casino te lokken. Het kon niet lang duren voor de Nederlandse regering hier genoeg van kreeg en vroeg voor een betere regulering op het gebied van reclame voor online casino’s.

Stand van zaken reclame online gokken anno zomer 2022. 

Doordat Nederland overspoeld werd met gokreclame heeft de Tweede Kamer bij minister van Rechtsbescherming Franc Weerwind voor een strengere regelgeving. Zo gezegd zo gedaan. Minister Weerwind is als gevolg van de aandrang met een stappenplan op de proppen gekomen om de reclame voor online casino’s en gokken terug te dringen.. Hieronder verduidelijken we deze even. 

  • Sinds 30 juni 2022 mogen gokbedrijven geen rolmodellen meer inzetten bij hun marketingactiviteiten of reclamecampagnes.
  • Vanaf 1 januari 2023 zal er een algeheel verbod plaatsvinden op ‘ongerichte’ reclame voor online gokken. ‘Reclame is een middel om mensen naar het legale aanbod te leiden, maar het belang van verslavingspreventie weegt zwaarder. Ik wil met name kwetsbare groepen zoals jongeren beschermen’, zo zegt Weerwind.

    Reclame gericht aan personen die doelbewust op zoek zijn naar informatie en mogelijkheden om (online) te gokken, is dan weer wel toegestaan.
  • Vanaf 1 januari 2025 zal alle sponsoring van tv-programma’s, evenementen en sportwedstrijden effectief verboden zijn. 

Waarom reclame voor online casino’s juist wel goed waren. 

Als er één ding is dat de legalisering van online casino’s heeft opgebracht, is het wel dat er minder toestroom is naar het illegale (online) gokcircuit. Reclame heeft hier een grote rol in gespeeld. Mensen konden gemakkelijk hun weg vinden naar legale online casino’s zoals Betcity, Kansino en Toto. 

De vrees bestaat immers dat door het reclameverbod mensen minder gemakkelijk hun weg gaan vinden naar legale online casino’s en zo eerder (onbedoeld) vaker bij illegale online casino’s belanden. Dit zou niet alleen nefast zijn voor de huidige aanbieders van kansspelen die een legale vergunning hebben, ook zou daarmee de gokker minder goed beschermd zijn, en zodoende sneller in schulden en/of gokverslaving kunnen belanden. 

Hoe kunnen online casino’s dan nog wel reclame maken? 

Gerichte reclame, de toekomst voor online casino’s?

Vanaf 1 januari 2023 mag ‘ongerichte’ reclame dan wel verboden zijn in Nederland. Gerichte reclame daarentegen is nog steeds toegestaan, zolang dit geen jongeren onder de leeftijd van 24 jaar bevat. 

Dankzij cookies die vrijwel op elke website terug te vinden zijn, en die jij meestal ook daadwerkelijk accepteert, kan gerichte reclame de toekomst zijn voor online casino’s in Nederland. Ook op Facebook en Instagram krijg jij vaak gerichte reclame te zien. Bedrijven spenderen nu al vaak duizenden euro’s om er voor te zorgen dat hun reclame precies bij de juiste persoon terechtkom. 

Affiliate Marketing, het nieuwe hip in de digitale wereld. 

Ook affiliate marketing kan online casino’s helpen om toch nog hun casino te adverteren. Deze marketing tactiek wordt ook toegepast door de beste uitbetalende casino’s van Nederland en wordt groeit steeds in populariteit bij bedrijven uit verschillende sectoren. Het is makkelijk en goedkoop want bedrijven hoeven immers minder tijd en energie in hun marketing te steken. 

Online casino’s zijn nog steeds in hun opmars. 

Ondanks het algemene reclameverbod en het stappenplan van minister Weerwind, zijn online casino’s nog steeds in hun opmars. Vooral zij die weten te innoveren en steeds nieuwe manieren proberen te zoeken om het voortbestaan van hun bedrijf te kunnen garanderen zullen blijven winnen. 

De vraag blijft natuurlijk of het doel van het reclameverbod voor online casino’s zijn nut zal hebben. Dit is echter iets wat enkel de toekomst zal uitmaken.