Het belang van online marketing

De digitalisering in de mediawereld is al ruim 20 jaar gaande, maar lijkt de afgelopen jaren in een stroomversnelling te zijn gekomen door veranderingen van technologie en gedrag. 

In de mediawereld zien we een verschuiving van analoge FM-radio naar de consumptie van online radio en podcasts. Televisie kijken we steeds meer via een live stream, in replay of uitgesteld waar en wanneer het ons uitkomt. Deze shift naar online biedt ook een bijna onuitputtelijke bron van contentkanalen en -platforms waar de consument uit kan kiezen. Juist het enorme aanbod laat extra zien wat het belang is van online marketing, want hoe gaat de consument jouw site, online video, podcast, product, dienst of platform vinden? 

Enkele zaken op het gebied van online marketing, die kunnen helpen: 

• Zoekmachine optimalisatie (SEO)
Zoekmachineoptimalisatie kan worden gedefinieerd als het geheel aan activiteiten bedoeld om een webpagina hoog te laten scoren in de organische zoekresultaten van een zoekmachine, op de voor die webpagina relevante trefwoorden.

• Zoekmachine adverteren (SEA)
In de online marketing is zoekadvertentie een methode om online advertenties op webpagina’s te plaatsen die resultaten van zoekopdrachten van zoekmachines weergeven. Via dezelfde advertentieservices voor zoekmachines kunnen advertenties ook op webpagina’s met andere gepubliceerde inhoud worden geplaatst.

• Display Advertising
Digitale display-advertenties zijn advertenties op websites, apps of op sociale mediakanalen door middel van banners of andere advertentieformaten gemaakt van tekst, afbeeldingen, video en audio.

• Conversie optimalisatie
Bij Conversie Optimalisatie is het doel om het percentage naar jouw website te verhogen of het aantal website bezoekers die daadwerkelijk iets koopt of de gewenste actie op de website uitvoert te vergroten.

• Webdevelopment
Webdevelopment wordt vaak enkel als eindpunt gezien van de ‘online journey’, maar is een essentiële schakel binnen je online marketing-strategie. Wanneer je website niet op orde is, zullen andere in te zetten instrumenten, zoals SEO, SEA en display advertising (banners) nooit het meest optimale effect geven. 

Mark Heij van het bedrijf Maatwerkonline.nl geeft ook aan dat de website en de content op de site een centrale rol spelen in de online marketing strategie en het verbeteren van je resultaten.  

‘Om je website voor zoveel mogelijk bezoekers relevant te maken is het belangrijk om woorden te gebruiken die makkelijk te begrijpen zijn. Zit je nou in een hele specifieke markt of kan je niet om jargonwoorden heen? Dan raden we aan om bij de jargonwoorden deze uit te leggen.“, aldus Heij. 

Al eerder gaf Richard Otto van nieuwssite Spreekbuis.nl en uitgeverij Tens Media enkele tips om je online marketing te optimaliseren: 

  1. Focus op je call-to-action (CTA) op je website.
  2. Laat zien dat je uniek bent met je producten en diensten, maar ook met de teksten op je site. 
  3. Verminder afleiding en hou focus. 
  4. Zorg dat je teksten aanspreken bij je beoogde doelgroep. 
  5. Maak je menu van je site je logisch, zodat de gebruikers optimaal kunnen navigeren. 
  6. Maak je homepagina voor mensen en verplaats je in hen. Waar zoeken ze bijvoorbeeld op? 
  7. Doe niet alles zelf en durf zaken uit te besteden aan online marketing specialisten.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*