Herrijkt mediabeleid 0,0% dranken

De mediawet verbiedt het uitzenden van reclameboodschappen voor alcoholhoudende drank tussen 6.00 uur en 21.00 uur. Reclame voor alcoholvrije dranken mag in dat tijdvak wel worden uitgezonden, mits de uiting niet naar de alcoholhoudende variant verwijst. Eind juli noopte onduidelijkheid rond de interpretatie van deze wettelijke regel ons tot het niet langer uitzenden van reclame voor alcoholvrije dranken tussen 6.00 uur en 21.00 uur als van de desbetreffende alcoholvrije drank ook een alcoholhoudende variant bestond. 

Inmiddels kunnen we deze maatregel vervangen door nieuwe herijkte regels. We verwelkomen heel graag weer reclame voor alcoholvrije dranken in onze blokken – óók vóór 21.00 uur – mits deze reclame aan de volgende regels voldoet: 

Wat mag niet?
a. het afzetten tegen of vergelijken van een alcoholvrije variant en een alcoholhoudende variant omdat daardoor de aandacht mede gevestigd wordt op die alcoholhoudende variant;

b. het vertonen en vermelden van namen en algemene logo’s van brouwers van alcoholhoudend bier, of logo’s die zowel op de alcoholhoudende als de alcoholvrije variant voorkomen, indien deze namen en/of logo’s niet zijn voorzien van een duidelijke en voortdurende toevoeging waaruit onmiskenbaar blijkt dat de reclameboodschap uitsluitend betrekking heeft op de alcoholvrije variant.

Wat mag wel? 
a. het woord bier gebruiken;

b. de merknaam van alcoholhoudende drank gebruiken indien die merknaam ook deel uitmaakt van de alcoholvrije drank. 

STIVA heeft voor haar leden onderstaande vuistregels genoteerd. Deze vuistregels verduidelijken veel en nemen we graag over:  

1. Toon of noem de alcoholhoudende variant nooit. De aanduiding “alcoholvrij bier” mag wel.

2. Verwijs ook niet impliciet naar de alcoholhoudende variant (“Heb jij ook zo’n zin in een ‘echte’?”).

3. Het tonen van het algemene logo en het tonen of noemen van de algemene merknaam mogen allebei, maar vermeld daarbij steeds zeer duidelijk “0.0%”, of een andere aanduiding die duidelijk maakt dat het gaat om de alcoholvrije variant (zoals “alcoholvrij”).

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*