Herman Dummer (Dutch Media Week): ’We zijn continu met media bezig, wanneer staan we even uit?’

Begin oktober barst Dutch Media Week weer los. Het thema is dit jaar ‘ON/OFF’: we zijn continu met media bezig, wanneer staan we even uit? ‘Dat is het tijdsbeeld van nu,’ vindt Herman Dummer, initiator en programmamanager van het evenement.

Dummer is sinds het begin de drijvende kracht achter Dutch Media Week, die dit jaar de zevende editie beleeft. Met workshops, activiteiten voor studenten, professionals en het grote publiek, podcasts, een boekpresentatie, de Sound Summit, de Mediarede (dit jaar van Viktor Wijnen directeur HKU Games en Interactie), de Dutch Game Day, de eerste Dutch Media Week Award-uitreiking, en nog veel meer is het programma van 3 tot en met 9 oktober meer dan goed gevuld. Dummer: ‘We hebben de week ingedeeld in vijf ‘tracks’. Op maandag staat innovatie centraal, op dinsdag de business, woensdag is gewijd aan talent en onderwijs, donderdag is de gamesdag en vrijdag is bestemd voor de journalistiek. Het weekend hebben we dan het belangrijkste onderdeel voor het publiek, de Dutch Media Week Xperience Days.

Educatiever
Die Xperience Days zijn de nieuwe voortzetting van de Open Studio Dagen van weleer. ‘In 2008 zijn we met de Open Studio Dagen gestart om mensen een kijkje achter de schermen te gunnen,’ vertelt Dummer. ‘Na al die jaren merkte ik dat er behoefte bestond om dat evenement educatiever te maken. Mensen kunnen nog steeds achter de schermen in studio’s komen kijken, maar we willen ze ook wat meegeven. Daarom kunnen bezoekers op zaterdag en zondag ook workshops en lezingen volgen. Dat past bij het doel: mensen bewuster maken van de impact van media. Dat is actueler dan ooit, in deze tijd van logaritmen en nepnieuws.’

Stevig fundament
Hilversum noemt zichzelf de Mediastad en dat maakt Dutch Media Week ook zichtbaar. Op verschillende plekken in de stad zijn er activiteiten. Op het Media Park uiteraard, maar ook in bijvoorbeeld de Vorstin (o.a. de Sound Summit en het onderdeel Mobile Journalism), en LAB Mediaplein in de Gooische Brink. Dutch Media Week wordt georganiseerd door Beeld & Geluid in samenwerking met partners binnen en buiten de Hilversumse mediawereld, waaronder overheden zoals de gemeente Hilversum en de provincie Noord-Holland, educatieve en culturele organisaties, omroepen, facilitaire bedrijven en ook Spreekbuis.nl. ‘De samenwerking is steeds steviger,’ constateert Dummer. ‘De gemeente Hilversum bijvoorbeeld omarmt Dutch Media Week echt en steunt het evenement ook financieel, net als de provincie Noord-Holland. Dat geeft ons een steviger fundament voor de komende jaren. Ik wil voor de toekomst de band met het onderwijs verder aanhalen en uiteindelijk wil ik het een Europees festival maken.’

Programma
Plannen genoeg dus, maar eerst de editie van dit jaar. Dummer: ‘Maandag is dus de innovatiedag. Daaraan doet ook NPO Innovatie mee. Waar zijn de omroepen mee bezig en wat is bijvoorbeeld de Metaverse en wat betekent dat voor de media? Dinsdag staat de business zelf centraal. Netwerkorganisatie Media Perspectives is daarin programmapartner, net als BM. Op die dag wordt onder meer de International Media Top Convention gehouden, staan we stil bij de ontwikkeling van de Media Campus in Hilversum en is er de presentatie van een actueel onderzoek van Deloitte. Woensdag draait om talent en onderwijs. Dan vindt onder andere het Remix Fest plaats, waarmee we creatief hergebruik van archiefmateriaal willen stimuleren. Verder is er in samenwerking met BM de Creative Cup, een pitch van nieuwe televisieformats voor Frans Klein (NPO), Peter van der Vorst (RTL) en Paul Römer (Talpa). Ook kunnen studenten speeddates hebben met mediabedrijven. Nieuw op woensdagavond is het Dutch Media Week Dinner en de uitreiking van de eerste Dutch Media Week Award aan iemand die een positieve bijdrage heeft geleverd aan de dialoog over de impact van media. Donderdag is de Dutch Game Day, met de uitreiking van de Dutch Game Awards. Vorig jaar hebben we de Dutch Game Association aan boord gekregen als partner in de co-creatie van deze dag. Daar ben ik blij mee, want Hilversum is traditioneel sterk in radio en televisie, maar ik wil online media ook meer bij het evenement betrekken. Vrijdag is de dag van de vakbroeders en staat de journalistiek centraal, zowel de schrijvende pers, als de audiovisuele en online media. Die drie onderdelen van de journalistiek willen we met elkaar verbinden, zodat ze van elkaar kunnen leren en tot nieuwe verbindingen komen. Innovatie stimuleren is een doel van de Dutch Media Week. Veel mensen zien het Media Park vooral als een verzameling technologiebedrijven, maar het is ook de plek met de grootste journalistieke dichtheid in Nederland. We betrekken ook het publiek erbij, want de gebruikers zijn net zo goed onderdeel van de journalistiek. We gaan het onder andere hebben over de newsroom van morgen en mensen kunnen 1 op 1 meelopen met journalisten. Als er nog redacties zijn die willen meewerken, nodig ik ze uit om contact met mij op te nemen.’

Podcasts
Door de week heen zijn ook nog talkshows over onder meer sociale media, en worden er podcasts gemaakt, onder meer door Spreekbuis.nl. ‘We gaan een record vestigen door 200 uur onafgebroken podcasts te maken,’ zegt Dummer. ‘De start is bij boekhandel Voorhoeve in het centrum van Hilversum. De podcasts kunnen over elk onderwerp gaan, maar we hebben natuurlijk een voorkeur voor mediagerelateerde podcasts.’ Nog een bijzonder programmapunt: de uitreiking van het boek De stem van mijn vader, een biografie over de legendarische Polygooncommentator Philip Bloemendal geschreven door zijn zoon Robert. ‘Frits Spits krijgt het eerste exemplaar en Barbara de Bruyckere, de stemcoach die vorig jaar spreker was op de Sound Summit, maakt met Robert Bloemendal een podcast over de stem van zijn vader.’

Dutch Media Week 3 – 9 oktober: ON/OFF
Kijk op de website www.dutchmediaweek.nl voor het actuele programma en meld je aan!

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*