GroupM: ‘Lineaire kijktijd holt achteruit’

Lineaire tv-kijkcijfers blijven dalen, waarschuwt mediabureau GroupM. De trend zet voort in 2024, met een opmerkelijke daling van 34% in de doelgroep 35-49 jaar. Dit ondermijnt de effectiviteit van tv-reclame voor het bereiken van marketingdoelstellingen. Ondanks twijfels over meetmethoden blijkt de daling consistent met externe benchmarks. Met de verwachting dat lineair kijken in Nederland onder de 50% zal vallen, wijst GroupM op de noodzaak voor adverteerders om hun strategie├źn aan te passen. Dit temeer omdat het aandeel van tv in de totale reclamebestedingen niet overeenkomt met zijn dalende bereik; een adverteerder die in 2017 nog bijna 80% van zijn doelgroep bereikte, haalt nu slechts 60%.

bron: adformatie

4 Comments

  1. Dat zat er gewoon aan te komen. Bijna alles kijk ik terug. Ik vraag mij ook af waarom ze in Hilversum zich nog druk maken wanneer iets wordt uitgezonden. In de toekomst bepalen de kijkers op welke dag en hoe laat ze naar iets kijken. Het is een trend die niet meer is te stoppen. Wie weet komt er een live format wat niet leuks is om terug te kijken. Kom op creatieve aan het werk voordat het weer gekopieerd wordt.

    • Sportwedstrijden terugkijken zal niet zo snel gaan gebeuren. Daar wil je bij zijn. Maar voor de rest, wat je zegt, dat kijk je als het jezelf uit komt.

  2. ‘Waarschuwt’? Dat is nergens voor nodig, dat is gewoon de huidige tijd. Zenders die nog lineair denken, en dan noem ik een Talpa bij naam, lopen echt achter de realiteit aan.

  3. Terugkijken wordt ook bevorderd door slecht programmeren! Bouw gewoon een goede programmering met programma’s die je niet wil missen, naar leeftijd en belangstelling. Laat dat nou ook nog het terugkijken bevorderen…­čśë

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*