
De gemiddelde kijktijd van televisie in Nederland is in 2024 gedaald naar 129 minuten per dag, een afname van 1,5% ten opzichte van 2023. Dat blijkt uit het TV Jaarrapport 2024 van Screenforce, de brancheorganisatie voor tv-reclame.
Opvallend is dat vooral het live tv-kijken verder afneemt. Nederlanders besteedden in 2024 gemiddeld 98 minuten per dag aan live televisie, terwijl uitgesteld kijken stabiel bleef op 31 minuten per dag. Daarmee is uitgesteld kijken inmiddels goed voor 24% van de totale kijktijd.
Veranderend kijkgedrag
De daling in tv-kijktijd is al langer zichtbaar en wordt deels veroorzaakt door de groeiende populariteit van streamingdiensten en online video platforms. Steeds meer consumenten kiezen voor advertentie-ondersteunde abonnementen op platformen zoals Disney+, Videoland en HBO Max, waar ook traditionele adverteerders steeds meer op inspelen.
Impact op tv-reclamemarkt
De afname in kijktijd heeft ook invloed op de tv-reclamemarkt, die in 2024 een omzet van €900 miljoen behaalde, een daling van 2,5% ten opzichte van het jaar ervoor. Tegelijkertijd groeiden de advertentie-uitgaven op online video platforms fors, mede door de introductie van advertentiemodellen op streamingdiensten.
Branche-experts verwachten dat de traditionele tv-kijktijd de komende jaren verder zal afnemen, terwijl hybride kijkmodellen – een combinatie van live tv en on-demand content – een steeds grotere rol gaan spelen.

Geef als eerste een reactie