Geert-Jan Bogaerts over VPRO Medialab

De VPRO opent volgend jaar op het voormalige Philipsterrein Strijp-S in Eindhoven een medialab. De omroep wil de vestiging in Eindhoven gebruiken voor deelname aan nieuwe ontwikkelingen die kunnen leiden tot innovatie in de digitale programmering. De beoogde locatie voor de VPRO is het beroemde NatLab, waar veel succesvolle uitvindingen zijn gedaan op het gebied van beeld en geluid. Spreekbuis.nl stelde 5 vragen aan Geert-Jan Bogaerts (Hoofd Digitaal VPRO).

Veel gemeenten willen graag innovatieve projecten naar zich toetrekken. Zijn jullie benaderd door de gemeente Eindhoven of komt
het initiatief ergens anders vandaan?

Bogaerts: ‘Het begon met een avond die door de VPRO en de gemeente Eindhoven was georganiseerd, in februari 2013 in Amsterdam,onder de titel ‘Het wonder Van Eindhoven’. Deze avond ging over de ambities van de gemeente en Strijp, en over de wonderlijke combinatie van groei rond design en techniek. Daarna hebben de VPRO en de gemeente gezamenlijk opdracht gegeven aan een derde partij tot een nadere analyse. Daar kwam een drietal aanbevelingen uit voort. Na wat verdere studie ter plekke, een werkbezoek van een forse VPRO-delegatie, en enige interne beraadslagingen, is uiteindelijk binnen de VPRO dit besluit genomen.’

AVRO opende een vestiging in Amsterdam Vondelpark en VPRO nu in Eindhoven. Is het lastiger om tot creatieve en innovatieve ideeën te
komen op het mediapark?

Bogaerts: ‘Het is allicht lastiger om het volledige creatieve en innovatieve potentieel te benutten dat er in Nederland is als je je beperkt tot het mediapark. Natuurlijk kun je mensen hiernaartoe halen, maar het is naar ons idee effectiever dat wij onszelf meer onderdompelen in de cultuur die nodig hebt om werkelijke innovativiteit op te slorpen en om te zetten in toepassingen die voor ons bruikbaar zijn. Vandaar dat wij ervoor kozen om zelf op pad te gaan.’

Wat voor soort creatieve projecten kunnen we van de VPRO in de nabije toekomst gaan zien?
Bogaerts: ‘Dat is moeilijk te voorspellen; de aard van een laboratorium opzet is uiteraard dat je de uitkomst van de experimenten niet op voorhand kent.Maar we hopen op de inzet van nieuwe technologieën en media (zoals bijv. Google Glass, de Kinect, de Oculus Rift, drones, iBeacons e.d.) om ons verhaal nog beter te vertellen, ons publiek beter te bereiken en te bedienen. En we hopen op veel inspiratie voor onze eigen programmering op radio en televisie. Per slot wordt in Eindhoven een forse steen bijgedragen aan hoe onze maatschappij er over vijf of tien jaar uitziet. Daar ligt de focus op design en techniek; wij zijn gewend om ook te letten op maatschappelijke, zo je wilt zelfs ethische implicaties. Veel van onze programma’s gaan ook daarover. Dus ook op dat terrein verwachten we geïnspireerd te worden.’

Het omroepbestel moet volgens de Staatssecretaris op de schop. Vooral bezuinigen en terug naar de kernactiviteiten lijkt deboodschap. Is er nog voldoende steun voor dit soort projecten?
Bogaerts: ‘Dat is lastig, wordt moeilijker, en eigenlijk alleen te verkopen als je innovatie beschouwt als een kernactiviteit van de omroep. En volgens mij is dat ook echt zo; we weten dat ons publiek steeds meer andere media gebruikt en vooral jongeren steeds moeilijker te bereiken zijn met onze traditionele middelen. Dus is het logisch dat we hierop andere/betere reacties proberen te formuleren dan we tot op heden doen. We moeten uitvinden welke dat zijn en daarbij op voorhand niets uitsluiten.’

Voor dit nieuwe project is nog wel extra geld nodig. In welke hoekhopen jullie financiële steun te krijgen?
Bogaerts: ‘Dat zit voornamelijk in de hoek van cultuurfondsen (nationaal,regionaal en lokaal), alsmede de lokale en provinciale overheid. Ook onderzoeken we Europese subsidiemogelijkheden.’

 

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*