Frans Klein (NPO): ‘We gaan misschien wel naar één lineair kanaal’


NPO Omroepdirecteur Frans Klein wil vanaf 2022 meer gaan investeren in online om jongere doelgroepen beter te kunnen bereiken. Momenteel gaat slechts 5% van het programmabudget naar online/on-demand tv-programma’s. Dit gaat wel ten koste van lineair. 

In het programma De Vooravond meldt Klein: ‘Het is typisch Nederlands, maar hebben ook een bestel van 13 omroepen. Als we terugwillen naar één lineair kanaal, dan wordt het helemaal kluitjesvoetbal. Het is nu een transitieperiode naar een nieuwe programmeerstrategie. Waar we misschien naar één lineair kanaal en één on-demand omgeving gaan.’

6 Comments

  1. Gefeliciteerd Frans Klein, je hebt het eindelijk door. Lineaire tv is achterhaald voor de nieuwe generatie. Wat ben ik blij dat ze in Hilversum eindelijk wakker worden.

  2. NOS stories, Rondje binnenhof is al op YouTube. Waarom niet meer programma’s? Ik kijk al Jazeera, sky news, abc news, NBC news, Rt, DW news op YouTube. In deze corona tijd zit je vaker op YouTube

  3. Ik mis juist veel goeds van de NPO omdat het enkel op internet wordt gezet. Bij NPO3 is dat bijvoorbeeld onbegrijpelijk. Waarom zenden ze iets als #BOOS niet op het lineaire kanaal uit? Ook web spinoffs van bekende NPO3 series zouden ze beter kunnen uitzenden dan Nations best take-aways.

    Ook zou NPO3 goede series kunnen aankopen die enkel op Netflix/Videoland/Amazone prime te vinden zijn. Ik heb die kanalen niet, maar wil die series wel graag zien. Dat dat een half jaar na de premiere is maakt mij dan niet uit.

    En verder: hoeveel actualiteit kan een mens verdragen? De hele vooravond en vanaf 22.30 is actualiteit bij de NPO. Daar mogen ze ook best wat minder van maken. Het is duur en iedereen kauwt elkaar na, want zoveel nieuws is er ook niet. Tot slot: voeg Kassa, Max Ombudsman, Max vakantieman en Radar samen. Ze bedienen veelal hetzelfde publiek (kritische consument) en kunnen dan jaarrond uitzenden met een goed programma van een uur.

  4. Bij de NPO wordt vanuit het management nog wel eens een ballonnetje opgelaten. Vergezichten in lineaire radio en televisie, het beschikbaar maken van ondemand komen voorbij, alleen geeft niemand het zo goed zittende pluche op om ook daadwerkelijk gevolg te geven aan deze ballonnetjes.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*