FNV: Veel kennis en kunde gaat verloren door tijdelijke contracten in mediasector

De FNV wil graag van omroepmedewerkers weten welke oplossingen zij zien voor meer werkzekerheid. Daarvoor heeft zij een enquête uitgezet onder medewerkers van de landelijke en regionale publieke omroepen. Uit een eerder onderzoek bleek dat 85% van de medewerkers bij de landelijke publieke omroepen vindt dat er te veel gebruik wordt gemaakt van tijdelijke contracten.

Caroline Weber, projectleider FNV: ‘Bij de landelijke publieke omroepen werken zo’n 1300 medewerkers op tijdelijke contracten en ook bij de regionale omroepen wordt veel gewerkt met tijdelijke contracten. ZZP’ers en het uitbesteden van werk via producenten en broadcastbedrijven zijn in dat aantal niet meegenomen. Het probleem is bekend, nu is het tijd om met echte oplossingen te komen voor een beter toekomstperspectief.’

Gebrek aan waardering
Uit gesprekken met omroepmedewerkers en eerdere onderzoeken komt naar voren dat veel omroepmedewerkers een gebrek aan waardering ervaren doordat ze steeds maar tijdelijke contracten krijgen. Weber: ‘Veruit de meerderheid wil het anders, de omroepmedewerkers willen meer zekerheid. Met de informatie die we ophalen met de enquête gaan we samen met omroepmedewerkers de oplossingen onder de aandacht brengen voor minder tijdelijke en meer vaste contracten.

Kennis en kunde gaan verloren
Door steeds met tijdelijke contracten te werken haken op den duur mensen af en zo gaat er ook veel kennis en kunde verloren. Weber: ‘Mensen hebben echt hart voor hun werk, maar als er zoveel onzekerheid is, die er zelfs toe leidt dat ze hun kinderwens uitstellen, dan zit er echt iets fout.’

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*